AnonymBruker Skrevet 7. mars 2017 #1 Skrevet 7. mars 2017 Hei. Jeg har en stesønn som viser TYDELIGE tegn på depresjon. Han er aldri ute, spiller bare TV spill eller er sammen med kjæresten hjemme hos oss. Det er mange ting som gjør at vi mistenker en depresjon. Flere episoder som ikke er normale eller handlinger fra hans side som ikke står "i stil" med det som har skjedd. For eksempel : krangel med kjæresten, skulle hoppe utenfor en bru, heldigvis gjorde han ikke dette men kjæresten snakket med helsesøster dagen etter på skolen som varslet samboer om hendelsen. Han tapte i dataspill på LAN, sprang ut av lokalet, sto utenfor i sokkelesten og ropte til alle at de syntes han var dum osv. Kjæresten forsøkte å få han inn igjen men da sprang han til skogs. Han skulle også gå 3 mil hjem med PC under arma ( helt irrasjonell) Denne episoden ble vi gjort oppmerksom på i etterkant av kjæresten. Han spiller tydeligvis veldig godt ovenfor meg og samboer sien vi ikke ser forandringen like godt og han er flink til å si de "rette" tingene som min samboer vil høre så han "roer" seg. Jeg ser derimot at denne ungdommen er sint, surt, viser ikke ekte glede, skal hevde seg intellektuelt ovenfor andre (skal kunne mer enn sin far blant annet), og han er stille innesluttet og nekter å snakke. Det jeg også ser er at han ikke tåler motgang, han skylder da på seg selv, blir virkelig sint og han tar det ut over kjæresten men nekter samtidig for at det er noe galt ovenfor meg og samboer. Eksempel: badminton der ungdommene var på pag og jeg og min samboer på ett lag, de tapte og stesønnen blir sint, setter seg i en krok å begynner å gråte. ( han er 16 år) kjæresten snakker med han, blir utskjelt for at han tenker hun mener han er dum og udugelig. Når min samboer går bort for å prate med han er alt fint, bare sliten og ellers i fin form. ( skal skjule det ) både spøker å ler for å glatte over. Han har til dags dato enda ikke gjort noe for å komme inn i lokalsamfunnet her, alle "vennene" han har er hans kjæreste sine. Hun er også den eneste som kan få lokket han ut av soverommet og PC skjermen. Jeg har god kontakt med kjæresten ang dette ( noe min stesønn vet) men han nekter ovenfor meg og samboer at det er noe, så er han skikkelig slem med sin kjæreste i etterkant når han skjønner at vi vet mer enn det vi burde. Hun snakker med spesielt meg siden hun er dypt bekymret for hva han vil gjøre neste gang. Jeg har forsøkt snakke med min stesønn gjentatte ganger, men han nekter for at det er noe, men jeg ser at han er plaget. Min samboer har bestilt legetime, time til helsesøster osv uten at han møter opp. Siden han er fylt 16 er det lite han kan gjøres som far om sønnen sier alt er OK hos fagfolk. Jeg må få legge til at han er meget meget flink i å skjule følelsene sine, nesten så godt at jeg lurer på om han i det hele tatt føler. I det ene øyeblikket har han kastet ut kjæresten, sendt henne 10-20 stygge sms mens jeg kjører henne hjem ( noe hun forteller meg i bilen, stesønn sitter på soverommet, så jeg og sambo skal egentlig ikke vite hvordan han behandler henne) når jeg kommer hjem sitter han å ler, spøker å gliser med sin far uten å tenke på kjæresten sine følelser, han skriver også sms til henne da om at han gjør det slutt, orker ikke mer osv. en annen ting er at min samboer synes dette er ekstremt vanskelig, han klandrer seg selv for at gutten har det sånn, ikke snakker med han osv. Han ønsker ikke å diskutere ting eller vet hva han skal gjøre, så jeg må lirke å lure for å bringe tema på bane. Noe som blir slitsomt for meg også siden det eneste jeg vil er å hjelpe gutten. Har noen tips til meg, på enten å snakke med min stesønn, stille de riktige spørsmålene, få han til å innse at dette er OK å at jeg kan gi han hjelp om han vil, eventuelt bli med til lege de første gangene sørge for at han blir henvist videre eller noe. Har noen av dere vært i en slik situasjon. dette har pågått det siste året å nå er min samboer tynnslitt så han gir snart opp å sender gutten til sin mor så "hun kan prøve". Jada jeg har tatt han for holdningen hans Råd noen? Anonymkode: 0e7eb...280
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå