AnonymBruker Skrevet 7. mars 2017 #1 Skrevet 7. mars 2017 Har slitt med angst og depresjoner siden jeg var nokså liten. De siste årene har jeg vært mye sykmeldt, så nå har jeg begynt å tenkt på om det kunne vært ok å skiftet yrke. Men problemet er jo at jeg har ikke råd til å begynne å studere. Jeg bor alene med to barn, eier vårt eget hus og er selvfølgelig avhengig av lønnen min. Tjener bra i jobben min, men det hjelper lite når jeg ikke føler at jeg mestrer den mer. Hjelper ikke på psyken at jeg i perioder må være sykmeldt. Hva skal til for å få omskolering av nav? eller er det andre måter å løse dette på? Anonymkode: 97a12...d02
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2017 #2 Skrevet 7. mars 2017 For å få dekket omskolering av NAV er vel hovedregelen at du skal være ute av stand til å ta enhver annen jobb. Anonymkode: 59952...d53
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2017 #3 Skrevet 7. mars 2017 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: For å få dekket omskolering av NAV er vel hovedregelen at du skal være ute av stand til å ta enhver annen jobb. Anonymkode: 59952...d53 Er det som er problemet med min nåværende utdanning. Den er ikke egnet for meg lenger. Men neimmen om jeg vet hva jeg skulle studert da, for det er ikke for å få "gratis" utdanning jeg er ute etter, men en jobb der jeg kan fungere. Anonymkode: 97a12...d02
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2017 #4 Skrevet 7. mars 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Er det som er problemet med min nåværende utdanning. Den er ikke egnet for meg lenger. Men neimmen om jeg vet hva jeg skulle studert da, for det er ikke for å få "gratis" utdanning jeg er ute etter, men en jobb der jeg kan fungere. Anonymkode: 97a12...d02 Det hjelper ikke at du kun ikke "egner deg" for den utdannelsen du har, de gjelder alle jobber generelt. Kan du f.eks. jobbe i butikk, som telefonselger osv har du ingen grunn til å få dekket omskolering. Anonymkode: 59952...d53
Monstrum Skrevet 7. mars 2017 #5 Skrevet 7. mars 2017 (endret) TS, det skader ikke å ta en prat med NAV. Enten kan de hjelpe deg, eller så kan de ikke det. Hvis du overhodet ikke funker i det yrket du er i nå, hjelper de nok ikke med omskolering med en gang. Slik jeg har forstått det (og slik det har vært i mitt tilfelle) er første steg AAP. Da får du prøve deg i praksis i ulike yrker både for å se hvor stor arbeidsevnen din er, men og om du finner ett yrke/yrkesretning du mestrer og har det bra i. Når man har avklart det, da kan man begynne å snakke om omskolering, og hvordan NAV evt kan hjelpe deg der. Arbeidstreningen inngår som ett punkt i en aktivitetsplan du og NAV setter opp. Slike "aktiviteter" bestemmes ut fra dine utfordringer, og fra hva som kan forventes av deg. (Ett av mine punkter er feks medisinsk oppfølging) Men det er klart; en slik ordning vil bety en nedgang i inntekten din, og da må man se på forbruk/hva man har råd til. Har du for eksempel mulighet til å få lånet rentefritt noen år? Kunne ett annet alternativ vært nettstudier? Det koster litt, men noen av studiene kan lånekassen hjelpe med. (NAV bistår ikke til nettstudier.) Fordelen er jo da at du kan studere i ditt eget tempo og når du er i form til det Endret 7. mars 2017 av Monstrum
Natt Skrevet 7. mars 2017 #6 Skrevet 7. mars 2017 (endret) 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva med å høre med legen din? Endret 7. mars 2017 av Natt
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2017 #7 Skrevet 7. mars 2017 8 minutter siden, Monstrum skrev: TS, det skader ikke å ta en prat med NAV. Enten kan de hjelpe deg, eller så kan de ikke det. Hvis du overhodet ikke funker i det yrket du er i nå, hjelper de nok ikke med omskolering med en gang. Slik jeg har forstått det (og slik det har vært i mitt tilfelle) er første steg AAP. Da får du prøve deg i praksis i ulike yrker både for å se hvor stor arbeidsevnen din er, men og om du finner ett yrke/yrkesretning du mestrer og har det bra i. Når man har avklart det, da kan man begynne å snakke om omskolering, og hvordan NAV evt kan hjelpe deg der. Arbeidstreningen inngår som ett punkt i en aktivitetsplan du og NAV setter opp. Slike "aktiviteter" bestemmes ut fra dine utfordringer, og fra hva som kan forventes av deg. (Ett av mine punkter er feks medisinsk oppfølging) Men det er klart; en slik ordning vil bety en nedgang i inntekten din, og da må man se på forbruk/hva man har råd til. Har du for eksempel mulighet til å få lånet rentefritt noen år? Kunne ett annet alternativ vært nettstudier? Det koster litt, men noen av studiene kan lånekassen hjelpe med. (NAV bistår ikke til nettstudier.) Fordelen er jo da at du kan studere i ditt eget tempo og når du er i form til det Skader ikke å spørre på nav😊Ønsker jo å fungere i jobb, men må nok innse at yrket mitt er ikke egnet for dem med sosial angst. Men nettstudie er jo ikke dumt da. Det skal jeg se på😊Tusen takk for godt svar😊 Anonymkode: 97a12...d02
Monstrum Skrevet 7. mars 2017 #8 Skrevet 7. mars 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skader ikke å spørre på nav😊Ønsker jo å fungere i jobb, men må nok innse at yrket mitt er ikke egnet for dem med sosial angst. Men nettstudie er jo ikke dumt da. Det skal jeg se på😊Tusen takk for godt svar😊 Anonymkode: 97a12...d02 Håper du finner en løsning, jeg kjenner meg veldig igjen i situasjonen din
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2017 #9 Skrevet 7. mars 2017 1 time siden, Monstrum skrev: Håper du finner en løsning, jeg kjenner meg veldig igjen i situasjonen din Det håper jeg også😊Godt å få råd fra andre i samme situasjon Anonymkode: 97a12...d02
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå