AnonymBruker Skrevet 6. mars 2017 #1 Skrevet 6. mars 2017 Hei. Jeg ønsker å bli lektor i norsk. Dessverre gikk jeg ut av videregående med kun 2 i matematikk, og med det kommer man ikke inn i lektorutdanningen. Jeg har søkt litt rundt, og det står at bestått s1, s2, r1 eller r2 vil tilsvare en 4 i videregående matte. Jeg har da tenkt å ta privatisteksamen i enten r1 eller s1. Jeg tenker at r1 vil kunne åpne enda flere dører for fremtiden min enn s1 vil gjøre. Men jeg er redd for at det vil være altfor vanskelig, og at jeg bare skal ende opp med å stryke. Så dermed kan jeg like greit ta s1. Jeg vil derfor gjerne høre med andres erfaringer med privatistmatte, og råd om hva som kan være mest aktuelt for meg i min situasjon. Jeg er ikke så dreven i matte, jeg datt ut voldsomt i 7.klasse og har aldri helt kommet meg etter det. Derfor ble det kun ståkarakter da jeg gikk ut av vgs. Takk for alle råd og innspill Anonymkode: 44a92...40c
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2017 #2 Skrevet 6. mars 2017 Jeg har hatt P1, P2, R1 og R2 matte, men ikke S matte. Om jeg har forstått det riktig så vil S1 og S2 være det sammen som R1. Basert på det tror jeg S1 er lettere. Men om du datt ut av matten i 7 klasse har du nok mye arbeid forrand deg uansett. Jeg ville tatt R1 ( for jeg kan ikke huske at det var helt grusomt ) og skaffet meg en privat lærer. Gå på et universitet og heng opp lapp der om at du trenger hjelp. Mange ingeniør studenter som underviser i R matte. Da kan du nok få god hjelp! Vet ikke hvem som bruker S matte, så vet ikke hvor du ville fått best muligh hjelp til det. Masse god hjelp på youtube og på https://nb.khanacademy.org/. Bruker den siden mye selv. Tenker du å ta fag nå til våren? Anonymkode: 41dd0...341
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2017 #3 Skrevet 6. mars 2017 Jeg ser ikke helt hvorfor R1-matte vil åpne dører som vil være aktuelle for deg. Ønsker du en bakgrunn innenfor realfag da? Har du noen av de andre realfagene? Det er strengt tatt ikke "vanskelig" å bestå noen av disse mattefagene, men S1 er klart lettere. S1 tilsvarer i stor grad 1T, med litt tillegg. S1 er også den matten som bygger på P-matte (som jeg regner med at du har), så det er nok en lettere overgang for deg. Jeg hadde imidlertid en i R1-klassen min som fikk 2 i 1P. Jeg tror han fikk 3 (eller 2) i R1 om jeg husker rett. Han bestod hvertfall. Skal du ha undervisning? Dersom du ikke skal ha undervisning synes jeg ikke R1 høres ut som en lur løsning. Dersom du skal ha undervisning er det nok egentlig det samme, men det kan være greit å ta en kikk i noen fagbøker og se hva slags forskjeller det er der. Det er nok også viktig at du også jobber med å tette hull fra ungdomsskolen. Anonymkode: aafa4...851
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2017 #4 Skrevet 6. mars 2017 Hvis det er som du sier, så forstår jeg ikke hvorfor folk klager over at det er så vanskelig å komme inn på lærerstudie. Ville helt klart valgt S1 hvis du er så dårlig i matte som du sier. R1 er noe heeeelt annet, og du har ikke bruk for det hvis du ikke skal bli ingeniør eller liknende. S1 er også mer nyttig i hverdagen enn R1 siden du lærer mer grunnleggende ting som prosentregning. Anonymkode: 2756f...b5c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå