Gå til innhold

"Eddik spray"

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er allergisk og er derfor noe skeptisk til å bruke for mye kjemikalier av vaskemidler osv. 
Sett at man skal desifinisere et bad og toalett for bakterier (om man skulle bli smittet av omgangssyke o.l) kan spray bestående av eddik og vann være like bra som klorin? 

Anonymkode: 2fe03...9da

AnonymBruker
Skrevet

Det tviler jeg sterkt på. Eddik motvirker nok bakterier, men den er ikke på langt nær så effektiv som klorin. Dessuten er vel ikke eddiktåke heller spesielt gunstig for lungene. 

Bruk heller hansker og pustemaske om du må, og husk å sette på baderomsvifta. 

Anonymkode: e13fb...8ee

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dessuten: Eddik er også et kjemikalie. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ok takk for svar. :-) Men ser at det tipses om å vaske alle overflater inkludert toalettet med klorin og at det finnes sprayflaske med klorin noe som selvsagt er svært praktisk. Tåler benkeoverflater på kjøkkenet f.eks ufortynnet klorin eller er det for etsende? Regner med den på sprayflaske er ufortynnet. 

AnonymBruker
Skrevet

Ikke bruk klor på sprayflaske! Lungene dine vil ikke ha bittesmå klor-dråper. Har du hatt omgangssyke fyller du en bøtte med varmt vann, heller i en kork klor og vasker toalettet. Under omgangssyken legger du ned dolokket før du spyler, og vasker hendene godt. 

Anonymkode: 7f77d...e34

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok takk for svar. :-) Men ser at det tipses om å vaske alle overflater inkludert toalettet med klorin og at det finnes sprayflaske med klorin noe som selvsagt er svært praktisk. Tåler benkeoverflater på kjøkkenet f.eks ufortynnet klorin eller er det for etsende? Regner med den på sprayflaske er ufortynnet. 

Jeg tror nok trygt vi kan gå ut ifra at alt på sprayflaske er fortynnet til normal "bruksstyrke". Hva kjøkkenbenken tåler kommer selvsagt helt an på hva kjøkkenbenken er laget av. Benk i heltre tåler f.eks. mindre enn benk i laminat. Og om du er skeptisk til kjemikalier pga allergi ville jeg tro spray er den minst skånsomme måten du kan bruke klorin på. Bruk bøtte. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Generelt bør man bruke spray med forsiktighet nesten uansett hva som er på den. Spray forstøver innholdet til bitte små dråper som kan pustes inn hvilken kan være veldig problematisk for kroppen. 

Eddik er et glimrende middel å bruke til forskjellige oppgaver når man gjør rent. Miljøvennlig og ikke allergent. Det har bakteriehemmende effekt men ikke i nærheten av den man får fra klorin. Klorin er det mest effektive midlet mot bakterier og virus som er tilgjengelig for vanlig husholdning, som jeg kan komme på i alle fall. Klorin er ikke spesielt problematisk for personer med allergi, men bruk bøtte og klut (og hansker) og drop sprayen for dine lungers skyld. 

Anonymkode: a6edc...6f8

Skrevet

Rengjøringssprayer er generelt lite problematisk, men de fleste overdoserer noe helt enormt. Mitt kjøkkenbord krever en dusj, kjøkkenbenken 2-3 dusjer, komfyren en dusj. Det blir ikke renere om man overdoserer. Det blir som med sjampo, det hjelper ikke tømme en flaske sjampoo i håret, da må man heller vaske i flere omganger. 

Om man vil unngå aerosoler, så kan man spraye litt på en klut istedet, og tørke av. 
Klor i seg selv er et middel som mange er allergisk mot, i tillegg til at det ødelegger tekstiler og enkelte overflater. 

Klor er for øvrig en av de få midlene som dreper noro-virus som forårsaker "omgangssyken". 

AnonymBruker
Skrevet
På Tuesday, March 07, 2017 den 12.56, AnonymBruker skrev:

Jeg er allergisk og er derfor noe skeptisk til å bruke for mye kjemikalier av vaskemidler osv. 
Sett at man skal desifinisere et bad og toalett for bakterier (om man skulle bli smittet av omgangssyke o.l) kan spray bestående av eddik og vann være like bra som klorin? 

Eddik er ikke desinfiserende. Eddik vil og konservere virus/bakterier. Er du i tillegg allegisk så er sprayflasker din verste fiende. Spray legger seg som en aerosol i luften og du puster inn dette i timer etter at du har sprayet. 

Ved omgangssyke vil heller ikke desinfisering med klorin gjøre noe til eller fra. Bruker du i tillegg klorin i sprayform så gjør du mer skade enn nytte.

Som om dette ikke skulle være tilstrekkelig, er Eddik et produkt med irriterende virkning på både hud og luftveier. 

Anonymkode: 2ef34...cf8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...