AnonymBruker Skrevet 7. mars 2017 #1 Skrevet 7. mars 2017 Vet det finnes tråder om dette, men boligmarkedet endrer seg så raskt til det verre at jeg gjerne vil høre fra dere som nylig har kjøpt leilighet alene i Oslo, eller som planlegger det. Hvordan får dere det til? Hvor høy inntekt har dere, hvor mye EK, og hvor mye betaler dere/planlegger dere å betale på lån og leie i måneden? Hva er den laveste prisen man kan regne med å måtte betale for et krypinn i Oslo i dag? Om meg: Nyutdannet, tjener ca 420 000, studielån på 400 000. Egenkapital på 800 000 fordi jeg har eid bolig tidligere. Har bil, som jeg trenger i jobben. Jeg er usikker på om jeg kommer til å ha mulighet til å kjøpe noe i Oslo i det hele tatt. Hvis jeg får låne 5x inntekt blir det 1, 6 (minus studielånet), det vil si at jeg har ci 2,4 å kjøpe for. Er det fortsatt mulig?? Anonymkode: 532b4...d57
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2017 #2 Skrevet 7. mars 2017 420,000 x 5 er 2,1, så 1,7 uten studielån? Hvis du presser det helt mener jeg. Du finner leiligheter ja, hvis du er villig til å velge andel og ikke er så kresen på området. Anonymkode: d557e...0d2 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2017 #3 Skrevet 7. mars 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: 420,000 x 5 er 2,1, så 1,7 uten studielån? Hvis du presser det helt mener jeg. Du finner leiligheter ja, hvis du er villig til å velge andel og ikke er så kresen på området. Anonymkode: d557e...0d2 Du har rett, det blir faktisk 1,7 (regnet ikke med de 20 000). Har mulighet til å kjøpe for 2,5. Anonymkode: 532b4...d57
Million Skrevet 7. mars 2017 #4 Skrevet 7. mars 2017 (endret) Klart du finner en bolig i Oslo. Den blir ikke stor, men det er fremdeles mulig å finne noe under to og en halv mill. Du må bare bevege deg bort fra stedene der "alle" vil bo, særlig de som er i 20- og 30-årene: Grünerløkka, Majorstua og sentrumsområdene. Ta t-banen et kvarter-tjue min utover linjene og se der. Jeg fant for eksempel denne leiligheten på Finn, beliggende på Lindeberg (Oslo 10) til 2,3 mill i dag. Selv kjøpte jeg leilighet til nesten 2,6 mill i fjor vår i Oslo, en kort t-banetur fra sentrum. Idag har den steget i pris med over 300.000, og i dag hadde jeg ikke lenger hatt råd til å kjøpe samme leiligheten. Hadde flaks og fikk kapret meg en leilighet med to soverom, uten budrunde (jeg var eneste budgiver) og fikk den til prisantydning. Hadde aldri trodd det skulle gå an i det overopphetede Oslo-markedet, men det går altså an. Jeg hadde nettopp skilt meg og hadde med meg ca 900.000 i egenkapital fra hus-salg. Fikk lån med et nødskrik, har beskjeden inntekt, men fikk lånet takket være langt og trofast (og godt!) kundeforhold i banken. Jeg er enslig og bor med min tenåringssønn. Lykke til:-) Endret 7. mars 2017 av Million 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2017 #5 Skrevet 7. mars 2017 Ingen leiligheter blir solgt til prisantydning. Legg alltid til 10-15% En leilighet med prisantydning 2,3 må du ha 2,5 mill. for å ha en reell sjans på, antagelig langt mer. Men det er minimum. Anonymkode: b7d6c...7b4 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2017 #6 Skrevet 7. mars 2017 Jeg mener å huske at man fortsatt finner leilighet til rundt 2,4 i gamlebyen eller lenger ut. Så det er fortsatt mulig. Selv ville jeg heller valgt å kjøpe i utkanten, mye mer for pengene og man trenger ikke å måtte flytte ut hvis man får barn eller samboer. Anonymkode: d6fe7...3bb
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2017 #7 Skrevet 7. mars 2017 9 minutter siden, Million skrev: Klart du finner en bolig i Oslo. Den blir ikke stor, men det er fremdeles mulig å finne noe under to og en halv mill. Du må bare bevege deg bort fra stedene der "alle" vil bo, særlig de som er i 20- og 30-årene: Grünerløkka, Majorstua og sentrumsområdene. Ta t-banen et kvarter utover linjene og se der. Jeg fant for eksempel denne leiligheten på Finn, beliggende på Lindeberg (Oslo 10) til 2,3 mill i dag. Den var jo fin:) Anonymkode: d6fe7...3bb
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2017 #8 Skrevet 7. mars 2017 Basert på det du skriver vil jeg si at du fortsatt har mulighet, men det blir nok ikke så stort. Og man må kanskje litt utenfor sentrum. Anonymkode: d6e47...ef2
Million Skrevet 7. mars 2017 #9 Skrevet 7. mars 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ingen leiligheter blir solgt til prisantydning. Anonymkode: b7d6c...7b4 Joda. Min ble det :-) "Ingen" er vel å ta i litt. Jeg kjøpte min til prisantydning i fjor vår, og markedet var like hett i Oslo da som nå. I tillegg ligger den i et område der leilighetene rives vekk etter første visning. "Veldig mange" blir solgt over prisantydning er mere riktig å si.
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2017 #10 Skrevet 7. mars 2017 5 ganger inntekt i lån med så lav inntekt? Neppe. Anonymkode: 2b4f9...70c
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2017 #11 Skrevet 7. mars 2017 Jeg kjøpte alene litt utenfor sentrum. Inntekt: 560 000 med 300 000 i studielån 400 000 i ek. Kjøpte leilighet til 2,7 i oktober. Anonymkode: c6355...855
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2017 #12 Skrevet 7. mars 2017 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ingen leiligheter blir solgt til prisantydning. Legg alltid til 10-15% En leilighet med prisantydning 2,3 må du ha 2,5 mill. for å ha en reell sjans på, antagelig langt mer. Men det er minimum. Anonymkode: b7d6c...7b4 Hvordan vet du det? Har gjennomgått alle salgene i Oslo det siste året, eller er dette bare synsing? Anonymkode: 0ac5f...32f
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2017 #13 Skrevet 7. mars 2017 Ligner litt på min situasjon. Jeg hadde 1,3 millioner i EK etter arv, og ca 450k i inntekt. Ingen studielån fordi jeg betalte studielånet med arven, noe jeg angrer litt på siden jeg kanskje kunne fått høyere lån med 1,6 i EK. Fikk 900k i lån og kjøpte en leilighet i Akershus selv om jeg egentlig ville bo i Oslo, men det får bli i fremtiden. Anonymkode: 9c608...ba3 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2017 #14 Skrevet 7. mars 2017 16 minutter siden, Million skrev: Klart du finner en bolig i Oslo. Den blir ikke stor, men det er fremdeles mulig å finne noe under to og en halv mill. Du må bare bevege deg bort fra stedene der "alle" vil bo, særlig de som er i 20- og 30-årene: Grünerløkka, Majorstua og sentrumsområdene. Ta t-banen et kvarter-tjue min utover linjene og se der. Jeg fant for eksempel denne leiligheten på Finn, beliggende på Lindeberg (Oslo 10) til 2,3 mill i dag. Selv kjøpte jeg leilighet til nesten 2,6 mill i fjor vår i Oslo, en kort t-banetur fra sentrum. Idag har den steget i pris med over 300.000, og i dag hadde jeg ikke lenger hatt råd til å kjøpe samme leiligheten. Hadde flaks og fikk kapret meg en leilighet med to soverom, uten budrunde (jeg var eneste budgiver) og fikk den til prisantydning. Hadde aldri trodd det skulle gå an i det overopphetede Oslo-markedet, men det går altså an. Jeg hadde nettopp skilt meg og hadde med meg ca 900.000 i egenkapital fra hus-salg. Fikk lån med et nødskrik, har beskjeden inntekt, men fikk lånet takket være langt og trofast (og godt!) kundeforhold i banken. Jeg er enslig og bor med min tenåringssønn. Lykke til:-) Så hyggelig å høre at det fortsatt er mulig! Og den leiligheten var jo kjempesøt, og nyoppusset til og med. Jeg skjønner at jeg ikke kan bo på Løkka, og jeg må ikke ha det helt nyoppusset heller, så lenge jeg kan trives i leiligheten mens jeg sparer til oppussing. Selv om det ligger endel leiligheter ute til 2,3 så var jeg usikker på hvor mye over takst det er vanlig å gå, og jeg har jo ikke all verdens margin. Det er helt sykt skremmende hvor fort det fortsatt stiger, jeg kan ikke forstå hvor de "samme menneskene" som betalte max 2,2 for en liten utkantsleilighet for et år siden nå kan betale 2,7 for en slik leilighet i dag. Hvor tar de pengene fra, liksom? Beklager, liten rant fra meg.. TS Anonymkode: 532b4...d57
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2017 #15 Skrevet 7. mars 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ligner litt på min situasjon. Jeg hadde 1,3 millioner i EK etter arv, og ca 450k i inntekt. Ingen studielån fordi jeg betalte studielånet med arven, noe jeg angrer litt på siden jeg kanskje kunne fått høyere lån med 1,6 i EK. Fikk 900k i lån og kjøpte en leilighet i Akershus selv om jeg egentlig ville bo i Oslo, men det får bli i fremtiden. Anonymkode: 9c608...ba3 Kan jeg spørre om 900 000 var max av det du kunne få i lån, eller valgte du å ta opp mindre i lån enn du hadde mulighet til? TS Anonymkode: 532b4...d57
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2017 #16 Skrevet 7. mars 2017 Ja, du får en ettroms ivertfall for 2,5 millioner. Jeg skal selv selge min I slutten av juli og regner med å få alt fra 2,2 til 2,5 litt etter hvordan markedet er akkurat da. Jeg tror det flater litt ut nå. Anonymkode: 48bcf...512
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2017 #17 Skrevet 7. mars 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvordan vet du det? Har gjennomgått alle salgene i Oslo det siste året, eller er dette bare synsing? Anonymkode: 0ac5f...32f Dette er bare tull Jeg har selv fulgt med veldig siste 6mnd på små leiligheter siden jeg selv skal selge min egen. Naboleiligheten min gikk for 2,4 som var på prisantydning. En på jobben fikk også en 1roms I groruddalen på prisantyding på 2,2mil. Den var I utgangspunktet priset litt høyt (I en periode alle hadde lokkepriser) noe som førte til at ingen kom på visning og han var eneste budgiver. Har også sett en del andre som går på prisantydning. Det er Ganske tilfeldig hvilke objekter som gjør det. Men er de priset høyt så går de ofte ikke noe over. Anonymkode: 48bcf...512
Puny Skrevet 7. mars 2017 #18 Skrevet 7. mars 2017 (endret) Jeg opplever ofte at de ikke er så strenge med studielånet. Altså, at de ikke direkte trekker fra den nøyaktige summen du har i studielån, på ditt endelige lånebeløp. Mitt råd er uansett sjekk med flere banker, ikke mist motet om du får avslag eller mye mindre enn du trenger. Det er stor forskjell på hvilken risiko ulike banker er villige til å ta. Dette boretslaget er stort og har det jeg vil si er sånn ca. Oslos billigste 1-roms (per kvm). https://m.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=91802389 ser ikke for meg at budrundene er så ville der heller, men det har jeg ikke sjekket... Endret 7. mars 2017 av Puny
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2017 #19 Skrevet 7. mars 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Ingen leiligheter blir solgt til prisantydning. Legg alltid til 10-15% En leilighet med prisantydning 2,3 må du ha 2,5 mill. for å ha en reell sjans på, antagelig langt mer. Men det er minimum. Anonymkode: b7d6c...7b4 Mange leiligheter blir solgt til prisantydning, og jeg kjenner folk som kjøpte på St. Hanshaugen til under takst i 2016. Anonymkode: 0f442...c9b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå