AnonymBruker Skrevet 6. mars 2017 #1 Skrevet 6. mars 2017 Jeg har en stesønn som er 18, blir 19 i sommer. Han bor hjemme hos oss, har ingen inntekt og heller aldri hatt en jobb. Han har forhåpentligvis nå skaffet seg en lærlingplass som vil si at han snart får lønn. Han får et par tusen i mnd av mor i bidrag enn så lenge siden han ikke har jobb og bor gratis hjemme hos oss. Siden i fjor vår har han hatt kjæreste og de har vært her hver helg siden det, i tillegg til at hun bodde her hele sommeren når de hadde ferie (ingen av de gidder å jobbe).. når de er her så hjelper de ikke til med noenting, er ute hele nettene og sover hele dagen. Lydnivået er ganske høyt når de er hjemme. Forventer at middagen helst skal stå på bordet når de står opp (for da er jo "stakkerne" sultne). Og når det er middag er det klaging på at det enten er feil mat og at det er for lite.. Nå har jeg satt foten ned og sagt at hun får ikke bo her mer enn annenhver helg, så kan de dra inn til henne den andre helga (hun bor 20 min borte).. men dette ble ikke godt mottatt.. gutten synes jo selvfølgelig at jeg overdriver, og far mener det kanskje er litt voldsomt. Jeg er bare ute etter en helg jeg kan se frem til uten å måtte høre herjing og skriking og fungere som tjenestepike.. Hva synes dere? Er jeg urimelig?? Anonymkode: 042f3...a8b
Vera Skrevet 6. mars 2017 #2 Skrevet 6. mars 2017 Du er absolutt ikke urimelig nei! Jeg hadde aldri godtatt at noen av barna eller andre i husholdningen for den saks skyld hadde soset dagene vekk på tull fordi de ikke gidder å jobbe! En ting er å være arbeidsledig og søke aktivt etter jobb, enn helt annen ting er å ikke gidde å jobbe. Det virker som du er den eneste som prøver å oppdra her, og det syns jeg du skal fortsette med. 2
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2017 #3 Skrevet 6. mars 2017 Du har jo lagt opp til dette selv ved å stå på pinne for dem. Du kan jo alltids la vær å lage mat til dem Anonymkode: fa0f8...d24 2
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2017 #4 Skrevet 6. mars 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du har jo lagt opp til dette selv ved å stå på pinne for dem. Du kan jo alltids la vær å lage mat til dem Anonymkode: fa0f8...d24 Der blir jeg i tilfelle mer barnslig enn urimelig synes jeg.. blir for dumt å lage mat til kun meg og samboer mens de ikke skal få.. men for all del - vi går ut å spiser en gang i blant og da må de fikse seg selv. Anonymkode: 042f3...a8b
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2017 #5 Skrevet 6. mars 2017 Nei, du er ikke for streng. Det er sunt å sette krav til ungdommen. Lag kompromiss, gi de oppgaver. Klarer de ikke det, så er det slutt på servicen HVER helg. Fortell at du vil lære de hvordan livet blir som voksne, fordi du ønsker at de skal gå gode voksenliv. Ta med deg gutten når du handler for helgen, spør hva de vil spise og be han finne det dete trenger. Er du heldig, ser han på prisene og registrerer hva mat koster. Be de sette på en maskin med egne klær, fordi du vil lære de å sortere. Etterpå kan du be de vaske alle klærne sine. Be de bidra med matlagingen, skryt av de, og gi inntrykk av at du koser deg sammen med de. Dette har jeg gjort med mine ungdommer, og vi har alle hatt glede av det: vi snakker mer sammen, forstår hverandre bedre og har mer respekt for hverandre. De skjønner at jeg ikke vil mase, men ønsker å lære de ting FØR de flytter ut (ungdom er slitsomt, men med litt innsats og godvilje, så er de veldig kjekke å være sammen med). Anonymkode: 4678d...221 1
Arkana Skrevet 6. mars 2017 #6 Skrevet 6. mars 2017 (endret) Du er ikke urimelig. Alle som bor i hjemmet skal bidra med det som trengs å gjøres. Egen klesvask og rydding/vasking av eget rom regner jeg med han gjør, men han bør også bidra på lik linje med annen rydding, husvask og matlaging. Så lenge han studerer/går på skole synes jeg det er rimelig at han bor gratis, mens hvis han fortsatt bor hjemme selv om han har lønn bør han som et minimum bidra litt til f.eks. matinnkjøp og jeg ville nok også forventet at han sparte til egenkapital til egen bolig. Når det gjelder hyppige og/eller langvarige besøk av kjæresten synes jeg på ingen måte det er urimelig å ikke ønske å ha "fremmede" boende gratis i lange tider, spesielt hvis dette forstyrrer resten av familien. Det er fint at de trives så godt hos dere og føler seg så velkomne at de foretrekker å være der, men det er greit at de deler på hvor de bor. Jeg må også innrømme at en tenåring/voksent barn hadde jeg forventet at enten hadde sommerjobb eller gjorde en betydelig andel av hus- og hagearbeidet og jeg hadde forventet ferdig middag på bordet flere dager i uken. Det hadde ikke vært spesielt aktuelt å bo gratis hjemme og bare late seg hele dagen hver dag. Det kan være vanskelig å snu nå som han allerede har vendt seg til sin avslappede tilværelse, dette er jo helst en lærdom som bør komme gradvis gjennom hele barndommen, men det er aldri for sent å ta tak i. Jeg tenker at et familiemøte kanskje er på sin plass? Endret 6. mars 2017 av Arkana
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2017 #7 Skrevet 6. mars 2017 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, du er ikke for streng. Det er sunt å sette krav til ungdommen. Lag kompromiss, gi de oppgaver. Klarer de ikke det, så er det slutt på servicen HVER helg. Fortell at du vil lære de hvordan livet blir som voksne, fordi du ønsker at de skal gå gode voksenliv. Ta med deg gutten når du handler for helgen, spør hva de vil spise og be han finne det dete trenger. Er du heldig, ser han på prisene og registrerer hva mat koster. Be de sette på en maskin med egne klær, fordi du vil lære de å sortere. Etterpå kan du be de vaske alle klærne sine. Be de bidra med matlagingen, skryt av de, og gi inntrykk av at du koser deg sammen med de. Dette har jeg gjort med mine ungdommer, og vi har alle hatt glede av det: vi snakker mer sammen, forstår hverandre bedre og har mer respekt for hverandre. De skjønner at jeg ikke vil mase, men ønsker å lære de ting FØR de flytter ut (ungdom er slitsomt, men med litt innsats og godvilje, så er de veldig kjekke å være sammen med). Anonymkode: 4678d...221 Av en eller annen grunn så klarer han ikke helt å forstå verdien av penger.. har prøvd mange ganger på mange måter - men det synker liksom ikke inn.. Han kan være flink i en liten periode hvis jeg maser på han, men så blir han lei og da er det stopp.. jeg forventer at det skal gå av seg selv til slutt. Vi snakker bra sammen og er ærlige med hverandre alle. Men det er viljen til å forstå og gjøre noe med det som mangler. Anonymkode: 042f3...a8b 1
Arkana Skrevet 6. mars 2017 #8 Skrevet 6. mars 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Vi snakker bra sammen og er ærlige med hverandre alle. Anonymkode: 042f3...a8b Det er jo et meget godt utgangspunkt da. Jeg tenker at du og far bør snakke sammen og være enige om hva dere ønsker slik at dere står sammen når dette skal tas opp med ham. 1
Biloba Skrevet 6. mars 2017 #9 Skrevet 6. mars 2017 Hvis faren ikke irriterer seg over å gjøre alt for to late, unge voksne, så er jo løsningen enkel: La ham stå for all service til ungdommene. Middag, klesvask osv. Og ta imot klagene deres. Enten kommer far til å være fornøyd med å ta tjenestepikerollen, eller så begynner han å sette krav til den unge mannen. Ungdommen trenger en realitycheck: Å få alt opp i hendene er naturlig for et lite barn, men når man er voksen er det snylting på andres innsats og velvilje. Premissene for å bo med andre endres når man blir voksen. 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2017 #10 Skrevet 7. mars 2017 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, du er ikke for streng. Det er sunt å sette krav til ungdommen. Lag kompromiss, gi de oppgaver. Klarer de ikke det, så er det slutt på servicen HVER helg. Fortell at du vil lære de hvordan livet blir som voksne, fordi du ønsker at de skal gå gode voksenliv. Ta med deg gutten når du handler for helgen, spør hva de vil spise og be han finne det dete trenger. Er du heldig, ser han på prisene og registrerer hva mat koster. Be de sette på en maskin med egne klær, fordi du vil lære de å sortere. Etterpå kan du be de vaske alle klærne sine. Be de bidra med matlagingen, skryt av de, og gi inntrykk av at du koser deg sammen med de. Dette har jeg gjort med mine ungdommer, og vi har alle hatt glede av det: vi snakker mer sammen, forstår hverandre bedre og har mer respekt for hverandre. De skjønner at jeg ikke vil mase, men ønsker å lære de ting FØR de flytter ut (ungdom er slitsomt, men med litt innsats og godvilje, så er de veldig kjekke å være sammen med). Anonymkode: 4678d...221 Dette som du sier burde hun jo vist gutten for 10 år siden, og innført det om fast oppgave allerede da. Anonymkode: 16309...a80
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå