Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Linaria
Skrevet

Jeg leier hybel gjennom SiO. Vi er fire som deler kollektiv, og han ene har kjæresten sin på besøk nesten hver eneste ukedag. De virker som om hun også studerer på Blindern, men ikke har giddet å skaffe egen studentbolig, bare bor hos han gratis når hun har forelesninger. Jeg brydde meg ikke så mye i begynnelsen, men han har begynt å ta mer og mer over boligen. Han kjefter på folk når de ikke vasker akkurat på vaskedagen sin, eller det er én flekk på kjøkkenbenken, selv om det er han og kjæresten som roter mest. De bruker laaang tid på matlaging på formiddagen, også lar de alt rotet stå igjen og vasker ikke før på kvelden. Hun bruker en time på badet på morgenen så vi andre ikke får gjort oss klare, de har også høylydt sex hver dag, som jeg hører godt gjennom veggen (jeg har rommet ved siden av). 

Hva burde jeg gjøre med dette? Bite tennene sammen og holde ut? Er det dårlig stil å si fra til SiO? Er jo ikke lov å ha besøk så ofte, men de andre i leiligheten gjør ikke noe med det, men det er heller ikke de som må høre på sexen deres. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville sagt ifra til ham. Det er ikke greit at hun okkuperer fellesbadet i en hel time, når hun ikke engang bor der og bidrar med leie. Fører en gjest med seg ulemper for de andre, bør gjesten betale leie, som de andre som bor der. 

Om det ikke fører frem, ville jeg kontaktet utleier, og klage til dem. 

Anonymkode: 21431...086

• Liker 17
Gjest Linaria
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville sagt ifra til ham. Det er ikke greit at hun okkuperer fellesbadet i en hel time, når hun ikke engang bor der og bidrar med leie. Fører en gjest med seg ulemper for de andre, bør gjesten betale leie, som de andre som bor der. 

Om det ikke fører frem, ville jeg kontaktet utleier, og klage til dem. 

Anonymkode: 21431...086

Vi leier gjennom SiO og reglene sier vi ikke kan ha gjester mer ennenn 14 dager eller for ofte, så han bryter jo reglene, men vet ikke helt om vi andre bare bør la det gå, eller si fra

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde meldt i fra til SiO. Så får de ta det derfra. 

Anonymkode: 6cc5c...9d3

• Liker 11
Skrevet

Jeg ville tatt det opp med han du bor med for å se om han har en unnskyldning eller har lyst til å finne en løsning (les: at hun ikke er der like ofte, men greit en gang i blandt). Dere burde også sette dere ned og lage noen regler om hun skal forstette å komme mye på besøk - hvem skal bruke badet først, når skal man rydde etter man lager mat etc. Om dere klarer å bli enige om noe så er jo det flott, hvis ikke ville jeg bare meldt ifra. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Meld fra til SIO. Han bryter reglene, og det er ikke ditt problem at hun snylter på kjæresten sin og dere andre også egentlig istedenfor å finne seg et eget sted å bo. De kan jo flytte sammen om de skal bo sammen.

Merker jeg blir provosert av folk som bare tar seg til rette uten å bry seg om hva andre synes om det.

Anonymkode: 95359...0a0

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Det avhenger litt av kontakten dere imellom. Dersom dere ikke er så nære ville jeg ha tatt det gjennom SiO. Det er ryddig og blir fulgt opp. Hvis dere har en nær kontakt ville jeg i første omgang hatt et husmøte for kontakt med SiO. 

Jeg skjønner at dette er et stort irritasjonsmoment. I tillegg er det jo selvsagt ikke greit at det er en ekstra boende person i et kollektiv som er beregnet for 4 stk. 

Anonymkode: a5d46...278

Gjest Linaria
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det avhenger litt av kontakten dere imellom. Dersom dere ikke er så nære ville jeg ha tatt det gjennom SiO. Det er ryddig og blir fulgt opp. Hvis dere har en nær kontakt ville jeg i første omgang hatt et husmøte for kontakt med SiO. 

Jeg skjønner at dette er et stort irritasjonsmoment. I tillegg er det jo selvsagt ikke greit at det er en ekstra boende person i et kollektiv som er beregnet for 4 stk. 

Anonymkode: a5d46...278

Vi har svært lite kontakt. Kun en chat på facebook der vi gir beskjeder, men ikke særlig mer. I hvert fall ikke med ham. Vi har aldri hatt husmøte. Jeg flytta inn etter de andre og fikk bare en halv hylle i et av kjøleskapene og ingen flere forklaringer. Jeg reiser en del og flytter ut i slutten av mai, så har bare holdt ut når jeg er i leiligheten, men begynner å bli frustrert nå. 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Linaria skrev:

Vi har svært lite kontakt. Kun en chat på facebook der vi gir beskjeder, men ikke særlig mer. I hvert fall ikke med ham. Vi har aldri hatt husmøte. Jeg flytta inn etter de andre og fikk bare en halv hylle i et av kjøleskapene og ingen flere forklaringer. Jeg reiser en del og flytter ut i slutten av mai, så har bare holdt ut når jeg er i leiligheten, men begynner å bli frustrert nå. 

Høres veldig urettferdig ut. Jeg tror jeg selv bare hadde holdt ut når det blir flytting om så kort tid. Selv om jeg synes det riktige blir å melde fra, så vet jeg ikke om jeg hadde turt det :P 

Anonymkode: 9e35c...c3b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Linaria skrev:

Da hadde jeg ikke nølt med å melde fra til SiO.

Anonymkode: dabfc...336

• Liker 5
Gjest WeirdAlien
Skrevet (endret)

Jeg bor i kollektiv og jeg hadde klikka fullstendig. Du er nødt til å si ifra, og neste gang hun okkuperer badet så kan du banke hardt på døra og si at du bor der, betaler leie og trenger badet mer enn en gjest. Det er ikke frekt, det er hun som er frekk som bare det sånn som hun holder på.

Dere burde forresten arrangere kollektivmøte for å ta opp ting som dere er misfornøyde med. Hvis man får løst opp sånn blir det ofte mye bedre stemning også. Det bør gå an å ta opp temaer uten at det blir krangel. Si hyggelig og rolig ifra om hva du fortalte oss og spurte om det er mulig å forbedre seg fra hans side. 

Endret av WeirdAlien
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bodd mange år i SiO og hatt langt verre problemer enn det der... SiO gjør ingenting med klager, du får såvidt bekreftelse på at klagen er mottatt to måneder etterpå. Det er de daffeste utleierne jeg har vært borti noensinne. Hvordan kan du bevise at hun praktisk talt bor der? Søk om intern flytting og håp at du ikke havner på et verre sted. Tro meg, dette er LANGT fra det verste du kan komme borti hos SiO. Hadde faktisk ikke tatt sjansen på intern flytting med mindre du søker hybel for deg selv alene.

Anonymkode: 72960...114

• Liker 4
Skrevet

Neste gang vedkommende slenger med leppa, eller du har muligheten til det, så får du kontre med at vedkommende ikke har en dritt han skulle sagt før han kan vise til at han bor der eller betaler for å bo der. Han oppholder seg der på deres andres penger men egne premisser, hvem ga han retten til det? Når ble dere enige om at det var greit at han kommer og går som han vil, og at dere andre skal betale for det? Når han kan vise til at han er en del av boligen rent formelt, først da har han noe han skulle sagt. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke ok, vel.

Men men.

Anonymkode: c45c9...fe1

• Liker 1
  • 3 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Hadde ikke brydd meg. La folk leve

Anonymkode: ff47d...f6e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...