Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Usikker på om den ene forelderen min har testament. Er det sånn at man kan ha det uten at barnet får vite det? Og hvordan kommer evt testamentet fram når personen er død? 

Anonymkode: 0cf21...8ef

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skifteretten .evt advokat.

Hemmelig.? Alle kan skrive testamente uten at barn og fam får vite det

Anonymkode: 5d892...966

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ts: samboere med felles barn vet jeg må skrive testament om de ikke vil samboere skal arve. Da må samboeren være kjent med testamentet. 

Men da skjønner jeg det som at dette ikke gjelder barn da? 

Skrevet (endret)

Et testament kan tinglyses. Hvis det ikke er tinglyst, så kan dere lete i skuffer og skap om dere tror det finnes et testament. 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts: samboere med felles barn vet jeg må skrive testament om de ikke vil samboere skal arve. Da må samboeren være kjent med testamentet. 

Men da skjønner jeg det som at dette ikke gjelder barn da? 

Man kan ikke gjøre barn arveløse hvis det er det du mener. Du får lese litt om pliktarv.

Endret av penny_
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Usikker på om den ene forelderen min har testament. Er det sånn at man kan ha det uten at barnet får vite det? Og hvordan kommer evt testamentet fram når personen er død? 

Testamenter begynner ikke å gjelde før den som har skrevet det, dør. Man kan derfor holde testamentet hemmelig så lenge man lever. 

Man kan sende testamentet inn til oppbevaring i tingretten. I så fall varsler tingretten arvingene om dødsfallet og testamentet når man dør, men så lenge man lever har tingretten taushetsplikt om testamentet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...