AnonymBruker Skrevet 7. mars 2017 #1 Skrevet 7. mars 2017 Hei! Etter mange år med sykdom der jeg på mange måter har vært utenfor samfunnet og kun fanget i min egen sykdomsboble, vil jeg nå prøve å gjøre noe igjen. Jeg er ikke lenger så syk som jeg var og det er på tide å leve. Til tross for å ha takket nei til det meste av sosiale lag og fester de siste årene er jeg så heldig å ha venner. Og på en måte er det også for å sette pris på dem at jeg endelig vil gjøre litt stas og invitere dem på noe! Jeg er fremdeles redusert og jeg merker at tanken på å komme meg ut igjen er skremmende. Det er nok en del angst i bildet. Jeg prøvde å spørre en venninne hva folk på vår alder pleier å gjøre, men hun sa det var ganske fritt. Jeg vil bare at det skal bli bra. Så nå får jeg ikke sove fordi tanken på dette gjør meg kvalm, det er jo så mye enklere å ikke gjøre noe. Men sykdom har tatt fra meg for mye i livet mitt allerede, så det skal ikke stoppe meg nå også. Hvordan har du gjort det når du skulle feire bursdag/invitere venner? Middag, fest eller hva? Har du noen tips til meg? Jeg høres kanskje sosialt dum ut, og det er mye sant. Jeg vet ikke hva folk gjør når de møtes mer enn 2-3. Jeg har gått glipp av de årene i mitt liv der jeg skulle bli vant til alt dette. Jeg har så mye angst for det, men jeg kan ikke bli holdt tilbake for alltid. Haha, nå er jeg bare kvalm, og jeg har over en måned å planlegge på. Hjelp meg med å få til å gjøre noe stas for vennene mine! Kvinne 27 Anonymkode: 010dc...496
KaDust Skrevet 7. mars 2017 #2 Skrevet 7. mars 2017 Hva man gjør kommer jo an på interesser. Selv har jeg ingen interesse av fester eller utesteder, for eksempel. Du må jo nesten bare tenke på hva det er du har lyst til å gjøre, det er jo tross alt din bursdag! Det er mye man kan gjøre for å feire bursdag. Noen forslag: - Middag hos deg, brettspill og moro (og deretter gå ut kanskje?) - Middag ute - Bowling (synes jeg er moro hvertfall!) - Paintball - Kino Selv har jeg kun feiret bursdag ved å spise middag med mamma, pappa og søsken de siste årene, før det feiret jeg ikke i det hele tatt (Sluttet å feire når jeg fylte 15). Blir 27 i år. 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2017 #3 Skrevet 7. mars 2017 Så flott at du er klar for sosialt! Jeg sliter selv med angst og utfra det du beskriver så tenker jeg at det kanskje ville vært lurt og legge lista litt lavt. Det kan kreve mye av deg å arrangere en stor fest, og kanskje det ender med at du ikke vil ha det no godt pga alt du gruer deg til. Siden du ikke har vært sosial på en stund og at tanken nå gjør deg kvalm, så kan det å ha en stor fest bli veldig overveldende. Mener ikke å undervurdere deg, men taler av egen erfaring. Jeg tror kanskje jeg ville spurt om noen ville vært med ut og spist, funnet et hyggelig sted der man kan lage langbord, hvis det kommer mange. Kanskje tenke at målet er jo å tilbringe tid med venner så får rammene rundt komme mer på plass etterhvert. Lykke til ! Anonymkode: 30f2b...a37
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2017 #4 Skrevet 7. mars 2017 Hvor mange blir dere? Hva med middagselskap hjemme og kos om dere ikke er så mange? Litt overveldende med en stor fest kanskje? Middag blir jo mer koselig og kan prate litt mer med folk, og de kan prate med hverandre. Anonymkode: 28330...85c
Sirah Skrevet 7. mars 2017 #5 Skrevet 7. mars 2017 Så bra du er bedre TS! Go for it! Vi heier på deg! Hva folk på din alder finner på er veldig individuelt. Hvordan er formen nå? Hvor mange blir dere? I min vennegjeng er det normalt og feire bursdag med en god middag, litt vin og kanskje en bytur om stemningen er der for det. Dersom formen din ikke er sånn at du klarer å lage middag til mange mennesker så vil jeg foreslå at dere treffes på en restaurant? Det koster jo så klart litt mer, men er akkurat like hyggelig Angående maten så trenger det ikke å være noe superfancy. Noen inviterer til flotte middager, mens andre lager taco eller pizza. Det viktigste er å gjøre noe sammen. Ikke hva du serverer. Brettspill som noen foreslo er også morsomt etter maten. Her er mulighetene mange TS!
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2017 #6 Skrevet 7. mars 2017 Synes ikke du skal overdrive. Legg lista lavt, det er du som har bursdag, så det er jo du som skal ha en fin dag! Selv har jeg feiret de siste bursdagene mine med å invitere venninner hjem til meg på middag, deretter brettspill. Er ikke så glad i dra på byen, så har hatt litt roligere feiringer heller Er 23. Anonymkode: 6dee0...29f 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2017 #7 Skrevet 7. mars 2017 Jeg feirer alltid bursdag og selv om jeg er frisk som en fisk og selv jeg velger å gjøre det litt enkelt med bursdagsfeiringer. Har bursdag i april, så ofte er det i forbindelse med påske. Da har jeg noen ganger invitert til bålpanne, grilling av pølser, hamburgere osv og påskeeggjakt. Tro meg, de voksne er nesten mer ivirige enn unger i jakten på eggene. Kjøper sånne små pynteegg på nille som jeg strør ut i skogen/hagen. Til innebursdag da har jeg laget kjøttsuppe noen ganger med flatbrød og smør til og dessert. Kjøttsuppe er genialt det kan lages dagen før og bare varmes opp til gjestene kommer og det er lett å lage til mange. Da kan du slappe litt av før gjestene kommer og nesten alle liker husmannskost. Har selvsagt også hatt mine runder med tre retters og styr, men det er de enkle feiringen som blir kjekkest. Da slapper gjestene best av og slipper seg litt løs og jeg har faktisk tid til å være med å feire min egen bursdag. Anonymkode: 646e7...0ee 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2017 #8 Skrevet 7. mars 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvor mange blir dere? Hva med middagselskap hjemme og kos om dere ikke er så mange? Litt overveldende med en stor fest kanskje? Middag blir jo mer koselig og kan prate litt mer med folk, og de kan prate med hverandre. Anonymkode: 28330...85c Det er det jeg ikke helt vet. Skal jeg gå for å invitere mange, bare fikse noe snacks og sånt, la folk mingle og ta med vin om de ønsker, eller heller færre. Jeg tror du og del av dere andre har rett i at det kanskje kan bli overveldende med en stor fest. 7 timer siden, Sirah skrev: Så bra du er bedre TS! Go for it! Vi heier på deg! Hva folk på din alder finner på er veldig individuelt. Hvordan er formen nå? Hvor mange blir dere? I min vennegjeng er det normalt og feire bursdag med en god middag, litt vin og kanskje en bytur om stemningen er der for det. Dersom formen din ikke er sånn at du klarer å lage middag til mange mennesker så vil jeg foreslå at dere treffes på en restaurant? Det koster jo så klart litt mer, men er akkurat like hyggelig Angående maten så trenger det ikke å være noe superfancy. Noen inviterer til flotte middager, mens andre lager taco eller pizza. Det viktigste er å gjøre noe sammen. Ikke hva du serverer. Brettspill som noen foreslo er også morsomt etter maten. Her er mulighetene mange TS! Haha, takk for at du heier på meg! Det var godt å høre! Jeg føler meg jo litt passe dust som ikke helt vet dette, men jeg har kun vært i bursdag til eldre familie og et tantebarn på 4 de siste årene, så jeg har ikke helt peiling. Jeg tror jeg kan klare å lage middag til 5-8 mennesker, hvis jeg planlegger nå. Men hvis jeg heller inviterer til restaurant er det da naturlig at jeg betaler for alle? TS Anonymkode: 010dc...496
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2017 #9 Skrevet 7. mars 2017 Tusen takk @KaDust, @Sirah og forskjellige anonyme brukere for de forskjellige tipsene og innspillene! Jeg ser noen av dere har pekt på å heller sikte litt lavt, og selv om det er litt skuffende på en måte, trengte jeg å få en liten realitetssjekk. Jeg tror ... Jeg føler jeg har gått glipp av så mye liv, og nå når jeg først har bestemt meg for å feire, og invitere, så vil jeg ja, gjøre det riktig, men jeg vil også at det skal være stor stas. Ikke sånn egosentrisk, "nå skal jeg feire meg selv 3 dager til ende!"-type, men endelig invitere vennene mine til meg, og by dem på noe. På en måte føler jeg en fest med flere folk er en høydare, men når jeg tar til meg det dere sier så innser jeg jo at det mest sannsynlig vil mer slite meg ut enn være kos for meg. Æsj, jeg kjenner jeg blir litt på gråten. For det å nå endelig gjøre ting igjen minner meg på hvor mye jeg har gått glipp av. Å kjenne på så mye angst og usikkerhet forbundet med en enkel bursdag kjennes som jeg er helt ute av samtiden (ikke at alle feirer bursdagene sine uansett da, så det er kanskje ikke så ute av sosialt liv som jeg tror). Det er som jeg har gått glipp av hele det siste steget av "bli voksen"-trappa. Uff, nei, blæ. Jeg tror jeg sikter litt lavt, for som dere sier, det viktigste er å få bruke tid sammen, og kanskje å selv få kjenne at jeg koser meg. Hvis jeg da går for en middag, og hjemmekos etter det ... haha, herlighet. Jeg tenker jeg burde lett kunne finne ut av disse tingene, eller bare vite dem, men jeg blir helt blank. 1. Er det naturlig å by på vin? Kjøpe inn noen flasker eller skal de ta med hvis de ønsker å drikke for så å gå ut senere? (Jeg drikker ikke selv pga medisiner.) 2. Hvilket tidspunkt er det vanlig å invitere til, det må bli en dag de fleste har fri etterpå, når jeg har møtt en venninne innimellom har det gjerne vært 8-tiden, men det tenker jeg blir litt seint? Evt. så var det jo sånn utendørsgrilling som var en idé, og da blir det vel på dagen ... Jeg tenker at for andre så må det virke som mye tanker for lite. At "det kan da ikke være så vanskelig", og jeg skulle ønske det ikke var det, men det virker som SÅ mange valg. Det er jo så mange muligheter. Hvordan vet jeg hva jeg skal lage til middag? Må det være en aktivitet etterpå? Skal man ha dessert rett etter middagen eller litt senere? Tankespinn. Takk for hjelpen! Jeg setter pris på at noen gidder å svare meg og prøve å hjelpe! TS Anonymkode: 010dc...496
Million Skrevet 7. mars 2017 #10 Skrevet 7. mars 2017 (endret) 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror jeg kan klare å lage middag til 5-8 mennesker, hvis jeg planlegger nå. Men hvis jeg heller inviterer til restaurant er det da naturlig at jeg betaler for alle? TS Anonymkode: 010dc...496 Ja, hvis du inviterer, så er det nesten forventet at du betaler også... dessverre. Men hvorfor lager du ikke bare en god gryterett hjemme, lage den fra bunnen av, og invitere noen venner på besøk? Jeg har en kjempegod oppskrift på ungarsk gulasj (oksekjøttgryte) som du kan få om du er interessert :-) Den kan du lage dagen i forveien, så er matlagingen unnagjort før gjestene kommer. Trenger bare å varmes opp neste dag. Den blir nesten enda bedre faktisk, når den får stått en dag og godgjort seg. Smakene kommer enda bedre frem da. Gryteretten kan oppjusteres og nedjusteres alt etter hvor mange personer du skal lage for. Du bare øker mengden kjøtt og grønnsaker og væske etter antall personer. F.eks. er det vanlig å beregne 150 gram kjøtt pr person. Lager du ris eller kokte poteter til, blir det ekstra mettende. Rødvin eller øl passer godt til en gryterett med rødt kjøtt. Men du kan jo overlate alkoholinnkjøpene til gjestene selv da, det er det ikke nødvendig at du byr på, hvis du byr på maten. Men fortell dem gjerne på forhånd hva som står på menyen, så de kan velge passende drikke til det som skal serveres Endret 7. mars 2017 av Million
