AnonymBruker Skrevet 6. mars 2017 #1 Skrevet 6. mars 2017 Er det noen som opplever at arbeidsplassen blir "sure" og "grinete" når man er syk? Jeg hadde en fulltidsjobb som lærer og var en del borte.Jeg var ærlig med rektor og fortalte at jeg slet psykisk.Det skulle jeg aldri ha gjort...men jeg tenkte det ville hjelpe med forståelse.Plutselig ble ting rart på jobb,nesten som de ikke så på meg som lærer.Fikk lette oppgaver og ble som en assistent.Selv når jeg ville ha læreroppgaver. Npr jeg flytta og fikk ny jobb som vikariat i noen mnd,ble jeg borte 2 dager pga en psykisksammenbrudd.Før der igjen var jeg borte en dag pga omgangssyken.Jeg valgte å ikke fortelle hvorfor og sa det var en dødsfall i familien. Fortsatt virker jobben sint at jeg er borte og det er svært ubehagelig. Jeg bør egentlig ikke jobbe 100 prosent men nav gjorde alt de kunne for å tvinge meg tilbake på jobb og legen ble anbefalt med å slutte med langtidssykemeldinger. Så jeg jobber 100,men jeg er alvorlig pykisksyk og vil alltid ha mine dager der jeg klarer ikke å komme meg opp fra senga.Arbeidsplassen gjør det så ukomfortabelt å være borte fra jobb at det skaper mer angst. Noen som opplever det samme?Det er så trist...jeg var ærlig,gjorde ting verre,er jeg ikke ærlig blir ting ekkelt. Blah.. Anonymkode: 8e24e...c32
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2017 #2 Skrevet 6. mars 2017 Er du sikker på at de bare ikke helt vet hvordan de skal forholde seg til deg? Når du ofte er sykemeldt på grunn av psykisk sykdom indikerer det jo som regel at man har det ganske tøft. Hva er det som gjør det ekkelt på jobb? Hva slags kroppsspråk har kollegaene dine, og hva kommenterer de? Anonymkode: 2293b...a2c 2
mintmint Skrevet 6. mars 2017 #3 Skrevet 6. mars 2017 Vel jeg ringte inn idag og sa at det var dødsfall..og hun bare jaha...ok så du kommer ikke idag du da.. Forrige gang når jeg var syk kom jeg på jobb og avdelingslederne sa aldri hei.
mintmint Skrevet 6. mars 2017 #4 Skrevet 6. mars 2017 Noen som sliter psykisk som opplever det samme?
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2017 #5 Skrevet 6. mars 2017 10 minutter siden, mintmint skrev: Noen som sliter psykisk som opplever det samme? Er du ts? Vel jeg er psykisk syk og er av den grunn ikke ut i jobb. Hadde ikke funket i lengden, da jeg ikke aner hvilken form jeg våkner opp til/møter meg selv med. Men vil jo tro at om en lærer ringer inn og er syk ofte så vil jo det være veldig kinki for skolen å må finne en vikar for å overta klassen å sette seg inn i hva som var på planen den dagen og veldig ofte uten mye forvarsel. Skulle kanskje hatt mindre stilling/ arbeidsoppgaver der skolen ikke får ett for stort "tap" hvis du ikke kommer en dag, hvis du skjønner. Å være psykisk syk er ikke lett, men ville ikke hatt en jobb der folk var så veldig avhengig av akkurat meg, hvis jeg skulle vært ut i jobb. Anonymkode: e507d...6cf
mintmint Skrevet 7. mars 2017 #6 Skrevet 7. mars 2017 Skjønner hva du mener,men jeg var 80 prosent sykemeldt av og på og nav var innblandet. Møter her og der...tvang med kurs og hjelp osv.Ingenting hjalp,som sagt så tvang de meg tilbake i 100 prosent stilling.Det er joo målet til NAV og lege fikk ikke lov til å langtidssykemelde meg noe mer.Jeg vet ikke hva slags dag jeg har når jeg står opp...vært innlagt og NAV viste dette... Jeg har ikke råd til å jobbe mindre enn 100 prosent pga huslån osv. Jeg ønsker jo unguføre slik at jeg kan jobbe når jeg har gode perioder.Men dette er jo noe nav vil unngå og klarte å tvinge meg tilbake... Skjønner hva du mener at det er vanskelig for skolen min,men hva annet skal jeg gjøre?Vikariate er slutt i mars...og pga fravær her og fravær på forrige arbeidsplass vil jeg få det vanskelig å finne jobb når de ringer refernser og finner ut om fraværet mitt. Skjønner ikke hvorfor nav ikke kunne hjelpe meg mere?:(
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2017 #8 Skrevet 7. mars 2017 11 timer siden, mintmint skrev: Noen som sliter psykisk som opplever det samme? Jeg er delvis sykemeldt pga. psykisk helse, men har valgt å ikke oppgi dette til rektor. Fastlegen fortalte meg at diagnose og sykdom ikke er noe man er forpliktet å opplyse om. Arbeidsgiver skal legge til rette, og da må de jo vite litt -men ikke alt. Anonymkode: d1878...a8d
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2017 #9 Skrevet 7. mars 2017 Har du vært på AAP? Det er jo den ordningen man kan søke seg på etter at sykemeldingsperioden er oppbrukt. Er du for syk, så er du det. Men det betyr tap i inntekt, slik er det for alle på AAP. Anonymkode: 7bf10...6e3 2
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2017 #10 Skrevet 7. mars 2017 Men hva med å forsøke behandling? Jeg tror ikke folk unngår deg, men hva skal man si da? Spør man ikke er det feil, spør man er det feil det også iflg kg. Og jeg forstår jo at rektor er skeptisk til å gi deg lærerjobb og fult ansvar når du beskriver deg selv som alvorlig psykisk syk. Det handler vel både om å skjerme deg og å skjerme elevene. Som sagt, få behandling. Anonymkode: e90aa...326
mintmint Skrevet 7. mars 2017 #11 Skrevet 7. mars 2017 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du vært på AAP? Det er jo den ordningen man kan søke seg på etter at sykemeldingsperioden er oppbrukt. Er du for syk, så er du det. Men det betyr tap i inntekt, slik er det for alle på AAP. Anonymkode: 7bf10...6e3 Ble aldri AAP på meg. Jeg var av og på i ett år og NAV gjorde alt de kunne for å passe på jeg ikke kom meg på aap.Jeg vil på Aap,men nå er det et nytt åår og jeg må nok være sykemeldt en del for å få det?I tillegg så avslutter vikariatet mitt om 3 uker....:/ Jeg vil egentlig ikke søke ny jobb men må for dagpenger kN ikke gå over til aap?
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2017 #12 Skrevet 7. mars 2017 47 minutter siden, mintmint skrev: Ble aldri AAP på meg. Jeg var av og på i ett år og NAV gjorde alt de kunne for å passe på jeg ikke kom meg på aap.Jeg vil på Aap,men nå er det et nytt åår og jeg må nok være sykemeldt en del for å få det?I tillegg så avslutter vikariatet mitt om 3 uker....:/ Jeg vil egentlig ikke søke ny jobb men må for dagpenger kN ikke gå over til aap? For å motta AAP må arbeidsevnen din være nedsatt med minst 50%, noe legen må beskrive. Synes uansett du burde snakke med legen din om disse problemene, og sørge for at du har en lege som støtter deg med dine utfordringer. Anonymkode: 7bf10...6e3
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2017 #13 Skrevet 7. mars 2017 Hva har arbeidsgiver gjort for å tilrettelegge? Jeg regner med dere hadde dialogmøter underveis i sykemeldingsperioden din? Jeg er også psykisk syk, men har unngått å fortelle det til nåværende arbeidsgiver, da jeg har samme erfaring som deg. Man blir sett ned på som om man automatisk ble mindre kompetent idét man fortalte man er syk. Jeg var en stor ressurs på jobben, men alt de så var sykdommen. Hva om du søker lavere stillingsprosent andre steder? Hvordan kunne du tenke deg tilrettelegging? Går du i behandling? Anonymkode: 51787...b18
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2017 #14 Skrevet 7. mars 2017 Jeg har slitt/sliter psykisk, men så fikk jeg en diagnose som gjorde at jeg ble uføre.. jeg opplevde ikke de fordommene du skriver om, men jeg må bare si at sånn som arbeidsmarkedet er i dag så er jeg så glad jeg fikk igjennom uføre etter en 7 års lang helvetes kamp for jeg vet at jeg hadde slitt så innmari på arbeidsplassene slik det har blitt nå.. dette er jo egentlig ikke noe hjelp for deg, men vil bare gi deg en trøsteklem for jeg har vært/er der hvor du er og det er en kinkig situasjon å være i. Håper at du finner noe slik at det løsner for deg 🙂 Anonymkode: f191c...075
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2017 #15 Skrevet 7. mars 2017 Er hele hurven av arbeidsstokken psykisk syke for tiden? Kom dere ut i jobb, så får dere andre impulser enn å gå hjemme og sulle i selvmedlidenhet. Anonymkode: 0baeb...67d 4
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2017 #16 Skrevet 7. mars 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er hele hurven av arbeidsstokken psykisk syke for tiden? Kom dere ut i jobb, så får dere andre impulser enn å gå hjemme og sulle i selvmedlidenhet. Anonymkode: 0baeb...67d Pass deg... karma is a bitch..... Anonymkode: f191c...075 1
mintmint Skrevet 7. mars 2017 #17 Skrevet 7. mars 2017 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er hele hurven av arbeidsstokken psykisk syke for tiden? Kom dere ut i jobb, så får dere andre impulser enn å gå hjemme og sulle i selvmedlidenhet. Anonymkode: 0baeb...67d Oi....wow så slemt xO du vet ikke diagnosen min en gang 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2017 #18 Skrevet 7. mars 2017 Dessverre er ikke verden kommet lenger enda, enn at det å ha en psykisk sykdom er noe som er ikke godkjent som en sikkelig sykdom. Har selv vært sykemeldt pga psykisk sykdom og fikk en nedlatende holdning fra sjefen. Men heldigvis møtt forståelse fra de andre jeg jobber sammen med. De var mere opptatt av hvordan det gikk med meg, enn akkurat det faktum at man ble sykemeldt. Og det er slik sjefer også burde tenke "hvordan står det til med deg"? Og det trenger man kanskje ekstra og høre når man er sykemeldt av psykiske grunner. Lykke til Anonymkode: 33d3c...e11
AlternativX Skrevet 7. mars 2017 #19 Skrevet 7. mars 2017 Jeg har hatt positiv erfaring med å være åpen om psykisk helse på jobb. Men det varierer vel fra plass til plass. Ble da enklere å komme på jobb når jeg ikke var i form, hadde liksom en god kollega å støtte meg til. Jeg kan forstå om arbeidsgiver synes det er vanskelig med en ansatt som ringer inn syk ofte. Synes det er litt stygt å lyge å si at noen er dø. Det ville jeg ikke gjort...Du kan jo bare si at du er syk? Du må jo ikke begrunne det med no. Kanskje føler sjefen og andre at du ikke sier sannheten? Nei, da synes jeg det faktisk er bedre å være ærlig, ukomfortabelt eller ikke. Du burde kanskje ikke ta på deg så mye jobb når du ikke mestrer det. Hva med å redusere stillingsprosenten? 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2017 #20 Skrevet 7. mars 2017 19 timer siden, mintmint skrev: Noen som sliter psykisk som opplever det samme? Ikke helt, fordi jeg er ufør pga av det og slipper unna litt av dritten du får. I forhold til psykisk sykdom er det like greit å bare juge så det renner for å dekke over det. Overvekten av folk er såpass uopplyst rundt sånne ting at de behandler de fleste med selv helt uskyldige diagnoser som folk med byllepest. Tviler på du får AAP når du klarer stå i 100% mer eller mindre. Men hva med å ha lavere stilling i neste jobb? 80 f.eks? Anonymkode: b54c7...484 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå