Gå til innhold

Sosial, men på slanker'n?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sliter med viljestyrken når jeg skal slanke meg, men det verste er kanskje det sosiale livet som ødelegger for meg. Hadde jeg bodd under en sten og ikke hatt venner hadde det vært noenlunde greit å holde et streng kostholdsregime. Men jeg blir stadig invitert på middag/kveldsmat/sosialt til familien, bestemor, venninner og kompiser. Og det er det umulig å telle kalorier!

Hvordan gjør dere det?

Anonymkode: a128c...17f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Løping og spiser moderat. 

Anonymkode: 69598...14e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Løper og innser at jeg ikke går ned en hel kg hver uke. Du skal sikkert leve med dette sosiale livet videre også, så like greit å lære seg hvordan du kan balansere med en gang. 

Jeg går ned i snitt 4-500 g pr uke. Har gode vaner til hverdags, driter i alt når jeg har bestemt meg for det og er sånn midt imellom i vanlige sosiale settinger. Det vil f.eks. si at jeg spiser ett lite kakestykke hos bestemor i stedet for to, velger litt lurere når jeg spiser ute, dropper godteri på kino osv.

Teller ikke kalorier nå, men har gjort det i perioder. Lurt for å lære litt innhold og porsjoner, men du trenger ikke gjøre det hver dag.

Jeg har gått ned 17 kg siden juni.

Anonymkode: 01dfd...ab6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg slanker meg ikke lenger men må fremdeles passe godt på hva jeg spiser for ikke å gå opp igjen. Når jeg skal spise hos andre så spiser jeg litt mindre til resten av måltidene den dagen (ikke i volum men i kalorier) og jeg spiser små porsjoner med det som er veldig usunt når jeg er på besøk. Når det er hos venner og kjente så sier jeg gjerne "nei, takk, du vet jeg må være litt forsiktig, jeg" hvis det er masse kaker eller dessert der de prøver å få deg til å forsyne deg en gang til. De skjønner det.

Jeg pleier også å spise et lett måltid før jeg skal på fest sånn at jeg ikke faller for fristelsen til å spise meg mett på chips og nøtter etc. Det er mye verre å stå mot fristelser hvis du faktisk er sulten.

Mht alkohol så holder jeg meg kun til vin. Det er ca 500 kcal i en flaske og den regner jeg inn i totalinntaket den dagen (hvis det er ofte, sånn som f.eks i november og desember).

Det går egentlig helt automatisk, jeg tenker ikke over det i det hele tatt. Hvis jeg går tilbake til å spise sånn som før (si ja til alt i sosiale sammenhenger fordi jeg skal "kose meg") så går vekten opp igjen. Jeg trener ca 3-4 ganger i uken også.

Alt handler om mengde og hyppighet. Er det en gang i uken så trenger du ikke å være så forsiktig som hvis det er annenhver dag.

Anonymkode: d7a72...39d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forsyner meg med mindre porsjoner enn jeg pleier, 1 bolle istedenfor 2 osv. Har funnet ut at det er uaktuelt å ikke spise sånn mat, fint å lære seg til å spise litt, men ikke alt😊 Åsså er det jo greit å kanskje legge inn ei treningsøkt den dagen man spiser litt mer kalorier.

Jeg har også blitt flinkere til å ikke skli ut bare fordi jeg er usunn en kveld. Før var jeg ofte slik: " Nå har jeg spist masse smågodt, så nå kan jeg like gjerne spise usunt resten av helga også". Jeg ga liksom litt opp. Nå tenker jeg:" Jaja, da fikk jeg kosa meg i kveld, men i morgen fortsetter jeg med den sunne kosten min!".

Anonymkode: 11541...cd8

Skrevet

Sånn har jeg det også. Jeg synes det er ganske lettvint å gå ned i vekt når jeg ikke må være sosial. Så fort det er en bursdag eller en hyttetur sklir jeg fullstendig ut på kostholdet og blir demotivert en hel uke etterpå. Jul og påske er forferdelig...  Håpløst...

Skrevet

Man trenger ikke være sunn hvert eneste sekund av hver eneste dag. Det går an å skeie ut, og hva er vel bedre enn å skeie ut i en sosial sammenheng? Spiser du sunt, trener og ligger i kaloriunderskudd hele uken, kan du godt spise en burger eller en sjokolade eller ta et glass vin med vennene dine uten at det ødelegger. 

AnonymBruker
Skrevet
På 7. mars 2017 den 7.40, AnonymBruker skrev:

Jeg sliter med viljestyrken når jeg skal slanke meg, men det verste er kanskje det sosiale livet som ødelegger for meg. Hadde jeg bodd under en sten og ikke hatt venner hadde det vært noenlunde greit å holde et streng kostholdsregime. Men jeg blir stadig invitert på middag/kveldsmat/sosialt til familien, bestemor, venninner og kompiser. Og det er det umulig å telle kalorier!

Hvordan gjør dere det?

Anonymkode: a128c...17f

Dette er veldig vanskelig. Syns iallefall jeg da jeg ofte får høre at jeg er anorektisk fordi jeg ikke "koser" meg like mye som alle andre.

Det tyngste for meg i slike sammenkomster er blikkene og kommentarene når du spiser mindre enn andre. Jeg har ingen problem med å være sunn og spise sunt, men syns folk skal slutte å blande seg i hva andre spiser og ikke.

Du har kanskje ikke dette problemet, så det du gjør er å leve livet ditt normalt de andre dagene du ikke har sosiale sammenkomster, og legger inn økter i uken for å få igang kroppen og være aktiv. Spesielt de dagene du skal noe.

Når du er ute med venner eller hjemme hos noen for kos, så ikke forsyn deg av snacks eller diverse som ligger fremme. Evt. spise av de sunne alternativene eller spise en god middag eller lunsj før du drar ut med venner eller skal hjem til noen for kake og dessert så du ikke drar den helt ut. 

Jeg pleier å ta med meg eget popcorn på kino for eksempel da den de har på Kinoene er ofte proppfull av salt og smør og you name it. Er du på middag gå for sunn hovedrett for eksempel og unn deg en god dessert. Jeg pleier enten gå for en god hovedrett eller dessert. Går ikke for usunne alternativer på begge. Blir det hamburger til hovedrett dropper jeg desserten eller velger sorbet istedenfor sjokoladefondant for eksempel :) Er jeg hjemme hos noen bare forsyner jeg meg mer av det sunne enn det usunne etc. 

Men jeg husker også å kose meg av å til litt ekstra. Jeg begrenser meg mye hvis jeg har 3-4 avtaler en uke. Men skal jeg på middag en lørdag og har hvert hjemme/jobb i 2 uker uten noe sosialt unner jeg meg alltid litt ekstra.

Dette finner du ut av :) 

Anonymkode: 38f75...e26

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...