Sirah Skrevet 7. mars 2017 #11 Skrevet 7. mars 2017 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er det jeg ikke helt vet. Skal jeg gå for å invitere mange, bare fikse noe snacks og sånt, la folk mingle og ta med vin om de ønsker, eller heller færre. Jeg tror du og del av dere andre har rett i at det kanskje kan bli overveldende med en stor fest. Haha, takk for at du heier på meg! Det var godt å høre! Jeg føler meg jo litt passe dust som ikke helt vet dette, men jeg har kun vært i bursdag til eldre familie og et tantebarn på 4 de siste årene, så jeg har ikke helt peiling. Jeg tror jeg kan klare å lage middag til 5-8 mennesker, hvis jeg planlegger nå. Men hvis jeg heller inviterer til restaurant er det da naturlig at jeg betaler for alle? TS Anonymkode: 010dc...496 Hva som er naturlig angående betaling er litt forskjellig fra gjeng til gjeng. Hos oss er det en selvfølge at man da betaler sin egen mat istede for gave. Husk eventuelt bare å opplyse om dette slik at folk eventuelt har mulighet til å trekke seg om de ikke har råd til det I andre gjenger er det en selvfølge at verten betaler. Her må du nesten se ann gjengen din litt. 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk @KaDust, @Sirah og forskjellige anonyme brukere for de forskjellige tipsene og innspillene! Jeg ser noen av dere har pekt på å heller sikte litt lavt, og selv om det er litt skuffende på en måte, trengte jeg å få en liten realitetssjekk. Jeg tror ... Jeg føler jeg har gått glipp av så mye liv, og nå når jeg først har bestemt meg for å feire, og invitere, så vil jeg ja, gjøre det riktig, men jeg vil også at det skal være stor stas. Ikke sånn egosentrisk, "nå skal jeg feire meg selv 3 dager til ende!"-type, men endelig invitere vennene mine til meg, og by dem på noe. På en måte føler jeg en fest med flere folk er en høydare, men når jeg tar til meg det dere sier så innser jeg jo at det mest sannsynlig vil mer slite meg ut enn være kos for meg. Æsj, jeg kjenner jeg blir litt på gråten. For det å nå endelig gjøre ting igjen minner meg på hvor mye jeg har gått glipp av. Å kjenne på så mye angst og usikkerhet forbundet med en enkel bursdag kjennes som jeg er helt ute av samtiden (ikke at alle feirer bursdagene sine uansett da, så det er kanskje ikke så ute av sosialt liv som jeg tror). Det er som jeg har gått glipp av hele det siste steget av "bli voksen"-trappa. Uff, nei, blæ. Jeg tror jeg sikter litt lavt, for som dere sier, det viktigste er å få bruke tid sammen, og kanskje å selv få kjenne at jeg koser meg. Hvis jeg da går for en middag, og hjemmekos etter det ... haha, herlighet. Jeg tenker jeg burde lett kunne finne ut av disse tingene, eller bare vite dem, men jeg blir helt blank. 1. Er det naturlig å by på vin? Kjøpe inn noen flasker eller skal de ta med hvis de ønsker å drikke for så å gå ut senere? (Jeg drikker ikke selv pga medisiner.) 2. Hvilket tidspunkt er det vanlig å invitere til, det må bli en dag de fleste har fri etterpå, når jeg har møtt en venninne innimellom har det gjerne vært 8-tiden, men det tenker jeg blir litt seint? Evt. så var det jo sånn utendørsgrilling som var en idé, og da blir det vel på dagen ... Jeg tenker at for andre så må det virke som mye tanker for lite. At "det kan da ikke være så vanskelig", og jeg skulle ønske det ikke var det, men det virker som SÅ mange valg. Det er jo så mange muligheter. Hvordan vet jeg hva jeg skal lage til middag? Må det være en aktivitet etterpå? Skal man ha dessert rett etter middagen eller litt senere? Tankespinn. Takk for hjelpen! Jeg setter pris på at noen gidder å svare meg og prøve å hjelpe! TS Anonymkode: 010dc...496 Nå kan jeg jo bare svare ut i fra egne erfaringer igjen, men jeg er vant til at alle tar med egen alkohol. Da får alle det de liker, og de mengdene de ønsker. Vi bruker og be inn til middag i 7-8 tiden. Da har småbarnsforeldre fått lagt ungene/levert dem i passelig tid til barnevakt. Utendørsgrilling er en kjempeide, men i april så kan det være litt risikabelt. Det var om ca en mnd var det ikke? Temperaturen kan være helt fin, eller helt katastrofe! Det er også lurt at man har en fridag etterpå ja Sånn for gjestene som kanskje ønsker noen glass med vin sin skyld. Og du har IKKE dumme spørsmål! Jeg arrangerer stadig vennemiddager og fester og jeg er like stressa hver eneste gang 😂 Det er HELT normalt! Foresten var tipset du fikk over angående gryterett veldig lurt! De fleste gryteretter er enkle og lage, de kan varmes opp og man kan servere med enkelt tilbehør. De aller fleste liker også dette
KaDust Skrevet 7. mars 2017 #12 Skrevet 7. mars 2017 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk @KaDust, @Sirah og forskjellige anonyme brukere for de forskjellige tipsene og innspillene! Jeg ser noen av dere har pekt på å heller sikte litt lavt, og selv om det er litt skuffende på en måte, trengte jeg å få en liten realitetssjekk. Jeg tror ... Jeg føler jeg har gått glipp av så mye liv, og nå når jeg først har bestemt meg for å feire, og invitere, så vil jeg ja, gjøre det riktig, men jeg vil også at det skal være stor stas. Ikke sånn egosentrisk, "nå skal jeg feire meg selv 3 dager til ende!"-type, men endelig invitere vennene mine til meg, og by dem på noe. På en måte føler jeg en fest med flere folk er en høydare, men når jeg tar til meg det dere sier så innser jeg jo at det mest sannsynlig vil mer slite meg ut enn være kos for meg. Æsj, jeg kjenner jeg blir litt på gråten. For det å nå endelig gjøre ting igjen minner meg på hvor mye jeg har gått glipp av. Å kjenne på så mye angst og usikkerhet forbundet med en enkel bursdag kjennes som jeg er helt ute av samtiden (ikke at alle feirer bursdagene sine uansett da, så det er kanskje ikke så ute av sosialt liv som jeg tror). Det er som jeg har gått glipp av hele det siste steget av "bli voksen"-trappa. Uff, nei, blæ. Jeg tror jeg sikter litt lavt, for som dere sier, det viktigste er å få bruke tid sammen, og kanskje å selv få kjenne at jeg koser meg. Hvis jeg da går for en middag, og hjemmekos etter det ... haha, herlighet. Jeg tenker jeg burde lett kunne finne ut av disse tingene, eller bare vite dem, men jeg blir helt blank. 1. Er det naturlig å by på vin? Kjøpe inn noen flasker eller skal de ta med hvis de ønsker å drikke for så å gå ut senere? (Jeg drikker ikke selv pga medisiner.) 2. Hvilket tidspunkt er det vanlig å invitere til, det må bli en dag de fleste har fri etterpå, når jeg har møtt en venninne innimellom har det gjerne vært 8-tiden, men det tenker jeg blir litt seint? Evt. så var det jo sånn utendørsgrilling som var en idé, og da blir det vel på dagen ... Jeg tenker at for andre så må det virke som mye tanker for lite. At "det kan da ikke være så vanskelig", og jeg skulle ønske det ikke var det, men det virker som SÅ mange valg. Det er jo så mange muligheter. Hvordan vet jeg hva jeg skal lage til middag? Må det være en aktivitet etterpå? Skal man ha dessert rett etter middagen eller litt senere? Tankespinn. Takk for hjelpen! Jeg setter pris på at noen gidder å svare meg og prøve å hjelpe! TS Anonymkode: 010dc...496 Først vil jeg bare si at du har ikke gått glipp av så mye altså. Du kan forstatt gjøre de tingene. Ikke sikkert du vil like typisk "Gå ut"-ting heller. Jeg prøvde et utested en gang, og det ble med den ene gangen. Men, hva med å si til vennene dine at du vil prøve ting du har gått glipp av fordi du har vært syk? De kan jo ta deg med på ting de selv liker og mener har verdi, eller ting de mener du må oppleve uansett. Regner med at de klarer å dekke de opplevelsene du føler du har gått glipp av hvis du snakker med de om det. Så, for å svare spørsmålene: 1. Du kan jo lage en punsj for eksempel? Det er mange gode oppskrifter på nett, og punsj er gjerne litt mer spennende enn vin (og ikke minst billigere i større mengder). 2. Klokkeslett er helt opp til deg selv. Grilling passer mer midt på dagen, middag kan jo være alt fra kl 4-8 avhengig av hvilken ukedag det er og hva du selv vil. Det er ingen spesielle normer på dette, annet enn å kanskje høre hvilken tid som passer best den akutelle dagen. Middagstips kan jo være noe så enkelt som hjemmelaget pizza, tapas eller taco, eller noe litt mer "ekstravagant" som fløtepoteter og biff, saus og gratinerte grønnsaker, f.eks? Ta noe DU synes er godt, og hør om noen av vennene dine har allergier, så du er sikker på at alle kan spise det du serverer! Aktivteter som passer hjemme kan være brettspill (det er mange artige brettspill, og mange som egner seg godt som drikkeleker også), dere kan spille heads up (fåes som en app på telefonen, også godt egnet som drikkelek), karaoke, quiz o.l., men du trenger ikke ha aktiviteter. Det holder å bare ha noe god musikk i bakgrunnen mens man prater med hverandre også. Det burde være en liten pause mellom middag og dessert. Hvor stor spørs på hvor tung middag du har, og hvor mette folk spiser seg. Det vanlige er jo å bare ta det som det kommer på dagen, se (spørre) når folk begynner å bli klar for dessert.
Jus sanguinis Skrevet 7. mars 2017 #13 Skrevet 7. mars 2017 Henger meg på de som sier at du ikke skal overdrive. Det blir lettere for deg. Dessuten er det mange voksne folk gjør ikke så mye ut av bursdagen sin i utgangspunktet. Et enkelt kaffeslabberas for noen få holder i lange baner, og i hvert fall til å begynne med.
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2017 #14 Skrevet 7. mars 2017 I flere år inviterte jeg venninner på kaffe og kaker hjemme hos meg. Det ble ofte veldig hyggelig. Jeg har svart her i tråden tidligere og hadde helt glemt dette. Kom på det når jeg leste innlegget over om enkelt kaffeslabberas. Jeg slet med angst da også, men dette var for meg overkommelig, og hyggelig. Det er bedre å legge lista lavt og føle at du både har mestret og hatt det hyggelig, enn å gå på en smell. Lettere å gjøre det igjen også dersom man sitter igjen med en opplevelse av mestring. Anonymkode: 30f2b...a37
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå