AnonymBruker Skrevet 6. mars 2017 #1 Skrevet 6. mars 2017 Var for et par uker siden på foreldremøte i klassen til datteren min, går på mellomtrinnet. Hun har blitt angrepet fysisk fire ganger av tre andre elever på trinnet. På foreldremøtet ble det snakk om klassemiljø, og etter at en far nevnte noe om en mobbesak, trodde jeg han mente min datters - og jeg nevnte kort denne (viste seg at det da altså er to mobbesaker i klassen, ikke bra). Men, jeg ble veldig engasjert -datteren min ble faktisk fysisk angrepet flere ganger uten at skolen/SFO klarte å forhindre det. Kom til å nevne navnet på mobberne (var veldig engasjert, sint, frustrert). Burde ikke gjort dette selvsagt, men lett å være etterpåklok. Uansett, senere denne uken skal det være et nytt foreldremøte med temaet klassemiljø. Rektor fortalte meg bl.a. at han vil nevne at man ikke skal snakke om andres barn - en tydelig referanse til meg. Han sa også at foreldrene til mobberne jeg navnga er sinte (de var ikke like sinte over at barna deres på voldelig vis angrep mitt barn). Så, jeg lurer vel på, burde jeg i det hele tatt gå på det foreldremøtet? Og, hva kan en rektor gjøre mot en forelder som navngir mobbere overfor andre foreldre? Anonymkode: 0ef25...175 9
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 6. mars 2017 Populært innlegg #2 Skrevet 6. mars 2017 Hvorfor skal ikke mobbere nevnes ved navn? Jeg ville bedt rektor om en god forklaring på det Anonymkode: aac03...6cf 97
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2017 #3 Skrevet 6. mars 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor skal ikke mobbere nevnes ved navn? Jeg ville bedt rektor om en god forklaring på det Anonymkode: aac03...6cf Fordi alle er barn, derfor. Mobbesaker er noe skolen jobber intenst med - det hjelper ikke om de voksne går til angrep på ungene! Anonymkode: 27c6d...b53 10
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2017 #4 Skrevet 6. mars 2017 Ja du burde gå, dere foreldre må jobbe sammen for et godt klassemiljø, og siden det ble tema på foreldremøte så er det sikkert flere ting enn kun konkrete mobbesaker som ligger og ulmer, og som krever at dere foreldre samarbeider. Tror nok ikke rektor kan gjøre så mye mer enn hva vedkommende allerede har gjort når det gjelder foreldre som navngir mobbere, dere har jo ikke skrevet under på taushetsplikt eller noe. Men det er en tid og en plass for alt, og et foreldremøte med alle foreldre tilstede er ikke stedet for å drøfte ting som kun handler om et fåtall personer. Når det er sagt burde skolen selvfølgelig ha kalt inn deg og mobbernes foreldre til et eget møte (eller lignende), slik at saken kunne blitt ryddet opp i. Hadde det vært en lærer som hadde navngitt elever i et foreldremøte hadde det fort blitt skriftlig advarsel eller lignende. Anonymkode: e652f...35e 23
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2017 #5 Skrevet 6. mars 2017 Du gjorde absolutt ingenting feil! Foreldrene er bare skamfulle over at dette kom ut for resten av foreldrene. Det er to parter i en slik sak, begge har lov å snakke om sin sak. Jeg ville nevnt navn igjen, og tatt det opp på nytt i det nye foreldremøtet. Bedt om ordet, og spurt hvorfor i alle dager navn ikke skal nevnes når det er så alvorlig mobbing. Hvordan skal man ellers løse problemet om man ikke kan snakke om det? Åpenhet er viktig for å kunne ta tak, alle foreldrene trenger å vite dette, slik at de kan varsle fra om de ser sånn oppførsel. Mye av mobbesituasjoner er små isolert sett, men når man ser på helheten kan mobbingen være massiv. At de vet at mobbing foregår gjør at de kan være mer obs på også de små episodene. Anonymkode: e9aa5...a44 37
Gjest ClickB4it Skrevet 6. mars 2017 #6 Skrevet 6. mars 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Var for et par uker siden på foreldremøte i klassen til datteren min, går på mellomtrinnet. Hun har blitt angrepet fysisk fire ganger av tre andre elever på trinnet. På foreldremøtet ble det snakk om klassemiljø, og etter at en far nevnte noe om en mobbesak, trodde jeg han mente min datters - og jeg nevnte kort denne (viste seg at det da altså er to mobbesaker i klassen, ikke bra). Men, jeg ble veldig engasjert -datteren min ble faktisk fysisk angrepet flere ganger uten at skolen/SFO klarte å forhindre det. Kom til å nevne navnet på mobberne (var veldig engasjert, sint, frustrert). Burde ikke gjort dette selvsagt, men lett å være etterpåklok. Uansett, senere denne uken skal det være et nytt foreldremøte med temaet klassemiljø. Rektor fortalte meg bl.a. at han vil nevne at man ikke skal snakke om andres barn - en tydelig referanse til meg. Han sa også at foreldrene til mobberne jeg navnga er sinte (de var ikke like sinte over at barna deres på voldelig vis angrep mitt barn). Så, jeg lurer vel på, burde jeg i det hele tatt gå på det foreldremøtet? Og, hva kan en rektor gjøre mot en forelder som navngir mobbere overfor andre foreldre? Anonymkode: 0ef25...175 Kan du ikke si det du skriver her, da, at det var feil av det å nevne navn, men at du ble litt "caught in the moment"? Er det mulighet til å be om et eget møte mellom deg og foreldrene til disse barna det er snakk om? Man skal være forsiktig med å stemple barn som mobbere. En av mine venninner og jeg gikk gjennom helvete på mellomtrinnet og ungdomsskolen fordi en jente i klassen vår anklaget oss for å ha mobbet henne. Det er en altfor lang historie til å utbrodere her, men foreldre bør være forsiktige med hva de sier om andres barn. En historie har alltid flere sider.
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2017 #7 Skrevet 6. mars 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mobbesaker er noe skolen jobber intenst med - det hjelper ikke om de voksne går til angrep på ungene! Anonymkode: 27c6d...b53 Det er det som er problemet, det er faktisk angrep på mobberne som er eneste forsvar, all tullsnakk og fine snille løsninger funker ikke, har aldri vil aldri, mobbere tar lette mål, eneste løsning er å ikke være lett mål, og litt counter juling funker veldig bra, så kan en sikkert si at det er moralskt galt og at en bare skal la mobberne holde på (slik en gjør idag) fordi det er slemt å være slem mot slemminger, og det skal du få lov til å mene, se gjerne dokumentasjonen på hvor bra disse anti-mobbe programmene dine funker (LOL) Anonymkode: b9414...284 15
verpesyk Skrevet 6. mars 2017 #8 Skrevet 6. mars 2017 Kanskje det burde bli tatt opp i en samtale med klasseforstander og de foreldrene til de involverte elevene. Og på foreldremøtet om klassemiljø så kan man ta opp hvordan man skal jobbe for å stoppe og hindre mobbing. Enighet blant foreldrene er viktig, og at man er sammen om hvordan man skal jobbe for at alle elevene skal ha det bra i klassen. 3
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2017 #9 Skrevet 6. mars 2017 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Var for et par uker siden på foreldremøte i klassen til datteren min, går på mellomtrinnet. Hun har blitt angrepet fysisk fire ganger av tre andre elever på trinnet. På foreldremøtet ble det snakk om klassemiljø, og etter at en far nevnte noe om en mobbesak, trodde jeg han mente min datters - og jeg nevnte kort denne (viste seg at det da altså er to mobbesaker i klassen, ikke bra). Men, jeg ble veldig engasjert -datteren min ble faktisk fysisk angrepet flere ganger uten at skolen/SFO klarte å forhindre det. Kom til å nevne navnet på mobberne (var veldig engasjert, sint, frustrert). Burde ikke gjort dette selvsagt, men lett å være etterpåklok. Uansett, senere denne uken skal det være et nytt foreldremøte med temaet klassemiljø. Rektor fortalte meg bl.a. at han vil nevne at man ikke skal snakke om andres barn - en tydelig referanse til meg. Han sa også at foreldrene til mobberne jeg navnga er sinte (de var ikke like sinte over at barna deres på voldelig vis angrep mitt barn). Så, jeg lurer vel på, burde jeg i det hele tatt gå på det foreldremøtet? Og, hva kan en rektor gjøre mot en forelder som navngir mobbere overfor andre foreldre? Anonymkode: 0ef25...175 Her må du bare være tøff og konfrontere rektor og at hans oppgave er å ta tak i dette. Og mobberne og foreldre skal konfronteres med dette. Det er ikke de som er ofre det er din datter. Be også rektor at du skal ha skriftlig bekreftelse på at problemet er tatt opp angående mobbing og fysisk vold. Dette hvis det skulle skje noe alvorlig igjen. Og si til rektor rett ut at hans oppgave er ikke å beskytte de som mobber. Si også til han som represent for skolen og kommunen har det samme som arbeidsgiveransvar for elever på skolen. Dette fordi barn er lovpålagt å gå på skole. Skulle det bli fysisk skade eller senskader etter mobbing er de erstatningspliktige. Selv sitter jeg nå ufør som følge av vold fra medelever. Følg mitt tips få skriftlig dokumentasjon underveis, hele veien. Opplys helsesøster, kommune osv lm dette. Ta også eventuelt lydopptak hvis du er i møte med rektor, lærere osv. Som den svake og ikke profesjonelle part har du lov til det. Mot sndre foreldre har su nok ikke lov til det. Tro meg, rektorer kan di mye rart. Anonymkode: bdd44...5b6 24
Salka Skrevet 6. mars 2017 #10 Skrevet 6. mars 2017 (endret) De drittungene fortjente å bli nevnt navnet på og foreldrene fortjener å høre det selv om fasaden deres sprekker! Du gjorde ingenting galt. Er det noe jeg ikke tåler er det mobbing og barn i skolealder burde om de har snev av oppdragelse vite at mobbing er galt. Endret 6. mars 2017 av Salka 13
RoH Skrevet 6. mars 2017 #11 Skrevet 6. mars 2017 Er det ikke bare og kalle inn til et foreldremøte med barna og foreldre til stede. Bli enige om hva som må gjøres og følge dette opp? Det er ikke akseptabelt av barn blir mobbet eller mobber på skoler / sfo i dag. Vi som foreldre har et ansvar for å følge opp egne barn, ikke bare fremstå som ofre å peke på alle andre. En sak har alltid to sider. Kommunikasjon er faktisk første skritt til å bedre skolemiljøet. Her har vi som foreldre et særlig ansvar for å ivareta egne unger. 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2017 #12 Skrevet 6. mars 2017 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fordi alle er barn, derfor. Mobbesaker er noe skolen jobber intenst med - det hjelper ikke om de voksne går til angrep på ungene! Anonymkode: 27c6d...b53 Mobbere må konfronteres for å innse at ting blir sett. Alt annet blir bare snakk. Hardt for de der og da, men barn må også lære. De kommer over det også. Lettere enn faktisk den som blir mobbet. Får håpe mobberne må bytte skole, og på forskjellige skoler. Hilsen en som har fått permanent fysisk skade pga mobbing. Anonymkode: bdd44...5b6 15
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2017 #13 Skrevet 6. mars 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her må du bare være tøff og konfrontere rektor og at hans oppgave er å ta tak i dette. Og mobberne og foreldre skal konfronteres med dette. Det er ikke de som er ofre det er din datter. Be også rektor at du skal ha skriftlig bekreftelse på at problemet er tatt opp angående mobbing og fysisk vold. Dette hvis det skulle skje noe alvorlig igjen. Og si til rektor rett ut at hans oppgave er ikke å beskytte de som mobber. Si også til han som represent for skolen og kommunen har det samme som arbeidsgiveransvar for elever på skolen. Dette fordi barn er lovpålagt å gå på skole. Skulle det bli fysisk skade eller senskader etter mobbing er de erstatningspliktige. Selv sitter jeg nå ufør som følge av vold fra medelever. Følg mitt tips få skriftlig dokumentasjon underveis, hele veien. Opplys helsesøster, kommune osv lm dette. Ta også eventuelt lydopptak hvis du er i møte med rektor, lærere osv. Som den svake og ikke profesjonelle part har du lov til det. Mot sndre foreldre har su nok ikke lov til det. Tro meg, rektorer kan di mye rart. Anonymkode: bdd44...5b6 Signeres. Dokumenter alt TS. Sett deg inn i hvordan saksbehandling fra skolens side skal foregå i mobbesaker. Best å være på den sikre siden. Anonymkode: 58ea2...a93 8
verpesyk Skrevet 6. mars 2017 #14 Skrevet 6. mars 2017 Husk at skolen kan anmeldes for å ikke håndtere mobbesituasjonen riktig. Her er det viktig at feks fastlegen ser på hvordan det går med barnet ditt. Det er synd at man må dokumentere noe for å få jobba med det, men hvis du faktisk kan vise til hvordan det påvirker barnet ditt, så kan du også holde skolen ansvarlig for å ikke gjøre noe. Spoiler 7
Arkana Skrevet 6. mars 2017 #15 Skrevet 6. mars 2017 (endret) 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så, jeg lurer vel på, burde jeg i det hele tatt gå på det foreldremøtet? Og, hva kan en rektor gjøre mot en forelder som navngir mobbere overfor andre foreldre? Anonymkode: 0ef25...175 Hvis du er interessert i klassemiljøet burde du selvsagt gå. Rektor har nok få, om noen, sanksjoner mot foreldre som navngir mobbere, men hva innbiller du deg egentlig at det å navngi dem ville føre til? Tror du det fører noen positivt med seg? Mobbingen er en sak mellom mobberen og mobbeofferet, det er ikke behov for at resten av klassen og foreldregruppen skal fortelles hvem dette gjelder. Det har de ingenting med. Når det skrives enkeltvedtak får ikke engang mobbeofferet eller foreldrene vite hvilke tiltak som iverksettes overfor mobberen. Skolen skal jobbe med mobbingen. Jeg er ellers sjokkert over hva voksne mennesker her i tråden kan finne på å si mot et barn, bare fordi det mobber. Jeg regner med ingen av dere jobber i skolen (og godt er det) for da ville dere aldri sagt det dere gjør. Mobbing skal ikke forekomme, men når voksne kaller barn dritttunger (er man noe bedre selv da egentlig?) eller synes det er riktig at mobberen skal navngis for hele klassen bør man gå noen runder med seg selv. Det er ikke sånn man får slutt på mobbing (heller tvert i mot, det er ikke rart vi har mobbere når det finnes foreldre som dere her i tråden). Endret 6. mars 2017 av Arkana 10
Carrot Skrevet 6. mars 2017 #16 Skrevet 6. mars 2017 (endret) Nå er det oftest slik at mobbing er noe barn lærer hjemme - eller i allefall holdningene som fører til mobbing, så det er kanskje ikke så rart at foreldrene ble sinte for at noen påpekte dette da det å ikke bli sint betyr å akseptere at andre ser ting ulikt fra en selv og det er fjernt for en mobber. Jeg ville nok både gått på møtet med hevet hode OG tatt til motmæle om jeg følte dette ble en angreps sak, jeg ville også tatt opp med rektor og klasseforstander at jeg ønsket en konkret handlingsplan for mitt barn og konkrete tiltak mot mobberen/e. Jeg ville også gjort dem oppmerksom på at det rektor sa til deg oppfattes som legitimering av mobbing, du beklager selvsagt at du tok dette opp i et åpent møte men siden skolen tydeligvis ikke har tatt tak i saken første eller andre gang (henvis til hver gang de fysiske angrepen har skjedd) så følte du at noen måtte si fra på vegne av ungene som ikke har en trygg og god skolehverdag som følge av at skolen ikke tar tak. Hvis ikke dette gjør at rektors innstilling endrer seg i forkant av møtet får du klage til skolesjefen. Mobbing SKAL prioriteres og det er mange saker i skolen / media rundt konsekvensene - du må gjerne vise til kommuner og skoler som alt har blitt bøtelagt i mobbesaker. Samtidig kan du jo argumentere med at Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen vil lovfeste hva skolene skal gjøre når barn blir mobbet og gi dagbøter til skoler som ikke følger opp. Endret 6. mars 2017 av Carrot 14
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2017 #17 Skrevet 6. mars 2017 7 minutter siden, Arkana skrev: Hvis du er interessert i klassemiljøet burde du selvsagt gå. Rektor har nok få, om noen, sanksjoner mot foreldre som navngir mobbere, men hva innbiller du deg egentlig at det å navngi dem ville føre til? Tror du det fører noen positivt med seg? Mobbingen er en sak mellom mobberen og mobbeofferet, det er ikke behov for at resten av klassen og foreldregruppen skal fortelles hvem dette gjelder. Det har de ingenting med. Når det skrives enkeltvedtak får ikke engang mobbeofferet eller foreldrene vite hvilke tiltak som iverksettes overfor mobberen. Skolen skal jobbe med mobbingen. Jeg er ellers sjokkert over hva voksne mennesker her i tråden kan finne på å si mot et barn, bare fordi det mobber. Jeg regner med ingen av dere jobber i skolen (og godt er det) for da ville dere aldri sagt det dere gjør. Mobbing skal ikke forekomme, men når voksne kaller barn dritttunger (er man noe bedre selv da egentlig?) eller synes det er riktig at mobberen skal navngis for hele klassen bør man gå noen runder med seg selv. Det er ikke sånn man får slutt på mobbing (heller tvert i mot, det er ikke rart vi har mobbere når det finnes foreldre som dere her i tråden). Bare fordi det mobber. bare fordi det mobber.. bare fordi det mobber.. BARE fordi de mobber. Er du klar over hvor mange liv som er ødelagt, BARE fordi barn mobber? Seriøst? Mobbing og dårlig miljø gjelder alle i klassen, og alle bør få vite hvem de ikke burde omgås. Ingen vil vel omgås mobbere.. Alle bør vite hvem som mobber, spesielt når det er fysisk vold inne i bildet! Anonymkode: 41d3d...ffa 31
Gjest ClickB4it Skrevet 6. mars 2017 #18 Skrevet 6. mars 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Bare fordi det mobber. bare fordi det mobber.. bare fordi det mobber.. BARE fordi de mobber. Er du klar over hvor mange liv som er ødelagt, BARE fordi barn mobber? Seriøst? Mobbing og dårlig miljø gjelder alle i klassen, og alle bør få vite hvem de ikke burde omgås. Ingen vil vel omgås mobbere.. Alle bør vite hvem som mobber, spesielt når det er fysisk vold inne i bildet! Anonymkode: 41d3d...ffa Så du vil bekjempe mobbing med mobbing?
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2017 #19 Skrevet 6. mars 2017 2 minutter siden, Arkana skrev: Hvis du er interessert i klassemiljøet burde du selvsagt gå. Rektor har nok få, om noen, sanksjoner mot foreldre som navngir mobbere, men hva innbiller du deg egentlig at det å navngi dem ville føre til? Tror du det fører noen positivt med seg? Mobbingen er en sak mellom mobberen og mobbeofferet, det er ikke behov for at resten av klassen og foreldregruppen skal fortelles hvem dette gjelder. Det har de ingenting med. Når det skrives enkeltvedtak får ikke engang mobbeofferet eller foreldrene vite hvilke tiltak som iverksettes overfor mobberen. Skolen skal jobbe med mobbingen. Jeg er ellers sjokkert over hva voksne mennesker her i tråden kan finne på å si mot et barn, bare fordi det mobber. Jeg regner med ingen av dere jobber i skolen (og godt er det) for da ville dere aldri sagt det dere gjør. Mobbing skal ikke forekomme, men når voksne kaller barn dritttunger (er man noe bedre selv da egentlig?) eller synes det er riktig at mobberen skal navngis for hele klassen bør man gå noen runder med seg selv. Det er ikke sånn man får slutt på mobbing (heller tvert i mot, det er ikke rart vi har mobbere når det finnes foreldre som dere her i tråden). Er enig med deg ikke å angripe mobberne. Men de må konfronteres. Eneste måten er å gjøre det direkte og ikke på kammerset. Mobberne må forstå at de fundt ser hva de holder på med. De må rett og slett få seg et støkk. Helst grue seg til i morgen da de skal i møte med rektor, mor til den som mobber osv. De må forstå at det er en konsekvens for sine handlinger... Og lærere i skolen skal konfrontere mobbere. Helst i klasserommet med alle tilstede slik at han kan ta hovedmobberne og de som er med å støtte opp og ler av det som skjer. Bare tull at mobbere skal taes med silkehansker. De skal teas der og da slik at miljøet så raskt som mulig kan normaliseres. mobbere er barn, det er ofret også. Men her bør hensynet til den som mobbes gå føre enn til de som mobber. For å si det foreldre trenger å få opp øyne selv om deres fasade sprekker. De har godt av det, falsk fasade gagner ikke de selv og barns allikevel. Anonymkode: bdd44...5b6 11
bekka79 Skrevet 6. mars 2017 #20 Skrevet 6. mars 2017 Denne saken synes jeg burde blitt håndtert anderledes av rektor... Her burde rektor først og fremst invitert de involverte foreldrene til samtale. Altså foreldre til offeret og mobberne.. Der burde dere felles kommet frem til noe for å få slutt på dette. I tillegg burde du hatt med deg noen slik at du ikke ble alene siden det er et flertall av mobberne. Synes det nesten er forkastelig at det skal innkalles til et felles foreldremøte først, dette burde selvfølgelig blitt tatt i etterkant for å få med alle foreldrene på en felles forståelse. Grunnen til at jeg nesten synes det er forkastelig er at når jeg leste ditt innlegg, fikk jeg nesten følelsen av at isteden for å ta tak i det reelle problemet, så hadde nesten rektor gjort det til det største problemet at du hadde navngitt disse barna. Og jeg kan ikke fatte at det fortsatt finnes foreldre som lukker øynene for hva deres egne barn gjør, og ikke tar tak i sine barn isteden for å bli sur på deg som gjorde de oppmerksomme på de (ja selvfølgelig burde det blitt gjort på en annen måte en i et plenium, men nå får foreldre faen meg se å slutte å bare helliggjøre barna sine, samfunnet er søren meg såpass opplyst nå at de fleste burde vite hva slags ringvirkninger mobbing kan medføre). 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå