AnonymBruker Skrevet 6. mars 2017 #1 Skrevet 6. mars 2017 Jeg elsker å skrive! Jeg elsker å få tankene mine, følelsene mine og meningene mine ut skriftlig. Det er så beroligende, og jeg føler at skriving hjelper meg å slappe av de gangene jeg er mest frustrert og usikker. Jeg har flere ganger også fått høre at jeg er flink til å formulere meg skriftlig. På KG har jeg skrevet en del tråder, og jeg har mistet telling på hvor mange ganger brukere har skrevet til meg at jeg er flink til å skrive, og at jeg ikke på slutte med det... Problemet er at jeg gjør det så dårlig i norsk på skolen, at jeg begynner å tvile på meg selv. Faget er vanskelig, og det virker som om uansett hva jeg gjør, så er det feil. Jeg klarer ikke få mer enn 3+ i norsk, og jeg syns det er utrolig ydmykende. Før pleide jeg å skrive noveller som jeg la ut på nett, hvor folk leste og la igjen kommentarer. Dette sluttet jeg med VG2 da jeg aldri klarte å mestre norsken. Vet ikke hva jeg skal gjøre... Jeg tviler mer og mer på meg selv etter hver eneste norskvurdering som jeg får tilbake. Anonymkode: f9cf6...5f9
Gjest Overrasket Skrevet 6. mars 2017 #2 Skrevet 6. mars 2017 Har du vurdert om læreren din har noe personlig imot deg? Hvor mye vektlegger læreren kreative evner i forhold til faktakunnskap i faget? Trenger du egentlig "godkjent-stempelet" fra læreren din for å skrive? Alle forfattere sier det samme: Det er to ting som gjør det til en bedre forfatter, å skrive mer og å lese mer.
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2017 #3 Skrevet 6. mars 2017 Norskfaget på videregående dreier seg mer om bare å være flink til å skrive. Jeg vil overhodet ikke tenke i den retningen at læreren har noe personlig imot deg (herregud). Hva slags tilbakemeldinger er det du får? Er du flink på ulike sjangre? Har du en god faglig bakgrunn? Synes du tematikken er spennende? Anonymkode: 0150c...8ef 9
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2017 #4 Skrevet 6. mars 2017 Det kan jo hende at du er veldig flink med rettskriving og har kreative egenskaper, men i alle fall da jeg hadde norsk på videregående så skrev vi kun sakprosa (man kunne prøve seg med essay på eksamen, noe de færreste gjorde). Karakterene ble satt ut ifra hvor flink man var til å analysere dikt, reklamer, noveller, osv, samt bruke litterære virkemidler selv når man skrev analyser. Tørre fakta om Ibsen og Obstfelder ble også vektlagt. Så det er naturligvis mulig at du er kjempe flink til å skrive egne tekster, men for å få en god karakter i norskfaget så må man knekke en kode og svare spesifikt etter hva oppgaven spør om Anonymkode: f9f5e...8be 8
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2017 #5 Skrevet 6. mars 2017 2 minutter siden, Overrasket skrev: Har du vurdert om læreren din har noe personlig imot deg? Hvor mye vektlegger læreren kreative evner i forhold til faktakunnskap i faget? Trenger du egentlig "godkjent-stempelet" fra læreren din for å skrive? Alle forfattere sier det samme: Det er to ting som gjør det til en bedre forfatter, å skrive mer og å lese mer. Trodde i VG2 at læreren hadde noe i mot meg, men nå ser jeg jo at det ikke er tilfellet. Læreren min er støttende og prøver å hjelpe. Har sluttet å legge skyld på lærere for at jeg er dårlig i fag (er dog bare norsk jeg sliter å mye med), det er barnslig. Trenger jo ikke godkjent stempel, men det hadde jo hjulpet meg litt... Jeg leste og skrev mye før, men jeg har slitt med depresjon i en stund nå, så jeg harliksom mistet interessen for lesing... Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Norskfaget på videregående dreier seg mer om bare å være flink til å skrive. Jeg vil overhodet ikke tenke i den retningen at læreren har noe personlig imot deg (herregud). Hva slags tilbakemeldinger er det du får? Er du flink på ulike sjangre? Har du en god faglig bakgrunn? Synes du tematikken er spennende? Anonymkode: 0150c...8ef Får jo tilbakemeldinger i hytt og pine føler jeg... Jeg har lagt merke til at jeg er flink på kreative tekster; type kåseri og essay. Faglig bakgrunn har jeg ikke, ettersom jegikke syns norsk er så spennende. Har mye om perioder og vanskelige tekster som må tolkes og lignende. Blir ofte for mye for meg å klareå kontrollere, selv om jeg tar masse notater i timene og prøver så godt jeg kan Anonymkode: f9cf6...5f9
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2017 #6 Skrevet 6. mars 2017 Du sier det jo selv. Det er mye du syns er vanskelig med norskfaget. Teori om perioder, tekstanalyse, og sånt noe. Dette er jo også viktig i norskfaget. Jeg tror det er her du må legge ned energien din fremover! Anonymkode: b6b73...87c 3
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2017 #7 Skrevet 6. mars 2017 Når kommer opp på vgs nivå er fokus der å produsere akademiske tekster, og de har helt andre kvaliteter enn kreative tekster. Du må skille disse to tingene inni hodet ditt, og jobbe med dem seperat. Herfra vil du måtte jobbe kreativt på fritiden din, og få tilbakemeldinger fra venner og nett, samtidig som du prøver å forbedre norskkarakteren din i skole- og leksetid. Anonymkode: 3daf8...4b6 3
VårKonto Skrevet 6. mars 2017 #8 Skrevet 6. mars 2017 Det er det som er problemet med skolen, den kveler kreativiteten. En lærer har en mal han eller hun skal følge, de har lært at noe er rett og noe er galt. Det er ikke kreativ skriving, du må ikke slutte med det. Forstå forskjellen på akademisk skriving og kreativ skriving. Gjør deg selv en tjeneste og fortsett med skriving, det er en flott lidenskap, og hvem vet kanskje du er neste George R.R Martin. 5
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2017 #9 Skrevet 6. mars 2017 Kjære deg! Du MÅ ikke bry deg om karakterene... Jeg forstår at det er en liten knekk for selvtilliten å få 3+ i et fag som norsk, når man elsker å skrive, men selve norskfaget og skriving, er to forskjellige ting. På videregående handler norskfaget mye mer om analyser og om historie. Det handler ikke så mye om selve skrivingen. Jeg har hørt om forfattere som har hatt 2 og 3 i norsk, men likevel er kjempegode forfattere. Jeg syns du skal finne tilbake skrivegleden din og heller fokusere på den. Anonymkode: 48f0f...c3f 4
Gjest Overrasket Skrevet 6. mars 2017 #10 Skrevet 6. mars 2017 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Norskfaget på videregående dreier seg mer om bare å være flink til å skrive. Jeg vil overhodet ikke tenke i den retningen at læreren har noe personlig imot deg (herregud). Hva slags tilbakemeldinger er det du får? Er du flink på ulike sjangre? Har du en god faglig bakgrunn? Synes du tematikken er spennende? Anonymkode: 0150c...8ef Unødvendig. Jeg har selv hatt en eller to lærere som hadde bestemt seg for å finne feil ved meg uansett. Jeg hadde f.eks. et fag som ble undervist både som fordypnings- og basisfag. Hele pensum i basisfaget ble gjennomgått i fordypningsfaget i mye mer detaljrikt omfang. Jeg oppnådde feilfrie resultater i fordypningsfaget og feilfulle resultater i basisfaget, på et pensum som jeg altså lærte mye mer om enn de fleste andre i basisfag-klassen. Enkelte lærere er smålige nok til å legge til grunn trynefaktor, det er ingen vits i å vri seg unna det. Ergo var det for meg et høyst relevant spørsmål.
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2017 #11 Skrevet 6. mars 2017 Tusen hjertelig takk for oppmuntrende svar alle sammen! Det betyr utrolig mye for meg. Jeg tror nok dere har rett i at jeg må skille på skriving på skolen og hjemme! Er bare så utrolig vanskelig Anonymkode: f9cf6...5f9
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2017 #12 Skrevet 6. mars 2017 Får du 3+ på novellene dine? Ikke alle norsklærere er eksperter, men ikke alle som liker å skrive er flinke heller. Om du får 3 på alle stilene dine så kan det godt være at du ikke har den type talent en norsklærer setter pris på. Men det er jo mange som tjener gode penger på for eks rosablogging, og jeg tipper de ikke fikk toppkarakterer i skolen Anonymkode: f4e3b...d1e
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2017 #13 Skrevet 6. mars 2017 Opplevde det samme da jeg begynte på vgs. På i-skolen fikk jeg 5-ere i norsk. Skrev noveller og historier. Men på vgs var det lite noveller. Mer fagtekster. Drøfting og diskusjoner. Vanskelig å snu om fra den måten jeg elsket å skrive på. Opplevde også at om jeg ønsket å skrive om egne tanker og følelser, gjerne som noveller, måtte det bli på fritiden. Anonymkode: d0176...d1a
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2017 #15 Skrevet 6. mars 2017 Vgs handler veldig mye om drøfting. Mitt råd er at du må ta initiativ og snakke med norsklæreren for å etterlyse flere oppgaver, og lese oppgavene nøye og flere omganger. Det er en bonus hvis norsklæreren vil se over besvarelsene dine. Også en link som kan være til nytte? http://www.skrivesenteret.no/ Og ikke minst lære å skille skole- og hjemmeskrivingen. Anonymkode: 52e6c...5e1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2017 #16 Skrevet 6. mars 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg elsker å skrive! Jeg elsker å få tankene mine, følelsene mine og meningene mine ut skriftlig. Det er så beroligende, og jeg føler at skriving hjelper meg å slappe av de gangene jeg er mest frustrert og usikker. Jeg har flere ganger også fått høre at jeg er flink til å formulere meg skriftlig. På KG har jeg skrevet en del tråder, og jeg har mistet telling på hvor mange ganger brukere har skrevet til meg at jeg er flink til å skrive, og at jeg ikke på slutte med det... Problemet er at jeg gjør det så dårlig i norsk på skolen, at jeg begynner å tvile på meg selv. Faget er vanskelig, og det virker som om uansett hva jeg gjør, så er det feil. Jeg klarer ikke få mer enn 3+ i norsk, og jeg syns det er utrolig ydmykende. Før pleide jeg å skrive noveller som jeg la ut på nett, hvor folk leste og la igjen kommentarer. Dette sluttet jeg med VG2 da jeg aldri klarte å mestre norsken. Vet ikke hva jeg skal gjøre... Jeg tviler mer og mer på meg selv etter hver eneste norskvurdering som jeg får tilbake. Anonymkode: f9cf6...5f9 Hørt om Tove Nilsen? Hun strøk i norsk to ganger. Anonymkode: da1da...bda
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå