AnonymBruker Skrevet 7. mars 2017 #1 Skrevet 7. mars 2017 Hva spiser dere av fisk? Jeg og mannen min er veldig glad i ørret og makrell, men det er liksom det vi kommer på. Det er jo så mye godt der ute... Også torsk, men jeg tror vi er litt dårlige på å variere tilbehøret. Blir enten rotgrønnsaker eller agurksalat og revet gulrot. Er litt lei av det samme. Noen som har tips til litt annet godt av fisk? Liker alt, bortsett fra fiskekaker og fiskeboller. Anonymkode: d2cc2...871
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2017 #2 Skrevet 7. mars 2017 Du spiser fisk sånn du spiser kylling, svin og kjøttdeig? Altså: pannert fisk med tilbehør (koreanske pannekaker er min favoritt), curry med fisk. Taco med fisk. Suppe med fisk (i eller til). Tandori-fisk. Teriyaki-fisk. Vårruller med reker og svin. Wok med fisk. Poke eller sushi er også gode saker. Det samme gjelder satay fisk. Har du en oppskrift med kjøtt i så er sjansen stor for at du bare kan bytte ut kjøtt med fisk (den fisken du liker/har) og kutte steke/koketiden kraftig. Fiskekaker er også godt - bare du kommer deg vekk fra de bleike, smakløse vi serverer i Norge og over på asiatiske. Thaifiskekaker med stekt ris eller urtesalat, feks. Anonymkode: c907e...8a1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2017 #3 Skrevet 7. mars 2017 Vi lager mye fiskecurryer, altså bare diverse grønnsaker, kokosmelk, currypaste, kanskje litt sitronsaft og fish sauce, og så trekker vi torsk/laks i til det er ferdig. Serveres med ris til. Veldig raskt og enkelt. Fiskegrateng er også en klassiker. Anonymkode: 44404...75d
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2017 #4 Skrevet 7. mars 2017 Takk for tips. Alt dette hørtes veldig godt ut. Anonymkode: d2cc2...871
Whoops Skrevet 7. mars 2017 #5 Skrevet 7. mars 2017 Fish tacos er også veldig godt. Jeg pleier å panere torsk i biter (ikke for små, men slik at de passer to og to i en maistortilla). Veldig godt med coleslaw og ellers grønnsaker som tomat, mais osv. Det må være maistortillas for meg, ikke friterte som skjell. Ligner ikke på "vanlig" taco i det hele tatt, men det blir litt mer fest enn dampet torsk med råkost og poteter liksom. Ellers er hel, ovnsbakt ørret (i folie) veldig godt. Selv med tradisjonelt tilbehør som kokte poteter, råkost og smeltet smør.
Million Skrevet 7. mars 2017 #6 Skrevet 7. mars 2017 Jeg er veldig glad i fisk, og jeg er veldig glad i tomater. Så da en venninne en gang serverte meg fiskegryte med tomater når jeg var på besøk, måtte jeg be om oppskriften for den var så god :-) Den er veldig enkel, men smaker veldig godt. FISKEGRYTE MED TOMATER olje purreløk 1 fiskebuljongterning 1 boks knuste hermetiske tomater 600 gr torskefilet litt hvit pepper salt 1 dl lettrømme 1/2 dl hakket dill (bruk jevning i sausen) Skjær purren i tynne skiver, og surr den i olje. Ha i kraft fra de knuste tomatene, fiskebuljongterningen og krydder. Rør sammen slik at terningen løser seg helt opp. Skjær fisken i mindre biter, typ munnfuller, og legg den i sausen. Dryss salt på fisken og ha i resten av tomatene. Legg lokk på gryten og la det småkoke og surre litt til fisken er gjennomkokt. Bland rømme og dill og rør det ut i gryta før servering.
Pringle Skrevet 7. mars 2017 #7 Skrevet 7. mars 2017 (endret) 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva spiser dere av fisk? Jeg og mannen min er veldig glad i ørret og makrell, men det er liksom det vi kommer på. Det er jo så mye godt der ute... Også torsk, men jeg tror vi er litt dårlige på å variere tilbehøret. Blir enten rotgrønnsaker eller agurksalat og revet gulrot. Er litt lei av det samme. Noen som har tips til litt annet godt av fisk? Liker alt, bortsett fra fiskekaker og fiskeboller. Anonymkode: d2cc2...871 Høhø, jeg så overskriften og tenkte at her skulle jeg briljere... Så nevner du favorittrettene mine Jeg roterer mellom laks - brun basmati - frosne erter/grønne bønner ørret/makrell - hvetenudler - agurksalat torsk/sei - poteter - karrisaus (hvit smørsaus + karripulver) - revne gulrøtter makrell - poteter - chilisaus (hvit smørsaus + sriracha) - agurksalat kryddersild - potetmos (evt med pastinakk) - finhakket løk Jeg ovnssteker fisken - bare torsk/sei behøver ekstra fett; jeg har på litt olje. Men dette var jo bare middag. Fisk er utmerket som pålegg. I tillegg til rester av makrell og kryddersild spiser jeg: Sardiner Bøkling Peppermakrell, varmrøkt makrell Røkt laks (evt med Snøfrisk og hakket løk) Røkt ørret Tunfisksalat (tunfisk på boks, majones, hakket løk, salt, pepper, persille) Og så kjøper jeg sushi av og til. Endret 7. mars 2017 av Pringle
Winry Skrevet 8. mars 2017 #8 Skrevet 8. mars 2017 Er veldig glad i fisk, men ikke så glad i de "vanlige" kombinasjonene som du nevner. Per dags dago spiser jeg heller ikke (så mye) karbohydrater, men er mange gode kombinasjoner som finnes allikevel! Jeg liker godt: -Sprøstekt laks eller vanlig laksefilet, med cherrytomater og asparges stekt i smør -Kremet fiskesuppe med torsk (kraft+fløte+fisk+valgfri grønnsaker) -Fiskegrateng med torsk, blomkål og brokkoli -Squash"lasagne" med laks og tomatsaus -Torsk med baconbiter og rosenkål stekt i baconfettet -Laks med spinat i fløte og parmesansaus + salat -Ratatouille med torsk -Bacalao Anbefaler deg å skjekke ut godfisk.no, der har de mange fine oppskrifter
pulverheksa Skrevet 8. mars 2017 #9 Skrevet 8. mars 2017 jeg bruker konsekvent http://www.godfisk.no/ som inspirasjon, oppskriftene der virker gjennomprøvd og er enkle å følge. Nå høres jeg ut som en vandrende reklame, men jeg liker virkelig sidene og bruker dem ofte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå