Neptunsnigel Skrevet 6. mars 2017 #1 Skrevet 6. mars 2017 (endret) Er lei av jehovasvitner, travle naboar, rar slekt og ukjente som kjem på døra uannmeldt. Vurdera og spikre skilt på veggen med fylgande: "Vennligst ikkje forstyrr. Ring for avtale". Evt lage til port med kodelåss framfor inngangspartiet Har desverre ein tedens til og bli "kjent" med alt slags folk via småprat når eg er ute i farta. Dette har ført til mykje rart som har dukka opp på dørene i ettertid. Kona mi sei eg er for snill og hyggelig og dermed har skapt dette "problemet" I tillegg er eg konfliktsky. Så det og avvise "gjester" er eit problem for meg sjølv om eg helst såg at dei aldri nokon sinne kom på besøk Eg er typen som aldri besøker folk. Mobilen ligg somregel vekkstua i nattbordsskuffen, gjerne avslått. Beste er og møte folk i farta slik eg ikkje vert fanga. Trivst bes åleien, gjerne i ein båt langt ute på havet, då slepp eg tomprat og folkemas Andre som har det slik? Endret 6. mars 2017 av Neptunsnigel 3
Gjest GulSol Skrevet 6. mars 2017 #2 Skrevet 6. mars 2017 Finn frem støvsugeren når du får slike besøk. Forsvinner nok fort ut av døra da.
PaperFlower Skrevet 6. mars 2017 #3 Skrevet 6. mars 2017 Åh, gjett om. Jeg hater uanmeldte besøk. Nå som "alle" har egne telefoner og Facebook og andre muligheter for kontakt så synes jeg det er en uting å komme uten forvarsel. Det finnes ingen unnskyldning, med mindre det er et overaskelsesbesøk av noe slag. (Som jeg likevel ikke liker.) For det første er det ikke sikkert jeg er hjemme, eller at jeg har tenkt å være hjemme den stunden gjesten har lyst til å være her. Eller så har jeg allerede planer som ikke involverer noen andre, som TV, film, god middag, dataspill, maling, tegning eller noe sånt. Eller så er det såppass rotete i hjemmet at jeg skulle ha fått muligheten til å rydde litt først, før eventuelt gjester ønsker å så seg ned i sofaen. Hvis jeg først skal ha gjester liker jeg at det er fint og ryddig rundt oss, gjerne med noen telys på bordet og pledd og puter pent lagt unna. Jeg liker å ha kaffe/te og noen kaker stående fremme, eller iallefall ha det klart. Er ikke alltid jeg har noe sånt i hus, og da blir det litt stusselig. "Vil du ha et glass vann og noen luftboller?" Men som oftest, hovedgrunnen til at jeg hater sånne plutselige besøk, er at jeg orker rett og slett ikke. Jeg får mer enn nok av sosiale situasjoner via jobben min (butikkarbeid). Når jeg da kommer hjem er jeg lei og ferdig. Jeg vil være alene, i fred, uten å må sitte å snakke i timesvis, selv om dette er noen jeg i utgangspunktet liker og har ting å snakke om med. Nå er jeg forsåvidt heldig, og slipper ofte uventede besøk. De som kjenner meg vet at de må si ifra før de kommer. Ikke siden barndommen har jeg selv dratt på uventede besøk hos venner og bekjente, og spør alltid først. Synes det er vanlig folkeskikk, og noe alle burde gjøre med dagens teknologi. 9
Anonym90059005 Skrevet 6. mars 2017 #4 Skrevet 6. mars 2017 Uting og respektløst å dra på uanmeldte besøk imo. 4
Monstrum Skrevet 7. mars 2017 #5 Skrevet 7. mars 2017 Gah, takler ikke uanmeldte besøk! Der jeg vokste opp var det en selvfølge at man sendte en melding eller avtalte på forhånd. Selv når jeg gikk på slutten av ungsomsskolen, sendte jeg alltid mamma en melding og spurte om det var greit at jeg tok med en venninne hjem, selv om vi bare skulle være på rommet mitt. Da kunne mamma være forberedt på det, og rydde vekk støvsugeren som kanskje hadde stått fremme noen timer feks. Og det var en selvfølge å låse døra også på dagtid, så låste man heller opp litt i forveien hvis man ventet besøk. Men da jeg flyttet inn hos samboeren min derimot... Her vi bor er det under 200 mennesker, og tar med de som ikke bor så fryktelig langt unna havner vi fortsatt ikke på mer 500. Her står alle dører bestandig ulåst om det er folk hjemme, eller til og med om så man bare er en liten tur på butikken.. Her kan hvem som helst komme når som helst, og det er veldig sjeldent noen banker på. (Og de som gjør det venter ikke på svar eller at man skal rekke å åpne døra før de buser inn) Jeg er av typen som gjerne tusler rundt i pysj til langt utpå formiddagen de dagene jeg har fri, men det måtte jeg slutte med rimelig fort da jeg flyttet hit. Jeg synes også det er en uting, og det kunne aldri falt meg inn å bare dukke opp uanmeldt. Sender alltid melding og spør om det er greit/om det passer først. Resultatet har blitt at jeg blir oppfattet som sær Nå bor vi i ett veldig lite besøksvennlig hus, og har blant annet en kattunge som ikke er sterilisert enda, men som likevel er veldig ivrig på å smette ut om hun får sjansen. Gir du meg beskjed litt i forveien, så får jeg gått over gulvene, lagt til rette for å faktisk kunne ta i mot besøk, sette på kaffen, og kan ha katten på badet til ytterdøra er blitt lukket bak besøket. 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2017 #6 Skrevet 7. mars 2017 Synes det er hyggelig med folk som kan bare stikke innom. Men en sjeldenhet i disse dager dessverre. Anonymkode: 6f501...f6a 4
Minlillesky Skrevet 7. mars 2017 #7 Skrevet 7. mars 2017 23 timer siden, Neptunsnigel skrev: Er lei av jehovasvitner, travle naboar, rar slekt og ukjente som kjem på døra uannmeldt. Vurdera og spikre skilt på veggen med fylgande: "Vennligst ikkje forstyrr. Ring for avtale". Evt lage til port med kodelåss framfor inngangspartiet Har desverre ein tedens til og bli "kjent" med alt slags folk via småprat når eg er ute i farta. Dette har ført til mykje rart som har dukka opp på dørene i ettertid. Kona mi sei eg er for snill og hyggelig og dermed har skapt dette "problemet" I tillegg er eg konfliktsky. Så det og avvise "gjester" er eit problem for meg sjølv om eg helst såg at dei aldri nokon sinne kom på besøk Eg er typen som aldri besøker folk. Mobilen ligg somregel vekkstua i nattbordsskuffen, gjerne avslått. Beste er og møte folk i farta slik eg ikkje vert fanga. Trivst bes åleien, gjerne i ein båt langt ute på havet, då slepp eg tomprat og folkemas Andre som har det slik? Jeg er som deg Men jeg synes det er koselig med uanmeldt besøk på sommeren For da kan vi sitte ute og kose oss i sola, der det er bedre plass. Og de kommer da ikke inn på den mer private plassen min, som er inne liksom. Haha, vet ikke om du skjønner hva jeg mener der, men Ellers i året føler jeg at det helst burde forhåndavtales først. Det er ikke ofte folk stikker innom uanmeldt lengre dessverre Det er mer "avtale" på forhånd, sånn var det ikke da jeg var liten Da tuslet vi bort til naboen, banket på. Enten var de bortreist eller så var de hjemme. Var de hjemme og hadde tid, så ble vi bedt inn, hvis ikke så sa de bare i fra at en annen gang passer bedre for nå var de litt opptatt. Ingen sure miner fra noens sin side Da avtalte vi ny dag der og da, eller kom innom en annen dag Det savner jeg litt egentlig. Koselig når folk tar seg tid til å stikke innom uanmeldt Men bare på sommeren Du har skapt det problemet selv ja. Du må ikke være redd for å si at det ikke passer osv. 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2017 #8 Skrevet 7. mars 2017 Hva med å koble ut ringeklokka? Skrive lapp evt. med at den ikke fungerer så de banker på. Men du har ikke hørt banningen så du har ikke lukket opp? Anonymkode: 3f066...8dd
globalagogo Skrevet 8. mars 2017 #10 Skrevet 8. mars 2017 På 7.3.2017 den 20.27, AnonymBruker skrev: Hva med å koble ut ringeklokka? Skrive lapp evt. med at den ikke fungerer så de banker på. Men du har ikke hørt banningen så du har ikke lukket opp? Anonymkode: 3f066...8dd hehe 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2017 #11 Skrevet 9. mars 2017 Lurer på hva folk tenket med når de kommer uanmeldt. Særlig de som bare åpner døren og går inn. Tenk om man har sex eller sitter på do og gjør sitt fornødne, og så står plutselig naboen i stuen.. Anonymkode: 9502c...789 3
Gjest Magnifiq Skrevet 9. mars 2017 #12 Skrevet 9. mars 2017 Folk er forskjellig. Jeg elsker folk som bare stikker innom en tur, for en kopp kaffe og litt skravling. Dessverre er det alt for sjeldent.
Millimani Skrevet 15. mars 2017 #13 Skrevet 15. mars 2017 Hvor mange av dere som har svart til nå bor i øst og sørøst, - og hvor mange bor i vest og nord? Blir bare nysgjerrig nå for min erfaring er at vest- og nordlendinger er mye mer åpne for uanmeldte besøk enn folk fra resten av landet
Gjest Mayana Skrevet 15. mars 2017 #14 Skrevet 15. mars 2017 (endret) Jeg liker at folk ringer først og ikke bare braser inn døra. Liker aller best å dra på besøk hvis det skal sosialiseres og så komme hjem til meg selv for å slappe av etterpå. Endret 15. mars 2017 av Mayana
hjertesukka Skrevet 15. mars 2017 #16 Skrevet 15. mars 2017 Er vestlending og liker overhode ikke uanmeldt besøk. For det første så vil jeg gjerne ha det littegrann ryddig, sånn at det er plass å sitte i det minste. Og det er svært sjelden jeg har noe på lur å servere gjester som dropper inn. Ellers hender det ofte at jeg sitter med beina i fotbad eller har noe i håret som må skylles ut om en halvtime etc.- veldig morsomt å få besøk i en sådan stund. Så jeg foretrekker beskjed dagen før.
Highhopes Skrevet 15. mars 2017 #17 Skrevet 15. mars 2017 Kan ikke fordra uanmeldt besøk. De dagene jeg har fri og er hjemme på dagtid liker jeg å gå rundt i undertøy /nattøy til laaaangt på dag. Send en melding først!
Perle Skrevet 15. mars 2017 #18 Skrevet 15. mars 2017 Hater uanmeldt besøk. Får panikk og føler meg invadert. (Østlandet) 1
PaperFlower Skrevet 15. mars 2017 #19 Skrevet 15. mars 2017 3 timer siden, Millimani skrev: Hvor mange av dere som har svart til nå bor i øst og sørøst, - og hvor mange bor i vest og nord? Blir bare nysgjerrig nå for min erfaring er at vest- og nordlendinger er mye mer åpne for uanmeldte besøk enn folk fra resten av landet Jeg skrev her inne tidligere og sa at jeg ikke like uanmeldte besøk, men jeg bor hverken i øst, sørøst, vest eller nord - men midt i.
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2017 #20 Skrevet 16. mars 2017 Uanmelt besøk er hjertelig velkommen! Bare kos! Passer det ikke så sier jeg i fra! :-) -nord- Anonymkode: c09b5...529
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå