Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Du som er ufør og jobber: Hvor mye i % er du ufør og hvor mye jobber du?

Og hva tjener du til sammen og hver for seg i året?

Anonymkode: 81259...81b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har 100% ufør og 366600 kr i året i trygd.

Så jobber jeg en dag i uken, 7.5 timer,  og har 165 kr timen der. Dette blir 59400 i året. Av de første 36000 trekker ikke Nav noe av trygden. Av de resterende 23400 har jeg en kompensasjonsgrad på 52%, dvs Nav trekker 52% i trygd av de 23400. Rest 11232.

Så: Trygd 366600, fribeløp 36000, rest jobb 11232. Tilsammen 418232 ca, i året før skatt:-).

Har det meget bra med ca 25000 utbetalt i mnd, og fet utbet i juni og desember:-)

Anonymkode: 9bf9a...4cd

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Regner med jeg punkterte denne tråden ettertrykkelig...

• Liker 1
Gjest Articuno
Skrevet

:ler:

Ja, det tror jeg du gjorde! Men så bra for deg, godt å høre at systemet fungerer bra for noen også. :tommelsmil: 

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Regner med jeg punkterte denne tråden ettertrykkelig...

Punkterte? For all del, jeg syntes det er fint du klarer deg bra, men helt ærlig syntes jeg ikke noe særlig om at man kan jobbe samtidig som man har uføretrygd. Det er mange som har behov for jobb i dag, og som ikke kvalifiserer til noen ytelser (utenom sosialhjelp i verste fall da, men da må man jo selge alt man eier først). 

Anonymkode: 659e3...fae

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i utgangspunketet 65% ufør (de regner det ut i fra inntekt, ikke hvordan jeg fungerer).

Jobber ca 50% ved siden av. Får ca 10000kr i uføretrygd, og ca 31000 kr fra jobb før skatt.

Uføre totalt: 124200kr og Lønn: 372000.

Anonymkode: ca539...03d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Punkterte? For all del, jeg syntes det er fint du klarer deg bra, men helt ærlig syntes jeg ikke noe særlig om at man kan jobbe samtidig som man har uføretrygd. Det er mange som har behov for jobb i dag, og som ikke kvalifiserer til noen ytelser (utenom sosialhjelp i verste fall da, men da må man jo selge alt man eier først). 

Du syns altså ikke at det er greit at man kan yte det man kan og spe på trygden? Du mener at å få redusert lønnen sin med 44% fordi man ble syk er det beste for en person?

Helst skal man som syk ikke gjøre noe nyttig, altså.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det blir vel galt for deg uansett hva de gjør. Kan du ikke bare drite i å kommentere og så holder vi oss til tema. 

Anonymkode: f7487...2f0

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Det er mulig det er nye regler nå, men i denne artikkelen fra 2 år tilbake, fremgår det at om man tjener 50.000 over inntektsgrensen en er marginalskatten 78%, dvs at man sitter igjen med 11.016 kroner. (Normal skattesats på beløp under grensen er 32,5 prosent.)

http://www.nettavisen.no/na24/smartepenger/sa-mye-kan-du-fa-i-ufretrygd/3422787342.html

78% skatt er mye og et greit bidrag til felleskassa. Nav oppfordrer folk til å jobbe det de kan. Det lønner seg for samfunnet at uføretrygdede jobber. Ikke bare pga skatten. Mange uføre som ellers ville søkt sosialstønad eller hatt behov for bostøtte eller andre sosiale ordninger kan klare seg selv med litt lønn i stedet. Jeg tror det er bra for livskvaliteten om man har en liten jobb å gå til, og at man sparer helsesystemet for mye penger av den grunn. Jeg er også sikker på at noen finner ut at de klarer å jobbe mer enn de trodde og kanskje med tiden går ned i uføregrad. Vinn vinn. 

Jeg synes ikke man skal anklage skatteytere for å ta jobben fra andre. At ts faktisk klarer å jobbe 7,5 timer i uken og derfor gjør nettopp det, er samfunnsnyttig, rett og slett. 

Anonymkode: 76cfe...526

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

* Sorry, jeg mente ikke ts, men brukeren som opplyste om jobben sin.

Anonymkode: 76cfe...526

AnonymBruker
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er galt med å bidra det man kan? Skal man drive og takke nei til jobber i sympati for dem som ikke har jobb? Om det er det du menr: Hvorfor skulle det isåfall bare gjelde uføre?

Jeg tror det er bra for livkvaliteten å bidra i samfunnet, en jobb på 7.5 timer i uka er kanskje ikke attraktivt for alle, men det passet for denne personen. 

Anonymkode: a30fe...beb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du syns altså ikke at det er greit at man kan yte det man kan og spe på trygden? Du mener at å få redusert lønnen sin med 44% fordi man ble syk er det beste for en person?

Helst skal man som syk ikke gjøre noe nyttig, altså.

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det blir vel galt for deg uansett hva de gjør. Kan du ikke bare drite i å kommentere og så holder vi oss til tema. 

Anonymkode: f7487...2f0

Det er på ingen måte personlig ment, men ja - jeg mener systemet i større grad bør rette seg mot de som faktisk har behov for jobb, i den grad man har en grei uførepensjon, det er min mening. 

AnonymBruker
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er galt med å bidra det man kan? Skal man drive og takke nei til jobber i sympati for dem som ikke har jobb? Om det er det du menr: Hvorfor skulle det isåfall bare gjelde uføre?

Jeg tror det er bra for livkvaliteten å bidra i samfunnet, en jobb på 7.5 timer i uka er kanskje ikke attraktivt for alle, men det passet for denne personen. 

Anonymkode: a30fe...beb

Fordi man på generelt grunnlag med en grei uførepensjon har økonomisk sikkerhet, det har som regel ikke øvrige jobbsøkere. 

Jada, jeg forstår at det er bra for livskvaliteten å bidra, men man kunne f. eks. jobbet frivillig eller lignende. Konkurrerer du i det øvrige jobbmarkedet så er det altså en annen som ikke får den jobben, og som da ikke har samme økonomiske sikkerhet i ryggen. Konsekvensen av å ikke få jobb er dermed større for ordinære arbeidssøkere. 

AnonymBruker
Skrevet

50% ufør og 50% i arbeid. Tjener brutto ca 180 000 i uføretrygd og ca 265 000 i lønn. Har også ca 15 000 ekstra uførepensjon gjennom KLP. Mange vil nok synes jeg har det altfor godt som ufør. Selv er jeg fornøyd med at jeg ikke taper mere enn jeg allerede har gjort på å bli syk. Ville gitt mye for å få helsa mi tilbake, men er takknemlig for at jeg klarer å jobbe 50% nå så får jeg se hvordan ting utvikler seg i fremtiden. 

Anonymkode: ca859...647

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Fordi man på generelt grunnlag med en grei uførepensjon har økonomisk sikkerhet, det har som regel ikke øvrige jobbsøkere. 

Jada, jeg forstår at det er bra for livskvaliteten å bidra, men man kunne f. eks. jobbet frivillig eller lignende. Konkurrerer du i det øvrige jobbmarkedet så er det altså en annen som ikke får den jobben, og som da ikke har samme økonomiske sikkerhet i ryggen. Konsekvensen av å ikke få jobb er dermed større for ordinære arbeidssøkere. 

En frisk jobbsøker kan søke på de jobber h*n vil. De kan også flytte rundt på seg uten å ta hensyn til smerter og tilrettelegging. For at jeg skal kunne jobbe 7,5 timer i uken til faste tider, kreves en del tilrettelegging på arbeidsplassen. Heldigvis har jeg en snill arbeidsgiver som så verdien i at jeg har denne lille jobben.

Jeg kan neppe tro at min 20% stilling er så hyperfristende for en frisk arbeidstaker. men det er interessant å se ditt syn på syke mennesker som likevel klarer å bidra litt. Man kan altså utgå fra at om du ender opp som ufør, vil du ikke prøve å utnytte evn restarbeidsevne pga din lojalitet til friske mennesker.

Du får heller sitte hjemme eller dra på frivillighetssentralen, du da. At du kan oppnå bedre økonomi ved å jobbe litt, er visst ikke så nøye for deg.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

En frisk jobbsøker kan søke på de jobber h*n vil. De kan også flytte rundt på seg uten å ta hensyn til smerter og tilrettelegging. For at jeg skal kunne jobbe 7,5 timer i uken til faste tider, kreves en del tilrettelegging på arbeidsplassen. Heldigvis har jeg en snill arbeidsgiver som så verdien i at jeg har denne lille jobben.

Jeg kan neppe tro at min 20% stilling er så hyperfristende for en frisk arbeidstaker. men det er interessant å se ditt syn på syke mennesker som likevel klarer å bidra litt. Man kan altså utgå fra at om du ender opp som ufør, vil du ikke prøve å utnytte evn restarbeidsevne pga din lojalitet til friske mennesker.

Du får heller sitte hjemme eller dra på frivillighetssentralen, du da. At du kan oppnå bedre økonomi ved å jobbe litt, er visst ikke så nøye for deg.

Jada, jeg ser den. Men mange som er i det ordinære arbeidsmarkedet kan ofte heller ikke enkelt flytte rundt på seg for å få en jobb på andre siden av landet hvis man f. eks. har familie. Om du tenkte på helseplager, så er det jo mange i jobb som også har det, og som må søke jobber ut fra det. 

Nei, jeg tror ikke 20% i seg selv nødvendigvis er så attraktivt for de som ønsker å jobbe 100%, men det vil jo være noen andre som da ikke får den stillingen selv om den ikke er så stor. 

Min mening i forhold til systemet er at uføregrad også reflekterer restarbeidsevne. Er man f. eks. 50% ufør, så er det jo selvfølgelig greit å jobbe 50%. 100% uføregrad representerer jo dog at man ikke har restarbeidsevne igjen. Så dette handler ikke om at jeg ikke vil du skal ha det greit som person, men at jeg ikke syntes dette systemet er greit på generelt grunnlag. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jada, jeg ser den. Men mange som er i det ordinære arbeidsmarkedet kan ofte heller ikke enkelt flytte rundt på seg for å få en jobb på andre siden av landet hvis man f. eks. har familie. Om du tenkte på helseplager, så er det jo mange i jobb som også har det, og som må søke jobber ut fra det. 

Nei, jeg tror ikke 20% i seg selv nødvendigvis er så attraktivt for de som ønsker å jobbe 100%, men det vil jo være noen andre som da ikke får den stillingen selv om den ikke er så stor. 

Min mening i forhold til systemet er at uføregrad også reflekterer restarbeidsevne. Er man f. eks. 50% ufør, så er det jo selvfølgelig greit å jobbe 50%. 100% uføregrad representerer jo dog at man ikke har restarbeidsevne igjen. Så dette handler ikke om at jeg ikke vil du skal ha det greit som person, men at jeg ikke syntes dette systemet er greit på generelt grunnlag. 

Ok. Da er det godt for oss uføre at du ikke bestemmer hvordan systemet skal være.

Forøvrig registrerer jeg at du glatt unngikk å svare på hva du ville gjort om du selv ble ufør. Det tenker jeg sier det meste.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok. Da er det godt for oss uføre at du ikke bestemmer hvordan systemet skal være.

Forøvrig registrerer jeg at du glatt unngikk å svare på hva du ville gjort om du selv ble ufør. Det tenker jeg sier det meste.

Det er ikke relevant uansett, men hadde jeg fått en grei uførepensjon, så ville jeg satset på å jobbe en dag frivillig eller så, ja. Fornøyd nå?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men arbeidsledige kan ikke ta på seg frivillighetsarbeid, de har ikke penger til å reise ut en gang. Det er jo det som er problemet. Uføre har sin inntekt og kan drive med veldedighet, arbeidsledige har ikke den luksusen. Du snakker om en stilling på 20%. Men om ingen uføre jobbet ville jo mange av disse 20% stillingene raskt bli til 30 og 50 %. Uansett så tar gjerne en som har gått arbeidsledig all den jobb han kan få, 20% eller mer.

Man kan ikke oppnå bedre økonomi ved å jobbe når man ikke får jobb. Jeg ville ikke prøvd å stjele andres jobber om jeg var 100% ufør. Jeg unner ingen å gå arbeidsledig uten en eneste krone på konto. Om jeg var frisk nok til å drive på med noe 7 timer i uka, hadde jeg brukt tiden på en hobby: lære nytt språk, veldedighet, fjelltur, lese bøker osv

Anonymkode: f63bf...b96

AnonymBruker
Skrevet

Men arbeidsledige kan ikke ta på seg frivillighetsarbeid, de har ikke penger til å reise ut en gang. Det er jo det som er problemet. Uføre har sin inntekt og kan drive med veldedighet, arbeidsledige har ikke den luksusen. Du snakker om en stilling på 20%. Men om ingen uføre jobbet ville jo mange av disse 20% stillingene raskt bli til 30 og 50 %. Uansett så tar gjerne en som har gått arbeidsledig all den jobb han kan få, 20% eller mer.

Man kan ikke oppnå bedre økonomi ved å jobbe når man ikke får jobb. Jeg ville ikke prøvd å stjele andres jobber om jeg var 100% ufør. Jeg unner ingen å gå arbeidsledig uten en eneste krone på konto. Om jeg var frisk nok til å drive på med noe 7 timer i uka, hadde jeg brukt tiden på en hobby: lære nytt språk, veldedighet, fjelltur, lese bøker osv

Anonymkode: f63bf...b96

Hetsen mot uføre inntar en ny dimensjon: Nå stjeler vi jobber fra de arbeidsføre også:hoho:. Det er ikke grenser for hvor mye vondt vi volder samfunnet. Selv om vi er syke, tar vi innersvingen på de friske:fnise:.

Hvordan 20% stillinger raskt blir til 50% er også et åpent spørsmål.

• Liker 10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...