Gå til innhold

Hvilken bunad skal jeg velge?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei kjære kg;

Jeg skal gå til anskaffelse av min første bunad. Problemet er bare følgende; hvilken skal jeg velge? Hva er tradisjonen? Tar man den fra stedet man er oppvokst, eller kan man ta den man synes er finest? Eller er det veldig no-go å velge utfra utseende og ikke lokasjon? 

Anonymkode: 3aa22...58c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Man tar den fra der man er fra. Til nød kan man velge en fra et sted foreldre/besteforeldre er fra. Å velge kun utifra utseende er ikke stuerent, da kommer bunadspolitiet og tar deg. 

Du kommer garantert til å bli spurt nesten hver gang du har den på deg hvorfor du har en sånn bunad, om den ikke er fra stedet du er fra. Om du da ikke kan svare med at det er fordi mormoren din er fra stedet, e.l., og må røpe at du ikke har noen som helst "gyldig grunn", kan du regne med mye tsk-ing. 

Anonymkode: b7500...526

• Liker 5
Gjest canacas
Skrevet

Jeg er nok en del av bunadspolitiet :( . Som nevnt i innlegget over må jeg innrømme at jeg ikke syns noe om at man bare tar en man syns er fin. Min er fra min fars hjemsted. Hele slekta bor der fortsatt og jeg føler en sterk tilknytning til stedet. Heldigvis syns jeg bunaden er fin også. Jeg får mye spørsmål om hvorfor jeg har den, så det virker ikke som folk har oppfattet hvor min far er fra.  

MEN, gjør som du vil. Bare vær klar over at det kan bli snakk. 

Skrevet
2 minutter siden, canacas skrev:

Jeg er nok en del av bunadspolitiet :( . Som nevnt i innlegget over må jeg innrømme at jeg ikke syns noe om at man bare tar en man syns er fin. Min er fra min fars hjemsted. Hele slekta bor der fortsatt og jeg føler en sterk tilknytning til stedet. Heldigvis syns jeg bunaden er fin også. Jeg får mye spørsmål om hvorfor jeg har den, så det virker ikke som folk har oppfattet hvor min far er fra.  

MEN, gjør som du vil. Bare vær klar over at det kan bli snakk. 

Som om jeg skulle ha sagt det selv. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg valgte min ut fra at jeg har slekt fra stedet

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke valgt noen av de bunadene jeg "kan" ha, dvs fra de stedene der jeg eller nærmeste familie er oppvokst. Hovedgrunnen er at jeg ikke synes at noen av disse bunadene er noe fine. Isteden har jeg valgt en bunad fra et sted jeg ikke har direkte tilknytning- fordi jeg synes den er veldig fin og fordi jeg fikk arve alt sølvet til denne bunaden fra en litt perifer slektning.

Nå har det seg sånn at familien (i følge denne litt perifere slektningen) har tilknytning til dette stedet langt tilbake (type 4-5 ledd før meg), og jeg sier derfor bare det når jeg blir spurt om hvorfor jeg har den bunaden. Har aldri fått noen negative reaksjoner på det- og det er jo også helt umulig for noen å overprøve hvorvidt det stemmer eller ikke.

Anonymkode: 4623f...535

Gjest Aragorn II Elessar
Skrevet (endret)

Jeg har ikke peiling men er det ikke slik at folk som regel går med bunad fra fylket eller stedet hvor du er født eller et sted hvor man har en form for tilknytning.

Endret av Balian de Ibelin
Gjest canacas
Skrevet

Hvis man føler man må lyve for å fortelle/forklare hvor bunaden er fra, da har man gått over sin egen grense tenker jeg. Husk at bunad koster MYE penger, det vil sannsynligvis bli den eneste du får deg. 

Gjest canacas
Skrevet
Akkurat nå, Balian de Ibelin skrev:

Jeg har ikke peiling men er det ikke slik at folk som regel går med bunad fra fylket eller stedet hvor du er født ?

Eller foreldre/besteforeldre. Jeg hadde arvebunad i mange år, det er ikke unaturlig at den er fra et sted jeg ikke bor på/vokst opp på. For min del handler det om slektskap. 

Skrevet

Du velger selvfølgelig den bunaden du har mest lyst på, men det vanlige er å velge et sted du eller slekten din har tilknytning til. :) Som flere andre også nevner så synes de fleste det er litt rart dersom man kun velger bunad etter utseende. Må innrømme at jeg også synes det.

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke valgt noen av de bunadene jeg "kan" ha, dvs fra de stedene der jeg eller nærmeste familie er oppvokst. Hovedgrunnen er at jeg ikke synes at noen av disse bunadene er noe fine. Isteden har jeg valgt en bunad fra et sted jeg ikke har direkte tilknytning- fordi jeg synes den er veldig fin og fordi jeg fikk arve alt sølvet til denne bunaden fra en litt perifer slektning.

Nå har det seg sånn at familien (i følge denne litt perifere slektningen) har tilknytning til dette stedet langt tilbake (type 4-5 ledd før meg), og jeg sier derfor bare det når jeg blir spurt om hvorfor jeg har den bunaden. Har aldri fått noen negative reaksjoner på det- og det er jo også helt umulig for noen å overprøve hvorvidt det stemmer eller ikke.

Da har du egentlig valgt en av bunadene du "kan" ha, vil jeg si, siden du har arvet sølv fra noen i familien og i tillegg så har slekten din tilknytning til stedet. 4-5 generasjoner tilbake blir vel tippoldemor eller tipptippoldemor, og det er ikke sååå langt tilbake.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, canacas skrev:

Hvis man føler man må lyve for å fortelle/forklare hvor bunaden er fra, da har man gått over sin egen grense tenker jeg. Husk at bunad koster MYE penger, det vil sannsynligvis bli den eneste du får deg. 

Nettopp- en bunad koster MYE penger, og det blir jo helt meningsløst å kjøpe en bunad man ikke selv synes er fin- kun for å tekkes bunadspolitiet :rolleyes: 

TS: kjøp den du liker best- ellers er det stor fare for at du angrer resten av livet!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...