Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hater å være uføretrygdet. Litt overraskende kanskje? Er ikke alle uføretrygdede sjeleglade over å slippe å jobbe? Nei, de er ikke det, jeg tror det er en ekstremt minimal del som syns det er ok. Ja jeg var veldig glad for å endelig få uføretrygd etter å ha hanglet rundt i NAV-systemet i mange år uten å klare å komme ut i arbeid, men grunnen til at jeg har uføretrygd kunne jeg vært foruten. For tro det eller ei, det er ofte en grunn til at folk er uføretrygdet.

Jeg har en kronisk lidelse som jeg i det siste har fått håp om at skal bli bedre, og har derfor begynt å tenke tanken at jeg kanskje kan jobbe litt igjen. Har så smått prøvd meg (har en "hobby" der jeg kan jobbe fra pcen) og jobbet den siste måneden omtrent en time annenhver dag, og jeg elsker det! Jeg er så heldig at jeg ikke trenger å bli ansatt, for hvem vil vel ansette meg som ikke aner om jeg vil klare å komme en time på jobb annenhver dag?

Følte meg ganske bra  idag og begynte å drømme om å jobbe fast, slik som jeg gjorde før jeg ble syk, ha noe meningsfylt å gjøre, kollegaer, god inntekt, kanskje komme inn på boligmarkedet, ja rett og slett ha et liv. Men innser at det er urealistisk.

Ja det var godt å få den uføretrygden, så har jeg en økonomisk sikkerhet når jeg ikke klarer å jobbe. Men det er å ikke klare å jobbe som er kjipt. Kjipt, kjipt kjipt. Det er heller ikke noe kult å være avhengig av støtte fra staten. Hva om hele systemet kollapser og jeg ikke kan forsørge meg selv?

Vil gjerne at andre poster om hvorfor de misliker å være uføre i denne tråden, litt å lese for de idiotene som tror vi er på en slags evig luksusferie eller noe.

Anonymkode: fd3fa...0cb

• Liker 11
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Personlig så elsker jeg være ung ufør da jeg hater å arbeide. Har ferie året rundt og med relativt greit inntekt , 21 000 kr per måned for å gjøre ingenting. Det er kjempe kjekt.

Reiser verden rundt, drar til utlandet 10 ganger i året i snitt. Har en mye finere og dyrere leilighet enn barndomskompiser som har jobbet i 10 år (men dette er grunnet arv og ikke uføretrygd).

Trener og jeg drar på restaurant 1-3 ganger i uken. Syntes situasjonen min er kjempe kos.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det vil alltid være personer som ikke kan fordra uføretrygdede mennesker, og det er ingenting du kan gjøre for å endre på det. At du lager dette innlegget og tar til deg det som blir skrevet er en seier for dem. Lev livet ditt så godt som du klarer, og hev deg over disse tullingene. Dette kommer av ren uvitenhet og manglende refleksjonsevne. Hvorfor lar du mennesker med så lite intellektuell kapasitet komme inn på deg? De fleste av oss vet at uføre som regel er reellt syke, og at de fleste ville ha vært i arbeid om de hadde mulighet til det. Det viktigste du kan gjøre er å akseptere din egen livssituasjon, og finne glede, mestring og et nettverk utenom arbeid. 

Anonymkode: ca913...d25

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, WubWub skrev:

Personlig så elsker jeg være ung ufør da jeg hater å arbeide. Har ferie året rundt og med relativt greit inntekt , 21 000 kr per måned for å gjøre ingenting. Det er kjempe kjekt.

Reiser verden rundt, drar til utlandet 10 ganger i året i snitt. Har en mye finere og dyrere leilighet enn barndomskompiser som har jobbet i 10 år (men dette er grunnet arv og ikke uføretrygd).

Trener og jeg drar på restaurant 1-3 ganger i uken. Syntes situasjonen min er kjempe kos.

Og her kommer narsissismen frem. 

• Liker 14
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Og her kommer narsissismen frem. 

Hva annet forventer du av en narsissist :laugh:

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Tenker mye det samme som deg, men jeg er sjeleglad jeg slipper å jobbe. Jeg ble holdt på AAP i 4 år som ufør i praksis og det var helt forjævlig. Jeg søkte ikke ufør selv fordi jeg ikke skjønte at jeg kunne det. Tilslutt var det NAV som gjorde det tror jeg. Det har vært mye bedre for meg og jeg slipper å ha kontakt med andre mennesker. 

Jeg skulle ønske jeg kunne gjøre nytte for meg på et eller annet vis, men samtidig har jeg tatt så mye stigmatisering og dritt fra folk at jeg vil ha andre mennesker til helvete unna meg. 

Anonymkode: cc11d...455

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Faen wubben, jeg trodde du hadde mer selvinnsikt enn som så. Gå og skryte over at du er ufør, fy faen. Jeg har alltid likt deg og sett på deg som smart, men det der var smakløst. 

Jeg er også ufør pga stadig tilbakekommende kreft, påfølgende behandlinger og ekstrem utmattelse og jeg HATER det! Ville heller vasket dasser enn dette her! 

Anonymkode: aef91...3e8

• Liker 11
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Faen wubben, jeg trodde du hadde mer selvinnsikt enn som så. Gå og skryte over at du er ufør, fy faen. Jeg har alltid likt deg og sett på deg som smart, men det der var smakløst. 

Jeg er også ufør pga stadig tilbakekommende kreft, påfølgende behandlinger og ekstrem utmattelse og jeg HATER det! Ville heller vasket dasser enn dette her! 

Du kan mene hva du vil men jeg liker godt å motta penger for å gjøre ingenting i retur. Det er en ordning jeg kan like.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, WubWub skrev:

Du kan mene hva du vil men jeg liker godt å motta penger for å gjøre ingenting i retur. Det er en ordning jeg kan like.

Jeg syns bare det var smakløst skrevet ovenfor de som er uføre pga alvorlig sykdom. Hvordan får du så mye forresten? Jobbet du mye og tjente bra før? Jeg jobbet i 15 år før jeg ble syk og jeg får 15.000. 

At du liker det er en ærlig sak, men hvorfor er du ufør egentlig? Orker du å reise verden rundt, trene og spise ute orker du å jobbe også! Narsissisme er vel ikke grunn for ufør? Har du vært ufør lenge? 

• Liker 5
Skrevet

Jeg syns bare det var smakløst skrevet ovenfor de som er uføre pga alvorlig sykdom. Hvordan får du så mye forresten? Jobbet du mye og tjente bra før? Jeg jobbet i 15 år før jeg ble syk og jeg får 15.000. 

At du liker det er en ærlig sak, men hvorfor er du ufør egentlig? Orker du å reise verden rundt, trene og spise ute orker du å jobbe også! Narsissisme er vel ikke grunn for ufør? Har du vært ufør lenge? 

Jeg ble ung ufør når jeg var 21 og jeg får utbetalt 21 000 kr per måned - det har jeg gjort i over 10 år :) Nå har jeg også en jobb i et historie arkiv , jobber der 2 ganger i uken så min månedlige utbetaling er nærmere 30 000 klassen per måned. 

Har også 10 millioner på bok i arv. Som sagt ; livet er flott. Trenger ikke tenke på penger da jeg er sikret for livet :yvonne:

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, WubWub skrev:

Jeg ble ung ufør når jeg var 21 og jeg får utbetalt 21 000 kr per måned - det har jeg gjort i over 10 år :) Nå har jeg også en jobb i et historie arkiv , jobber der 2 ganger i uken så min månedlige utbetaling er nærmere 30 000 klassen per måned. 

Har også 10 millioner på bok i arv. Som sagt ; livet er flott. Trenger ikke tenke på penger da jeg er sikret for livet :yvonne:

Skryte, skryte... Bra du jobber litt da.

For å si det sånn, jeg ville heller kunnet jobbe enn å ha 10 mill på bok. Uansett hadde ikke 10 mill hjulpet meg noe da jeg sannsynligvis er død innen 3-5 år uansett. Bra du har et fint liv da, håper du ikke blir alvorlig syk, det unner jeg ingen. Men vil du fortelle hvorfor du ble ufør? Man blir vel ikke ufør fordi man ikke liker å jobbe? Ble du 100% ufør med en gang? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lengter tilbake til tilhørigheten til jobb. Til å bety noe.  Til å prestere noe.  Gjøre en god jobb og få respekt og gode tilbakemeldinger.  

Jeg hater å tilbringe 25 av 30 dager på sofaen.  Jeg hater å alltid planlegge mye tid til hvile før og etter jeg har vært med på noe.  Jeg hater alle medisinene og jeg lengter etter fremtiden jeg en gang hadde.....

Anonymkode: 9938f...ca1

• Liker 6
Skrevet

Skryte, skryte... Bra du jobber litt da.

For å si det sånn, jeg ville heller kunnet jobbe enn å ha 10 mill på bok. Uansett hadde ikke 10 mill hjulpet meg noe da jeg sannsynligvis er død innen 3-5 år uansett. Bra du har et fint liv da, håper du ikke blir alvorlig syk, det unner jeg ingen. Men vil du fortelle hvorfor du ble ufør? Man blir vel ikke ufør fordi man ikke liker å jobbe? Ble du 100% ufør med en gang? 

Jeg har ikke lov av KG til å prate om tenårene mine og grunnlaget for min ufør så jeg skal ikke dele noe av dette. Alt jeg har å si er at jeg syntes det er kjempe kos å få masse penger for å gjøre ingenting. Ferie hele tiden med en stor og god fast inntekt er absolutt ikke negativt. 

• Nyttig 1
Skrevet
2 minutter siden, Tutte skrev:

Mener ikke at man snylter ved å være ufør. Men du sitter her og skriver rett ut at du liker godt å motta penger uten å gjøre noe i retur og at du rett og slett hater å jobbe. Da blir saken en helt annen.

At han liker å få betalt uten å jobbe betyr ikke at han er i stand til å jobbe. Man blir ikke ufør fordi man misliker å jobbe, men man  kan være ufør og mislike å jobbe.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, WubWub skrev:

Jeg har ikke lov av KG til å prate om tenårene mine og grunnlaget for min ufør så jeg skal ikke dele noe av dette. Alt jeg har å si er at jeg syntes det er kjempe kos å få masse penger for å gjøre ingenting. Ferie hele tiden med en stor og god fast inntekt er absolutt ikke negativt. 

Hvorfor ikke? Jeg syns ufør er kjempenegativt og vondt. Kanskje fordi jeg har kreft og skal dø. Men bra du har det bra, det mener jeg. Selv gleder jeg meg til alt er over. Jeg er på ingen måte suicidal, men staten sparer penger når jeg ikke er her lenger 

• Hjerte 1
Skrevet

Hvorfor ikke? Jeg syns ufør er kjempenegativt og vondt. Kanskje fordi jeg har kreft og skal dø. Men bra du har det bra, det mener jeg. Selv gleder jeg meg til alt er over. Jeg er på ingen måte suicidal, men staten sparer penger når jeg ikke er her lenger 

trist da

Gjest Tutte
Skrevet
2 minutter siden, Hermine Grang skrev:

At han liker å få betalt uten å jobbe betyr ikke at han er i stand til å jobbe. Man blir ikke ufør fordi man misliker å jobbe, men man  kan være ufør og mislike å jobbe.

Nei, det har jeg ikke sagt. Men det er noe med den generelle innstillingen til folk som tenker slik. Det er mange som er uføre med god grunn som allikevel ikke tenker slik. Mange som ikke kan jobbe, men allikevel ikke hater arbeid og det å bidra med noe. Hvis du ser forskjellen?

AnonymBruker
Skrevet

Er 100% arbeidsfør, men NAV har sponset meg flere millioner kroner uten at jeg har måttet gjøre noe de siste 15 årene. Ingen vil ha meg i arbeid selv om jeg kan arbeide 100%, grunnet hull i cv og ikke fullført videregående. Så ja jeg er kanskje en snylter mens jeg går på NAV. Er bare glad jeg får så godt betalt siden jeg ikke får jobb. 

Norge hadde vært tjent med å sette slike som meg i arbeid fremfor å sponse 20000 kr hver mnd av deres skattepenger på meg og mitt liv. Jeg eier hus og bil og alt.. så penger får jeg nok av. Trenger bare en jobb, men ingen vil ansette meg. Jaja så lenge jeg får penger gratis av NAV så går det jo da ..

Anonymkode: cdd8d...ee9

• Liker 3
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette var fryktelig trist og leit å lese :(

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Later til at @Tutte virkelig misliker folk på ufør

Anonymkode: a77cf...5b6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...