Gå til innhold

Hvilepuls 68-72 lavt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
13 timer siden, Rosaprosa20 skrev:

Helt innenfor normalen. I forhold til meg er det høyt. Hvor høy eller lav puls du har har ingenting med trening å gjøre

Ikke direkte, men indirekte har det det. Trener man, så jobber hjerte lettere og blodet blir tynnere.

Trener man ikke, så jobber hjerte tyngre og blodet blir fetere.

Anonymkode: 68d4a...49c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

skal ikke hvilepuls måles i senga når man våkner? det trodde jeg :) Du vil jo ha høyere puls ved å sitte i sofaen enn å ligge i senga...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vet ikke hvordan det er sittende men liggende er min puls 49. Mann 55 år.

Anonymkode: 8ee49...83d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den høyere delen av normalen dette. Jeg ligger på 39-41 eller deromkring, er ikke spesielt godt (eller dårlig) trent. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er godt trent og har mellom 50 og 60 på astmamedisin som øker puls. Normal hvilepuls er 50-100, men over 90 er egentlig ganske høyt. 

Anonymkode: 6ed31...8cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
20 timer siden, Rosaprosa20 skrev:

Helt innenfor normalen. I forhold til meg er det høyt. Hvor høy eller lav puls du har har ingenting med trening å gjøre

Åpenbart har du begrenset kunnskap om hjertefysiologi. Jeg kan anbefale noen bøker hvis du er interessert i å bli litt mer oppdatert. 

Anonymkode: 7cae2...c23

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Når man har sittet på sofa i 10-15 min, er 64 i puls lavt? Det er ikke noe hjertefeil å ha sånn puls?

Anonymkode: de48e...f0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når man har sittet på sofa i 10-15 min, er 64 i puls lavt? Det er ikke noe hjertefeil å ha sånn puls?

Absolutt ikke lavt og helt innenfor normalområdet. Jeg har selv sittet i sofaen og målt puls på 40-tallet. Jeg har naturlig lav puls, men det er ikke farlig. Jeg er til og med godt utredet og har gått med 24-timers EKG og ultralyd av hjertet (helt andre årsaker enn den lave pulsen min), men at jeg har så naturlig lav puls har ikke blitt nevnt med et ord og jeg er hjertefrisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
24 minutter siden, lillsunshine skrev:

Absolutt ikke lavt og helt innenfor normalområdet. Jeg har selv sittet i sofaen og målt puls på 40-tallet. Jeg har naturlig lav puls, men det er ikke farlig. Jeg er til og med godt utredet og har gått med 24-timers EKG og ultralyd av hjertet (helt andre årsaker enn den lave pulsen min), men at jeg har så naturlig lav puls har ikke blitt nevnt med et ord og jeg er hjertefrisk.

Kan jeg spørre hvorfor du ble utredet for hjertet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan jeg spørre hvorfor du ble utredet for hjertet?

Pga. bilyd på hjertet (en liten lekkasje på hjerteklaffen som er helt normalt) og at jeg har slitt litt med hjertebank. Helt ufarlig :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, lillsunshine skrev:

Enig i at det ikke er lavt. Jeg faller ned under 40 innimellom (målte 41 sist hos bedriftslegen) og fikk beskjed om at det er uvanlig lavt men ikke farlig eller indikasjon på noe galt. Ble målt i forbindelse med EKG, som vi må ta hvert 3.år pga. jobben min. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 07/03/2017 den 17.30, -jk- skrev:

I den høyere delen av normalen dette. Jeg ligger på 39-41 eller deromkring, er ikke spesielt godt (eller dårlig) trent. 

Du burde sjekke hjerter ditt. Det der heter bradykardi og kan potensielt være farlig, siden du sier du ikker er spesielt godt trent.

Forøvrig skal hvilepuls ligge mellom 60-80 :)

Anonymkode: fc766...219

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du burde sjekke hjerter ditt. Det der heter bradykardi og kan potensielt være farlig, siden du sier du ikker er spesielt godt trent.

Forøvrig skal hvilepuls ligge mellom 60-80 :)

Anonymkode: fc766...219

Får inntrykket av at vedkommende er sjekket og klarert av bedriftslege med EKG-måling. Tror veldig lav hvilepuls delvis er genetisk også. Både jeg og min søster har målt hvilepuls på 40-tallet. Hun er ikke spesielt godt trent, jeg litt bedre, men likevel har vi ganske lik hvilepuls. Dersom en ikke har noen plager ved å ha lav hvilepuls så tror jeg ikke en lege vil finne på å sende en pasient med lav hvilepuls til utredning. Har en derimot vært plaget med f.eks. hyppig hjertebank og lav hvilepuls så er det jo grunn til å kanskje sjekke det ut, selv om det i de fleste tilfeller er helt ufarlig, som i mitt tilfelle. 

Har egentlig inntrykk av hvilepuls under 60 ikke er så unormalt og at det er ganske mange som har det. Det som er nyttig og viktig er å vite hva ens normale hvilepuls er når en er frisk og avslappet. For meg er en hvilepuls mellom 60-80 unormalt og vil være en indikasjon på at jeg er stresset/syk. 

Endret av lillsunshine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...