Gå til innhold

Er sjokoladeboller bra matpakke lunsj på jobb, skole osv?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Spiser vanligvis 2. Og sparer også på mat og penger på den måten siden sjokoladeboller ikke er så dyre innenfor dagligvare butikken. Men i sammenligning til annet mat som koppnudler og annet fristelser så er sjokoladeboller ganske gode. Tenker de andre har mer kalorier, og salami med brødskive blir jeg så himla lei av å spise på jobb hverdag selv om det kanskje er mindre mettendes. Men lurer på hva du synes?

Endret av Rosani
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er en dessert som solskinnsbolle og kanelboller.. 

Anonymkode: b6686...5d6

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Nei det er ikke en bra matpakke. Lite næringsinnhold, mye sukker, holder deg ikke mett lenge, mye kalorier, osv.

Anonymkode: 9c7d4...3e7

• Liker 17
Skrevet

Husker noen av guttene i klassen dro på matbutikken nesten hver matfri for å kjøpe boller og sjokolademelk. 

AnonymBruker
Skrevet

Dårligste "maten" du kan få i deg. Ikke er det hjernemat å ikke er det sundt

Anonymkode: 27450...168

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

En vanlig hvetebolle uten rosin og sjokolade inneholder omtrent 150-160 kcal. Det har en svært ugunstig virkning på blodsukkernivået - det får en kjemperask og høy stigning, for deretter å dale - og du blir sulten. Veldig sulten. 
Spiser du havregryn i stedet for, vil du oppleve noe ganske annet. Kalorimessig ligger det på det samme (omtrent), men du vil få en jevnere økning av blodsukker, det er mer balansert og holder seg jevnt leeenge. Du blir altså ikke like fort sulten. Og det er BILLIG. 

Men som med alt annet usunt; du vil føle bollesug om du kutter ut bollene. Det er en avhengighet du bør se å bli kvitt. Vil du ha diabetes?

Anonymkode: 159f2...022

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Rosani skrev:

Spiser vanligvis 2. Og sparer også på mat og penger på den måten siden sjokoladeboller ikke er så dyre innenfor dagligvare butikken. Men i sammenligning til annet mat som koppnudler og annet fristelser så er sjokoladeboller ganske gode. Tenker de andre har mer kalorier, og salami med brødskive blir jeg så himla lei av å spise på jobb hverdag selv om det kanskje er mindre mettendes. Men lurer på hva du synes?

Boller er jo ikke mat - de er godteri.

Altså: det er selvsgat helt innafor å spise ukens godterirasjon i lunsjen mandag - men 2-3 sånne boller vil jeg anslå er hele ukesrasjonen din med sukker dersom du går for "normalt sunt". Så da står du igjen med 4 dager i uka der du må spise mat til lunsj.

Koppnudler og skive med salami er heller ikke "mat". Det er sånn du spiser når nøden truer og hverdagen er tøff. 

Anonymkode: 0a1e9...b8c

• Liker 4
Skrevet

Dette må jo være en spøk. Sjokoladeboller er selvfølgelig ikke bra som matpakke. De inneholder masse sukker og fett og lite annen næring. Med andre ord en svært usunn matvare. Selvfølgelig kan man unne seg en sjokoladebolle i ny og ne, men som måltid og på daglig basis er de ikke å anbefale.

• Liker 13
Skrevet (endret)
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dårligste "maten" du kan få i deg. Ikke er det hjernemat å ikke er det sundt

Anonymkode: 27450...168

Akkurat det spiller ikke noen rolle. Synes skoleboller er verre, sabla mye kalori i de., de har glasur og slikt og føles iallfall spinna med sukker. Is er også usunt men, man unner seg det i blant i sola, Boller bare forsvinner så kan man fokusere på andre ting og trene og spise pølse og brød hjemme før man trener.

Jeg tenker jeg skifter over til rosinboller noen gang, og sjokoladeboller hvis jeg blir så lei av brødskive med salami. Når man jobber mye med techs osv så vet jeg ikke om noe annet egoistisk ting å spise som kan tilfredsstille egoet. Men jeg er åpen for forslag hvis dere vet om noe annet.

Endret av Rosani
AnonymBruker
Skrevet

Stiller du spørsmålet bare for å trolle? Alle vet da at sjokoladebolle ikke er bra matpakke.

Anonymkode: 4d9ed...f26

• Liker 8
Skrevet

Hva jeg synes er egentlig urelevant. Enkelte  ting er så forsket på og dokumentert at personlig mening ikke er relevant, og uansett hvordan man vrir og vender på det er ikke vanlige sjokoladeboller fra dagligvarebutikken en sunn lunsj. 

Bjørnetjeneste er det vel man gjør seg selv om man tror at å spise to sjokoladeboller til lunsj er penger spart i lengden..

• Liker 1
Skrevet (endret)

Prøver å unngå godteri i helgene som å spise banan heller. Boller er sikkert ikke veldig sunt men iforhold til noe annet så virker det som et bedre alternativt enn nudler og skoleboller osv

Sitat

Bjørnetjeneste er det vel man gjør seg selv om man tror at å spise to sjokoladeboller til lunsj er penger spart i lengden..

Iforhold til andre ting. Jeg spiser generelt kun 2. Så legger jeg dem i kjøleskapet. Det er sånn ca 8 boller oppi en slik og de koster 20 kr. Så de er ikke veldig dyre iforhold til annet mat. Altså innenfor lunsj mat mener jeg som matpakke og slik.

Sitat

Stiller du spørsmålet bare for å trolle? Alle vet da at sjokoladebolle ikke er bra matpakke.

Hva spiser du til matpakke om jeg må tør spørre?

Endret av Rosani
Skrevet
2 minutter siden, Rosani skrev:

Akkurat det spiller ikke noen rolle. Synes skoleboller er verre, sabla mye kalori i de., de har glasur og slikt og føles iallfall spinna med sukker. Is er også usunt men, man unner seg det i blant i sola, Boller bare forsvinner så kan man fokusere på andre ting og trene og spise pølse og brød hjemme før man trener.

Jeg tenker jeg skifter over til rosinboller noen gang, og sjokoladeboller hvis jeg blir så lei av brødskive med salami. Når man jobber mye med techs osv så vet jeg ikke om noe annet egoistisk ting å spise som kan tilfredsstille egoet. Men jeg er åpen for forslag hvis dere vet om noe annet.

Andre forslag : 

Bak grove horn eller pizzaboller, som du spiser med litt frukt og grønt. Bak sunnere havreboller som du tar med innimellom. Skei ut med sjokoladeboller en gang i blant. 

Gjest Catalina Culès
Skrevet

Sleng på en pose chips også du...og kanskje lit snop..og cola som drikke..Skikkelig sunt altså...:filer:

Skrevet (endret)
7 timer siden, Marimba skrev:

Andre forslag : 

Bak grove horn eller pizzaboller, som du spiser med litt frukt og grønt. Bak sunnere havreboller som du tar med innimellom. Skei ut med sjokoladeboller en gang i blant. 

Pizza er vel ikke sunt vel. Det er 8 biter, har du sett folka som gomler iseg pizzeria mat. De er stapp feite. Jeg holder meg langt unna pizza. Det var slik jeg ble overvektig i utgangspunktet. Selv om jeg ikke er 100% der enda, så har jeg gått mye ned siden aktiv treningsøkt på treningssenter på 13 km timen i 30 min. Og føler det går bedre. Så hvis jeg holder meg slik så tror jeg vil gå i grei form til sommeren. Men religion og dritt har også ødelagt mye for meg, men kom meg ut av det.

Sitat

Sleng på en pose chips også du...og kanskje lit snop..og cola som drikke..Skikkelig sunt altså...:filer:

Mens feite pizza spisere det blir man tynn av. Latterlig. Kalori inntak er det som gjør deg feit i utgangspunktet men slikt er ok tydeligvis. Boller er kanskje ikke best men iforhold til annet usunt lunsj så er det bedre enn pizza med eeeekstra saus og slikt tull.

Endret av Raven Emerald
Skrevet

Ang. Bjørnetjeneste: Mulig du tenker kun kroner og øre spart akkurat da. Jeg tenker det må sees opp mot resten av matbudsjettet og fremtidelig helsebudsjett og livskvalitet. 

1 minutt siden, Rosani skrev:

Pizza er vel ikke sunt vel. Det er 8 biter, har du sett folka som gomler iseg pizzeria mat. De er stapp feite. Jeg holder meg langt unna pizza. Det var slik jeg ble overvektig i utgangspunktet. Selv om jeg ikke er 100% der enda, så har jeg gått mye ned siden aktiv treningsøkt på treningssenter på 13 km timen i 30 min. Og føler det går bedre. Så hvis jeg holder meg slik så tror jeg vil gå i grei form til sommeren. Men religion og dritt har også ødelagt mye for meg, men kom meg ut av det.

At du kan sitte der og si at pizza er usunt når jeg har foreslått grove hjemmelagde pizzaboller, må enten bety at du kan veldig lite om mat og kosthold, eller at du bare tuller. 

Lager du en grov rundstykkedeig og lager snurrer med hjemmelaget tomatsaus proppet med grønnsaker, mager skinke, karbonadedeig og litt ost er det både sunt, og tusen ganger bedre for deg enn sjokoladeboller. Men alt med måte da. Det lureste er jo å variere det man spiser (og da mellom sunn mat, ikke mellom sjokoladeboller og nudler). 

• Liker 9
Skrevet

Nei.
Det er ikke en bra matpakke.

Har du tid; Lag gjerne omelett dagen før, kanskje omelettmuffins, om du liker dette å ta med deg på skolen.

Denne tråden minner meg om ett klipp som gikk på...Midt i smørøyet?
Hvor moren lot barnet sitt få med seg skoleboller hver dag på skolen, fordi, det het jo "SKOLEboller" :fnise: 

• Liker 5
Skrevet
9 minutter siden, Rosani skrev:

Og du vet vel alt du som bor i Oslo og alt :). Eller hvor enn finstrøk du befinner deg i.

ALLE, selv små barn, vet at sjokoladeboller etc. ikke er sunn mat!

Og pizza eller pizzaboller trenger ikke å være usunt i det hele tatt. Med grovt mel i deigen, masse grønnsaker i fyllet og begrenset mengde ost kan det bli riktig så ernæringsmessig bra.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En vanlig hvetebolle uten rosin og sjokolade inneholder omtrent 150-160 kcal. Det har en svært ugunstig virkning på blodsukkernivået - det får en kjemperask og høy stigning, for deretter å dale - og du blir sulten. Veldig sulten. 
Spiser du havregryn i stedet for, vil du oppleve noe ganske annet. Kalorimessig ligger det på det samme (omtrent), men du vil få en jevnere økning av blodsukker, det er mer balansert og holder seg jevnt leeenge. Du blir altså ikke like fort sulten. Og det er BILLIG. 

Men som med alt annet usunt; du vil føle bollesug om du kutter ut bollene. Det er en avhengighet du bør se å bli kvitt. Vil du ha diabetes?

Anonymkode: 159f2...022

Får du sukkersyke av å spise sukker? 

Anonymkode: 27366...230

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Får du sukkersyke av å spise sukker? 

Anonymkode: 27366...230

Diabetes type 2 er en livsstilssykdom du i større grad risikerer å få ved en usunn livsstil.  Sjokoladeboller til lunsj vitner ikke om en sunn livsstil. 

Diabetes type 1 klarer du ikke å spise på deg, samme hvor mye du prøver. 

Sukkersyke er et litt utdatert navn.

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...