Gå til innhold

Arvet nesten en million - Hva burde jeg bruke pengene på?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en ganske ny alenemor på ca tretti. Har nå arvet nesten en million fra faren min som døde. Jeg har allerede et lite hus på landet jeg bor i nesten uten lån. Hva burde jeg bruke pengene til? Jeg tenker det er mulig å kjøpe en liten leilighet i en by (Oslo?) som jeg leier ut. Jeg kan ta opp noe lån som leie-inntekter så kan betale ned. Dette kunne kanskje sikre sønnen min å få en lettere start på voksenlivet økonomisk.

Hva tenker dere? Hvordan ville dette funket? Eventuelt noen andre måter å investere pengene?  Vi har lite å rutte med, men trives slik og blir rart å bare bruke en million på ferie og fjas.

Anonymkode: 0c930...a1d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hadde åpnet en BSU for sønnen og fylt den til randen.

Anonymkode: 3fa26...009

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er en ganske ny alenemor på ca tretti. Har nå arvet nesten en million fra faren min som døde. Jeg har allerede et lite hus på landet jeg bor i nesten uten lån. Hva burde jeg bruke pengene til? Jeg tenker det er mulig å kjøpe en liten leilighet i en by (Oslo?) som jeg leier ut. Jeg kan ta opp noe lån som leie-inntekter så kan betale ned. Dette kunne kanskje sikre sønnen min å få en lettere start på voksenlivet økonomisk.

Hva tenker dere? Hvordan ville dette funket? Eventuelt noen andre måter å investere pengene?  Vi har lite å rutte med, men trives slik og blir rart å bare bruke en million på ferie og fjas.

Høres ut som en god plan, men du får ikke rare greiene for 1 million (eller 2 for den slags skyld) i Oslo.

Anonymkode: 08f6f...bb9

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke store beløpet man kan sette inn på bsu i året.... Kun 25 000 årlig, og maksbeløpet er 300 000

Anonymkode: 83df6...8f3

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Veldig bra plan med utleieleilighet. Men du må låne en del ekstra. Tipper du må over 2 mill for å få noe OK. 

Anonymkode: 0cc00...d54

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Høres ut som en god plan, men du får ikke rare greiene for 1 million (eller 2 for den slags skyld) i Oslo.

Anonymkode: 08f6f...bb9

Vet det. Tenker da å ta opp en million i lån (som jeg håper vil betale ned seg selv til sønnen min er voksen). Det er ikke all verdens, men et sted å begynne.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare hatt pengene i banken liksom?

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vet det. Tenker da å ta opp en million i lån (som jeg håper vil betale ned seg selv til sønnen min er voksen). Det er ikke all verdens, men et sted å begynne.

Støtter den :) Det er så få mindre leiligheter i Oslo, så det kommer du til å tjene på. Hele poenget med BSU er vel skattefradraget, så det hadde jeg aldri giddet. 

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

1 million er ingenting nå til dags. Har du hus og bil, så ha heller pengene på bok og lev godt på rentene :)

Anonymkode: 674c9...2c8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dra til Las Vegas. 

Damer, sprit og gambling. 

Du kommer til å komme tilbake som et nytt og lykkelig menneske.

Anonymkode: 5d169...d07

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

1 million er ingenting nå til dags. Har du hus og bil, så ha heller pengene på bok og lev godt på rentene :)

Det er mye penger for oss. Eier bolig til tilsvarende og det etter lang sparing og litt arv. Jeg har ikke noe behov for å "leve bedre". Vi lever enkelt, men unner oss også smått i hverdagen. Jeg er nok en litt bekymret person som heller vil vite at jeg gjør alt jeg kan for et best mulig liv til gutten min.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Noen generelle tips til hvordan jeg bør gå fram med å kjøpe leilighet for utleie, hva se etter osv. Og hvordan begynne å leie ut? Er det mye arbeid forresten? 

Skrevet

Du kunne kanskje satt noe av det på en sparekonto som sønnen din kan få tilgang til senere? Hvor gammel er han?

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser du selvmotsigelsen din selv?

Anonymkode: 83df6...8f3

• Liker 13
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med dagens renter kan det umulig lønne seg. Da ville jeg heller spart i fond.n

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, TinyBean skrev:

Du kunne kanskje satt noe av det på en sparekonto som sønnen din kan få tilgang til senere? Hvor gammel er han?

Bare smårollingen. :-)

Skrevet

Du burde også sjekke om du har tid og overskudd til å leie ut en bolig før du kjøper. Hva med boligen din, må den oppgraderes? Trenger ungen sykkel, pc eller liknende? Hva med buffer, har du nok? Du burde nok opp i rundt 3 mil for noe greit i Oslo. Jeg tror det kan være veldig lite eller noen ganger ganske mye arbeid med utleie. Kommer an på om du har uflaks med leietakere. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

1.) betal ned resten av det du har i lån

2.) Sett av 20000kr til deg selv til ferie osv

3.) sett resten av pengene i indeks fond for eks KLP aksje Norge indeks II

hilsen økonom

Anonymkode: 7030b...b94

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Gi de til meg:nordvesta:

Neida, bare tuller, gratulerer så mye med arv.:)

Anonymkode: 4cdc1...b2f

Gjest Overrasket
Skrevet (endret)

Det finnes andre byer i Norge enn Oslo. For de formålet du indikerer er vel nærmest enhver by med et godt universitet en mulighet mtp. å kjøpe en utleieleilighet (Bergen, Trondheim, Tromsø ...?). Så for det totalbeløpet (ca 2 mill) ville jeg tenkt andre universitetsbyer. 

BSU er, skal jeg være direkte, et meningsløst forslag. Man kan ha så masse man bare vil i BSU, men man får skattefradrag kun for et begrenset beløp. Dersom sønnen din ikke jobber (han er vel maks 12 år gammel) har han ikke rare inntekten, og får derfor heller ikke skattefradrag. 

Endret av Overrasket

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...