Gå til innhold

Når man varsler ledelsen om kollega og senere får skylda.. erfaringer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en venninne som jobber som lærer, og har jobbet samme sted i rundt ti år. De jobber visst i "team" sammen andre lærere på samme klassetrinn, hvor de samarbeider om å lage lekseplaner og sånt (tror jeg - jeg er ikke lærer selv, så jeg vet ikke helt hva de gjør). Nylig startet en ny lærer i teamet hennes, og helt fra starten har samarbeidet med vedkommende vært tungt og vanskelig - konfliktfylt. De er totalt tre lærere på samme trinn, og den tredje læreren har nå begynt å søke på andre jobber fordi det har blitt så lite koselig med denne nye kollegaen. Noe av problemet er også at det kom ny ledelse nylig også, og den nye rektoren har ikke vært veldig tilgjengelig eller lett å ta opp problemstillingen med. Hun som nå søker andre jobber tok opp problemet med rektor tidligere i skoleåret, men ledelsen ignorerte det (rektor har et godt forhold til den nye læreren, og hadde tatt en prat med henne. Da den nye læreren ikke oppfattet at det var noe problem, ble saken lagt bort).

Nå for litt siden hadde venninnen min medarbeidersamtale, hvor hun tok opp problemene med samarbeidet og at det var en del konflikter og dårlig stemning på samarbeidmøtene. Nå, noen uker senere, fikk hun levert et brev fra ledelsen der de innkaller henne til et møte, og i en rimelig kald og kanskje litt anklagende tone ber venninnen min forberede svar på hvordan hun kan bedre samarbeidet på trinnet, definere hva samarbeid betyr for henne, etc. Rektor og den nye læreren har fortsatt et godt forhold, og venninnen min føler seg langt kaldere behandlet i utgangspunktet, og er nå redd for å bli syndebukken i en konflikt hun egentlig bare vil unngå. I stedet for å baksnakke eller søke seg vekk, har hun forsøkt å gjøre det man har blitt fortalt at er riktig vei å gå i slike situasjoner. Ingen i ledelsen har snakket til henne, og brevet ble levert til henne personlig uten et ord (hvilket i seg selv var veldig ubehagelig, sa hun). 

Det står i brevet at hun anbefales å ta med seg tillitsvalgt, men venninnen min er sånn typisk som synes det er ubehagelig å be om hjelp til slikt og vil som hun sa "helst ikke dra flere med inn i konflikten". Jeg synes det høres ut som en god idé å få med en utenifra, gjerne også noen som er "på gulvet" og kjenner til konflikten fra en annen side enn den ledelsen har sett, men vet ikke om jeg klarer overtale henne. Det jeg lurer på er om noen her har erfaring fra tilsvarende situasjoner? Eller som vet hva et slikt brev betyr? Hva er vanlig praksis i slike saker? Venninnen min føler seg anklaget av ledelsen, men kan det være at de bare også prøver å være korrekte?

Anonymkode: 5f66b...370

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kort liv..folk velger å bruke tid på krangling.

Anonymkode: d5dda...112

Skrevet

Her tror jeg nok hun gjør lurt i å kunne dokumentere problemene og ta det med tillitsvalgt. Hun har selv valgt sette saken på agendaen og selv om det er ubehagelig har hun nå få valg. Den læreren som søkte seg bort, få henne til å skrive noe om hvorfor. Konkretiser problemet til saker, ikke person - og søk ny jobb. Å være varsler er ikke noe som belønnes, tvert imot.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hun skal så absolutt ta med seg en tillitsvalgt til dette møtet, eller en advokat eller annen person med juridisk kompetanse rundt arbeidsrettslige forhold, og gjerne med kompetanse rundt arbeidsmiljø. Når man 1) Ikke tas seriøst og bare blir avfeid når man tar opp ting, og 2) får et sånt brev samtidig som man innkalles til møte der man bes om å ta med tillitsvalgt så bør det jo gå noen varsellamper. For det første at man bør søke seg ny jobb så raskt som mulig, for det andre at man må alliere seg med en tillitsvalgt. 

Hvis rektor og den nye læreren har en uvanlig god tone, så tyder det på at den nytilsatte har tvunnet rektor og evt. øvrig ledelse rundt lillefingeren, for slik å kunne fremme sitt syn. I et sånt klima så tar man med seg tillitsvalgt, ganske enkelt. Og søker ny jobb, for sannsynligheten er stor for at hun ikke oppnår å få medhold i sine synspunkter. 

Anonymkode: 9360b...419

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Carrot skrev:

Her tror jeg nok hun gjør lurt i å kunne dokumentere problemene og ta det med tillitsvalgt. Hun har selv valgt sette saken på agendaen og selv om det er ubehagelig har hun nå få valg. Den læreren som søkte seg bort, få henne til å skrive noe om hvorfor. Konkretiser problemet til saker, ikke person - og søk ny jobb. Å være varsler er ikke noe som belønnes, tvert imot.

Iblant har man dessverre ikke noe valg når det gjelder å sette det på agendaen heller. Man kan tolerere mye, men når det er stadig krangler, kollegaer som ikke gjør jobben etc. så må man ganske enkelt varsle. 

Det er spis eller bli spis som gjelder i arbeidslivet i dag, så man dokumenterer og hevder sin rett, selv om det gjelder å tråkke på andre. 

AnonymBruker
Skrevet

Takk for tips! Så trist å høre at varsellampene blinker hos flere. Jeg har hørt henne snakke om dette helt siden den nye kollegaen starter, og vet at hun har forsøkt å unngå konflikten. De har flere ganger forsøkt å få til sosiale sammenkomster for trinnet for å bedre det sosiale, men den nye kollegaen har sagt nei hver gang. Jeg har i alle fall fått inntrykk av at hun har fokusert på å få til en bedre stemning og bedre samarbeid, og da er det ekstra surt å høre at det blir møtt med en slik behandling fra ledelsen. Hun ser allerede på andre jobber, men jeg tror dette oppleves som et nederlag og veldig urettferdig.

Jeg liker ideén om å få den tredje kollegaen til å skrive et brev om sine opplevelser av samarbeidet - det skal jeg tipse om!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Takk for tips! Så trist å høre at varsellampene blinker hos flere. Jeg har hørt henne snakke om dette helt siden den nye kollegaen starter, og vet at hun har forsøkt å unngå konflikten. De har flere ganger forsøkt å få til sosiale sammenkomster for trinnet for å bedre det sosiale, men den nye kollegaen har sagt nei hver gang. Jeg har i alle fall fått inntrykk av at hun har fokusert på å få til en bedre stemning og bedre samarbeid, og da er det ekstra surt å høre at det blir møtt med en slik behandling fra ledelsen. Hun ser allerede på andre jobber, men jeg tror dette oppleves som et nederlag og veldig urettferdig.

Jeg liker ideén om å få den tredje kollegaen til å skrive et brev om sine opplevelser av samarbeidet - det skal jeg tipse om!

Det kan man spørre om, men man kan dessverre ikke forvente at vedkommende gidder å involvere seg, særlig hvis man har fått jobbtilbud eller lignende. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...