AnonymBruker Skrevet 7. mars 2017 #1 Skrevet 7. mars 2017 Mannen min og jeg har en drøm om å flytte til Sogn&Fjordane, da det er lite, veldig vakkert og et litt sjarmerende område Det er jo et ganske lite fylke, så du slipper å si hvor du bor, men hvordan er det å bo/var det å vokse opp der? Vi har ikke bestemt oss hvor vi vil flytte, eller om det blir aktuelt, da vi må jo finne jobb og slikt. Er byene(Førde,Florø?) noe å bo i f.eks? Tenker på trafikk, shoppingmuligheter, turområder osv. Har en liten drøm om at ungene våre skal snakke de vakre dialektene som kommer derfra Anonymkode: 463af...a6c
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2017 #2 Skrevet 7. mars 2017 Sogn&Fjordane er et ganske stort fylke, med veldig store forskjeller.. Indre sogn er veldig ulikt florø, både i geografi og dialekt. Førde er omtrent bare et eneste enormt shoppingsenter. Ville ikke bosatt med langs E39, akkurat.. Anonymkode: d162e...c09 3
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2017 #3 Skrevet 7. mars 2017 Jeg kommer fra nord i fylket og skal flytte hjem til fylket, men vil velge florø. Litt fordi vi har litt familie der, men jeg er forelsket i byen. Det er sørlandsidyll på nordvestlandet, flyplassen er bedre tilgjengelig enn i Førde, Førde er litt mørkere og tidvis kaldere i vinterhalvåret, mens Florø har mer vind. Florø har mange morsomme tradisjoner, sildebord på høsten og kjippen på nyttårsaften f.eks (en parade ved midnatt med flåter og kostymer, skikkelig karneval). Florø har mer bysentrum med sjarmerende smågater hvor Førde er mer et tettsted som har vokst eksplosivt. Jeg liker dialekten i Førde bedre enn i Florø. Sykehuset i Førde er bedre enn helsetilbud i Florø. Men Sogndal er også utrolig sjarmerende. Lærdal/Aurland er vakre bygder jeg hadde elsker å bo i også. Lengre mot nord så ville jeg valgt Stryn eller Loen, Loenfjord er skikkelig postkort-vestland... Men for meg blir det nok Florø! Gode skoler, godt miljø, fin kino, flott badeanlegg... Anonymkode: dc45b...942 5
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2017 #4 Skrevet 7. mars 2017 Vanskelig å bli kjent med folk både i Førde og Sogndal hvis du ikke har noe spesielt som fanger virkelig interesse. Også dette hvis du har små barn og er familie. Har du god utdannelse og iallefall god erfaring fra statlige bedrifter får du kanskje jobb hvis ikke dattera eller sønnen til de som allerede jobber der skal ha denne jobben. Ev. har du høy utdannelse er bensinstasjonen der du må begynne å jobbe for å bevise at du KAN jobbe. Har du kjendis status kommer du til å få mange venner, er du ikke det, er det vanskelig å bo der jeg har fortalt deg nå uansett hva du velger. Lykke til. Jeg er veldig glad for å være tilbake på Østlandet igjen. Anonymkode: 46c2a...4c6 3
Fru Uperfekt Skrevet 7. mars 2017 #5 Skrevet 7. mars 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mannen min og jeg har en drøm om å flytte til Sogn&Fjordane, da det er lite, veldig vakkert og et litt sjarmerende område Det er jo et ganske lite fylke, så du slipper å si hvor du bor, men hvordan er det å bo/var det å vokse opp der? Vi har ikke bestemt oss hvor vi vil flytte, eller om det blir aktuelt, da vi må jo finne jobb og slikt. Er byene(Førde,Florø?) noe å bo i f.eks? Tenker på trafikk, shoppingmuligheter, turområder osv. Har en liten drøm om at ungene våre skal snakke de vakre dialektene som kommer derfra Anonymkode: 463af...a6c Der er en ekte by og to politisk bestemte byer i S&F Florø er den ekte, imenst Førde og Måløy er politisk bestemte. I Florø snakker de tilnærmet Bergensk Måløy er ett så idyllisk tettsted, slik jeg ser på det og Førde kun ett veikryss. Må kanskje for ordensskyld informere om at jeg har familie alle 3 stedene slik at jeg har vært der ved flere anledninger. Er snakk om at Vågsøy og Flora kommune skal slå seg sammen og ta det gamle kommunenavnet Kinn tilbake (Før var Florø og Kinn to nabokommuner som slo seg sammen og tok navnet Flora)
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2017 #6 Skrevet 7. mars 2017 Akkurat nå, Fru Uperfekt skrev: Der er en ekte by og to politisk bestemte byer i S&F Florø er den ekte, imenst Førde og Måløy er politisk bestemte. I Florø snakker de tilnærmet Bergensk Måløy er ett så idyllisk tettsted, slik jeg ser på det og Førde kun ett veikryss. Må kanskje for ordensskyld informere om at jeg har familie alle 3 stedene slik at jeg har vært der ved flere anledninger. Er snakk om at Vågsøy og Flora kommune skal slå seg sammen og ta det gamle kommunenavnet Kinn tilbake (Før var Florø og Kinn to nabokommuner som slo seg sammen og tok navnet Flora) Florø-dialekten er IKKE tilnærmet lik bergensk, nei... Jeg er fra Bergen, og har en mann fra Florø, og tro meg, det er veldig stor forskjell på dialektene. Anonymkode: d162e...c09 6
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2017 #7 Skrevet 7. mars 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kommer fra nord i fylket og skal flytte hjem til fylket, men vil velge florø. Litt fordi vi har litt familie der, men jeg er forelsket i byen. Det er sørlandsidyll på nordvestlandet, flyplassen er bedre tilgjengelig enn i Førde, Førde er litt mørkere og tidvis kaldere i vinterhalvåret, mens Florø har mer vind. Florø har mange morsomme tradisjoner, sildebord på høsten og kjippen på nyttårsaften f.eks (en parade ved midnatt med flåter og kostymer, skikkelig karneval). Florø har mer bysentrum med sjarmerende smågater hvor Førde er mer et tettsted som har vokst eksplosivt. Jeg liker dialekten i Førde bedre enn i Florø. Sykehuset i Førde er bedre enn helsetilbud i Florø. Men Sogndal er også utrolig sjarmerende. Lærdal/Aurland er vakre bygder jeg hadde elsker å bo i også. Lengre mot nord så ville jeg valgt Stryn eller Loen, Loenfjord er skikkelig postkort-vestland... Men for meg blir det nok Florø! Gode skoler, godt miljø, fin kino, flott badeanlegg... Anonymkode: dc45b...942 Her i Lærdal har me alt. Anonymkode: 2c621...2c6 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2017 #8 Skrevet 7. mars 2017 Syns Førde er en litt stygg plass. Bedre å bo et annet sted, og heller reise til førde på shoppingtur en dag. Det er det vi som bor litt mer landlig, men nær Førde bruker gjøre Jeg bo på et mindre sted som har veldig vakker natur og har litt events som skjer i ny og ne. Jeg trives her, men nå er jeg ganske innadvendt og har ikke behov for at skjer noe hele tiden heller, så det er sikkert ikke for alle Jeg syns det er ganske deilig med lite folk og lite trafikk, liker stillheten, eller lyden av natur. Man kan gå og sette seg i hagen uten at der er tusen personer som haster forbi og glor på en. Anonymkode: 09c59...8f3 1
Fru Uperfekt Skrevet 7. mars 2017 #9 Skrevet 7. mars 2017 (endret) 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Florø-dialekten er IKKE tilnærmet lik bergensk, nei... Jeg er fra Bergen, og har en mann fra Florø, og tro meg, det er veldig stor forskjell på dialektene. Anonymkode: d162e...c09 Nuvel Min mann er fra Florø (snakker Florø sentrum her) og de er like, er mannen din fra øyane kanskje? For da er dialekten forskjellig. Endret 7. mars 2017 av Fru Uperfekt 1
Silfen Skrevet 7. mars 2017 #10 Skrevet 7. mars 2017 Førde er er høl. Selv stammer jeg fra et sted lengre uti fjorden og der er det ingenting å hente. Dale er også er høl. 3
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2017 #11 Skrevet 7. mars 2017 Nordfjordeid Så vakkert! Anonymkode: 9224e...296 5
cmd Skrevet 7. mars 2017 #12 Skrevet 7. mars 2017 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men for meg blir det nok Florø! Gode skoler, godt miljø, fin kino, flott badeanlegg... Men blir nok litt lengre reisevei om du skal til Førde, Eid, Ålesund etc? Du er avhengig av ferje, ikke sant? For å komme inn og ut av Florø?
Fru Uperfekt Skrevet 7. mars 2017 #13 Skrevet 7. mars 2017 28 minutter siden, cmd skrev: Men blir nok litt lengre reisevei om du skal til Førde, Eid, Ålesund etc? Du er avhengig av ferje, ikke sant? For å komme inn og ut av Florø? Ferge til Førde? Nei en er ikke avhengig av ferge for å komme inn og ut av Florø 1
cmd Skrevet 7. mars 2017 #14 Skrevet 7. mars 2017 1 minutt siden, Fru Uperfekt skrev: Nei en er ikke avhengig av ferge for å komme inn og ut av Florø oki... bare en dårlig hukommelse. Jeg har bodd i S&F men det er en stund siden sist.
Fru Uperfekt Skrevet 7. mars 2017 #15 Skrevet 7. mars 2017 1 minutt siden, cmd skrev: oki... bare en dårlig hukommelse. Jeg har bodd i S&F men det er en stund siden sist. Jeg er i S&F minst en gang i mnd, men har aldri bodd der.
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2017 #16 Skrevet 7. mars 2017 Tror nok du må bosette deg på aksen Florø - Førde - Sogndal. Ellers vil du fort havne i "bakevja" der det er mye fraflytting og nedbygging. Det er der du finner de mest interessante jobbene, og mest "mix" av innflyttere. Ellers blir det mye lokalfolk og kjennskap til "den og den" Vakker natur og turområder finner du stort sett overalt i fylket . Anonymkode: 27728...43c 3
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2017 #17 Skrevet 7. mars 2017 Ingen av byene har noen shoppingmuligheter sånn egentlig. I Florø er det noen butikker i hovedgaten og et lite kjøpesenter. I Førde er det litt mer. Jeg vokste opp i Sogn og Fjordane og trivdes ikke i det hele tatt. Altfor lite å gjøre på, for få valgmuligheter og for lange avstander. Det positive er at alle kjenner alle og at det er relativt trygt. Hvis du trives med å bo i by, f.eks, så ville jeg ikke valgt å bosette meg på et lite sted. Anonymkode: f48b8...0a1 2
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2017 #18 Skrevet 7. mars 2017 1 time siden, Silfen skrev: Førde er er høl. Selv stammer jeg fra et sted lengre uti fjorden og der er det ingenting å hente. Dale er også er høl. Har du sognedialekt, Silfen😍 Anonymkode: 0cf29...f73
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2017 #19 Skrevet 7. mars 2017 Breim er fint og dit kunne jeg flyttet i morra den dag. Førde er ett høl. Anonymkode: 9d7f6...02a 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2017 #20 Skrevet 7. mars 2017 Må stemme i for Nordfjordeid. Et lite tettsted, men akk så vakkert, og ganske sentral beliggenhet. Veien er ikke lang til verken Ålesund, Førde eller Måløy. Flyplass finner man både på Sandane og på Hovden. De har både eget operahus og en helt fantastisk rockefestival på sommeren, Malakoff. De holder også på å bygge verdens største vikingskip og opplevelsessenter i samband med dette som skal stå ferdig i 2019. Dette er en kopi av Myklebustskipet som ble funnet der. Ellers er det kjent som fjordhestens-mekka, og har en tradisjonsrik årlig hingsteutstilling i mai som trekker fjordhestentusiaster fra hele verden, da er det blant annet hingsteparade gjennom sentrum. Nordfjorddialekten er veldig flott, og er kanskje den av vestlandsdialektene som ligger tettest opp mot det man kunne kalt "standard nynorsk". Her er det sikkert forskjellige meninger. Det er variert tilbud til barn både innen idrett og kultur. Lykke til! Anonymkode: d78b0...36b 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå