Gå til innhold

Ringe på barndomshjemmet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Da barndomshjemmet mitt ble solgt i 2015 var det med et tungt hjerte. Selv om jeg unner foreldrene mine å ha en lettere leilighet på ett plan, så savner jeg huset noe forferdelig. Siden jeg bor langt unna og er opptatt med eget hus og familie, hadde jeg ikke mulighet til å si ordentlig "farvel" heller. Tenker ofte tilbake på hvor fint det var å vokse opp der og hvor mye som ble gjort både ute og inne.

Nå skal jeg på besøk til hjembyen og har da veldig lyst til å dra innom barndomshjemmet. Vil det være frekt av meg å bare ringe på, og spørre pent om jeg kan få se meg rundt i huset, evt. hagen? Bør jeg kanskje ringe først? Og er det i det hele tatt noe man kan gjøre? Hvordan ville dere reagert? 

Anonymkode: b7ee3...c51

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde nok ikke satt pris på det, dessverre. Men det skjer jo uansett en del forandringer når nye folk overtar, så det ville kanskje bare vært trist å få se seg om?

Anonymkode: 431b8...a4e

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Det hadde jeg synes var sært og invaderende, spesielt om det var såpass nytt. Jeg vet ikke hvorfor, men det var veldig annerledes når en familie amerikanere ringte på hos oss en sommer og spurte om de kunne få tusle litt rundt på gården, min oldefar hadde kjøpt gården av deres tippoldeforeldre. 

De hadde liksom en grunn. På besøk i landet for å hilse på slekt og tok turen for å se hvor de stammet fra og aldri vært der før. Din unnskyldning er at ho du ikke fikk sagt hadet bra til huset for to år siden, men har tilbrakt mer enn nok tid der....

Jeg hadde nok forsøkt å sagt at det ikke passet. Men hadde slitt veldig med å si bestemt nei. Hadde mislikt det. 

Anonymkode: 8451e...886

• Liker 13
Skrevet

Jeg hadde ihvertfall blitt skeptisk om du plutselig sto på trappa her. Ring først og hør hva de sier til at du kommer en tur innom.

• Liker 3
Skrevet

Hadde sagt nei hvis jeg hadde fått slike forespørsler

• Liker 5
Skrevet

For en spesiell ting å ønske seg som voksen, å ta farvell med et sted man har flyttet ut fra lenge før det ble solgt. For meg er det å være så nostalgisk knyttet til det materielle veldig uvant, jeg mener alle minnene er jo like intakt! Jeg tror du vil bli skuffet, om de nye eierene skulle syns det var greit har de satt sitt preg på huset og jeg tror ikke du vil se det som "ditt barndomshjem" - har du så stort behov for å å "ta farvel" får du gjøre det fra utsiden diskret parkert i en bil..

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, Carrot skrev:

For en spesiell ting å ønske seg som voksen, å ta farvell med et sted man har flyttet ut fra lenge før det ble solgt. For meg er det å være så nostalgisk knyttet til det materielle veldig uvant, jeg mener alle minnene er jo like intakt! Jeg tror du vil bli skuffet, om de nye eierene skulle syns det var greit har de satt sitt preg på huset og jeg tror ikke du vil se det som "ditt barndomshjem" - har du så stort behov for å å "ta farvel" får du gjøre det fra utsiden diskret parkert i en bil..

Skjønner ikke hvorfor dette skal være så spesielt, det er nok mange som har hatt lyst til det, men ikke har gjort det - enten fordi man ikke har turt å spørre eller fordi man nå bor så langt unna at det ikke lenger er praktisk mulig å få til i hverdagen. 

Så lenge man er genuin, høflig og tar kontakt i god tid i forveien, så ser jeg ikke strengt tatt ikke problemet. Om vedkommende hadde vært høflig og jeg ikke mistenkte svindel, så hadde jeg nok ikke satt meg på bakbeina om jeg fikk en slik forespørsel (Nå bor jeg i leilighet som det ikke har bodd andre i før, så sannsynligheten for det er jo lik null, men om det rent teoretisk skulle skjedd mener jeg, om jeg hadde bodd i gammelt hus eller annen bolig...)

For noen er det mer trist at barndomshjemmet blir solgt enn for andre, kanskje særlig om det blir solgt til noen man ikke kjenner i det hele tatt. Det betyr på ingen måte at man ønsker å bo der igjen, bare at det har vært en mer eller mindre viktig del av livet og at man kanskje ønsker å være der en siste gang. 

Anonymkode: f33f9...60b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var på besøk hos naboen til barndomshjemmet mitt, og hun tok meg med bort for å snakke med de som hadde overtatt huset.  (Jeg ba ikke om det, men hun ville at jeg skulle se). Det å gå via en nabo er sikkert en mulighet for deg også.

Det var morsomt å se endringene, men minnene mine var knyttet til huset som det var da vi bodde der, ikke slik det var 15 år senere.. 

Anonymkode: 9aeda...ace

• Liker 2
Skrevet

Høres veldig sært ut. Jeg hadde sagt nei.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde sagt blankt nei. Selv om du spurte på forhånd. Jeg vil ikke ha fremmede som kommer bare for å glo i mitt hjem. Det er invadering av privatlivet. 

Og å dukke opp og ringe på og spørre om man får komme inn, helt uten å gi beskjed på forhånd, er utrolig frekt. Hadde du virkelig likt det selv, om noen kom og ville inn og SE i hjemmet ditt..?

Jeg skjønner at det er vedmodig at barndomsheimen ble solgt, jeg kommer garantert til å grine litt den dagen min barndomsheim går. Men er den solgt er den solgt, da er det noen andre sitt private hjem, som de skal få ha helt i fred. 

Anonymkode: 1da7a...3a2

• Liker 5
Skrevet

Her var det mange som hadde svart nei gitt... Jeg hadde nok sagt ja, hadde tenkt mitt og vet ikke om jeg hadde heist flagget akkurat, men om det hadde betydd SÅ mye for deg å se huset igjen skulle du nok fått kommet inn ja!

AnonymBruker
Skrevet

Hadde sagt nei. Misliker å tilbringe tid med fremmende

Anonymkode: 8231f...27d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Barndomshjemmet mitt ble solgt brått når jeg var 13, foreldrene mine skilte seg og vi flyttet ett par uker etterpå. Så var veldig mye som gikk veldig fort. Lenge hadde jeg lyst å se barndomshjemmet mitt igjen, men falt alltid tilbake på at å se det etter noen andre hadde tatt over og forandret på huset, så ville det ikke vært det samme. Så jeg lot minner være minner.

Anonymkode: 6b60c...26b

• Liker 6
Gjest Catalina Culès
Skrevet

Hadde sagt nei, hadde ikke likt at fremmede hadde snoket rundt i huset mit, og uansett er det nok helt anderledes der nå, enn når du bodde der.

AnonymBruker
Skrevet

Om du bare hadde ringt på hadde jeg nok også mistenkt deg for å være del av en innbruddsbande. Det er ikke normalt å ringe på og be om å få se rundt omkring i hjemmet til folk sånn helt uten videre.

Anonymkode: 1da7a...3a2

• Liker 2
Skrevet

Skjønner deg godt, føler det samme for mitt barndomshjem!

Men ringe på sånn, nei, aldri i verden om jeg hadde turt. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner behovet, men tror jeg ville prøvd å ta kontakt på forhånd og på en veldig hyggelig og forsiktig måte spørre om lov til å se på huset utenpå/være i hagen littegrann en viss dato/klokkeslett. Og selvfølgelig forklare hvorfor, at det er banrdomshjemmet ditt osv.. Lettere å si ja til når de kan ta stilling på forhånd, og hvis eieren er klar for det kan det jo hende du blir invitert inn. 

Mine foreldre gjorde faktisk det du foreslår, en gang vi var på besøk i byen hvor de studerte sammen som unge. Plutselig gikk vi forbi hybelen de hadde bodd på, og gale damen (min mor) ringte på og forklarte at de hadde bodd der for 25 år siden som studenter. Vi fikk komme inn, og der hang gardinene som hun hadde sydd fortsatt oppe!

Anonymkode: c3776...ccf

• Liker 2
Skrevet

Gjør det! Jeg kjøpte et hus når jeg var 20  (er 22 nå) som var i underkant av 100 år gammelt. Rett før jul sto det to damer nede ved veien og pekte opp. Gikk ut og spurte om jeg kunne hjelpe de med noe. De fortelle at de hadde bodd der som små og det var foreldrene dems som bygde det. Jeg ba dem inn på kaffe og kake (siden vi hadde kaker igjen fra en bursdag) og de fortaltete såå mange gøye historier om huset osv og hvordan ting i huset var før vs nå. Feks at det vi bruker som stue, egentlig var gang, gangen og kjøkkenet var kun kjøkken før og de fortalte hvor moren alltid satt å bakte osv. 

Var kjempe koselig besøk av to damer på 85 og 90 år😊

• Liker 10
Skrevet

Vel, kan forstå hvorfor du vil det. Men hadde jeg fått enten en telefon eller om noen stod på døra og ville inn og kikke så hadde jeg sagt nei.

Skrevet

Ser mange sier nei osv pga innbruddsbander som snoker rundt. Kanskje du kan s med noen bilder fra huset, Hagen osv fra du var liten? Sånn at du kan "bevise" dine ønske om å se?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...