AnonymBruker Skrevet 6. mars 2017 #1 Skrevet 6. mars 2017 Trenger litt råd her. Da jeg begynte å løpe for to år siden gikk jeg til Løplabbet for å få teste løpesteget. Jeg har overpronerer visstnok, og fikk anbefalt en korrigeringsko, Asics Gel Kayano. Skoen var grei nok, men føltes ikke optimal, og etter en stund fikk jeg kneproblemer. Gikk til en ny fagbutikk som mente at man faktisk ikke burde korrigere overpronasjon, og at det var bedre å velge en lettere nøytral sko. Kjøpte Saucony Iso Triumph som føltes helt fantastiske. Har løpt med disse i et halvt år uten problemer, men nå har jeg litt skurring i anklene og lurer på om jeg trenger mer støtte likevel? Eller burde jeg gå motsatt og velge en minimalistisk sko? Noen som har tips og erfaringer? Jeg trenger en mengdesko til løping 50-60 km i uken. Har god løpeteknikk, og er lett i kroppen om det har noe å si. Anonymkode: 4ea0f...2d3
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2017 #2 Skrevet 6. mars 2017 Det er litt ulike oppfatninger om dette. Tror konklusjonen er at det er bedre å løpe på forfot i sko som lar deg gjøre det, men at det er tidkrevende, og kanskje ikke mulig for alle, å lære seg å løpe slik. Mange, som f.eks. Jack Waitz, mener vi bør løpe slik det føles naturlig og bruke gode sko. Egen erfaring er at jeg overpronerer mye og kjenner det fort i knærne om jeg har feil sko. Løper ikke på forfot, lander ikke på hæl, men lander midt under kroppen. Har hatt flere til å sjekke løpesteget mitt i ulike settinger og er bevisst på det. Jeg har også hatt et par Gel Kayano. Det er en populær sko, men for meg var den for myk. Det ble nesten som å løpe på en tjukkas og det ga ikke god løpsfølelse. Trives bedre med stivere såle og har hatt flere Saucony Omni. Kanskje det kan være nyttig med et par stødige sko til langturenr og et par lettere til intervalløkter og konkurranse? Jeg har tenkt å prøve det. Kanskje noen andre har erfaring? Anonymkode: a5da3...b5f
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2017 #3 Skrevet 6. mars 2017 Takk for innspill. Jeg vurderte faktisk Saucony Omni som en overpronasjonssko, men ble nok påvirket av alle testene hvor Gel Kayano kom best ut. Skal prøve dem igjen. Har et par superlette tredemøllesko fra Nike til intevalltrening, har så høy stigning på mølla at jeg løper på forfoten uansett, så trenger ikke så mye demping og korreksjon her. Er så mye som skal stemme utover stabilitet og korreksjon, men gir ikke opp jakten på den perfekte skoen. Anonymkode: 4ea0f...2d3
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2017 #4 Skrevet 6. mars 2017 Kan ikke noe om det der, men har du testa Hoka One One (spesielt Bondi-modellen)? De er spesielt laget for løpere, så ville overraske meg om de ikke har en modell som passer deg og ditt behov.. Løper ikke selv, men går mye og fikk anbefalt Hoka Bondi, det er som å gå på skyer! Kneproblemer og ryggproblemer knyttet til gåingen er helt borte! Anonymkode: 06882...4f7
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2017 #5 Skrevet 6. mars 2017 Jeg fikk samme rådet som deg og samme problemer som deg pga Løpsladdet, men har løpt i årevis på probasjonssko som antagelig har endret foten permanent. Jeg fikk masse problemer med hoftene/senebetennelser og vonde knær og fikk råd om at det kunne være pga pronasonsskoene. Jeg endte med betennelse i buen da jeg løp på vanlige løpssko etter en stund, men hofter og knær er mye bedre. Jeg ville IKKE gått tilbake på pronasjonssko. Jeg løper på begge deler nå pga betennelsen. Men skal seriøst vekk fra pronasjonssko. De lager tre nye problemer uten å løse noe som helst i mine øyne. Anonymkode: 1bef5...14c
Escape Skrevet 6. mars 2017 #6 Skrevet 6. mars 2017 Jeg også hadde overpronasjon og kjøpte Asics gel kayano! Jeg synes ikke de er så bra, for nå har jeg tretthetsbrudd i ankel.. Men jeg har kjøpt Air Zoom Odyssey 2 fra Nike, som jeg skal prøve ut når skaden forsvinner. Dette står det om den: "Skoen er laget for føtter som overpronerer og behøver ekstra støtte. Løpeskoen er laget med tanke på komfort, og oppleves svært myk og komfortabel på foten, både i overdelen og mellomsålen. Air Zoom-demping i både hæl og forfot gir skoen responsiv og støtdemping som varer mil etter mil."
FantasDick Skrevet 7. mars 2017 #7 Skrevet 7. mars 2017 Jeg korrigerer både med pronasjonssko og har endret teknikk til mer eller mindre forfot. Har nesten ingen problemer lengre! I det siste jar jeg brukt Kayano som jeg synes gir nydelig stabilitet, men de passer likevel ikke helt til foten min. Mizuno Resolute er bedre for mengdetrening, da den er veldig lett og støtter kun akkurat nok og ellers lar meg løpe "friere"'.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå