Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dersom jeg har lånt penger av mine foreldre til egenkapital, kan jeg da bruke BSU kontoen å betale ned det private lånet (som i sin helhet gikk til kjøpe av bolig) når jeg blir 34. Noen som vet?

Anonymkode: a0f4d...8c6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan godt bruke BSU kontoen din til det, men da må du betale all skatt du har fått skattelette på. 

Anonymkode: ad40f...dde

AnonymBruker
Skrevet

Hørt om et tilfelle der banken fiksa det slik at det ble tatt opp mer i boliglån, all BSUen gikk inn i boliglånet og midlene som ble tatt opp på lånet gikk til å bygge på huset. Fordi BSU ikke skal brukes til oppussing. Vet ikke hvordan det hadde blitt dersom du brukte disse midlene fra boliglånet til å betale tilbake til foreldrene dine. Mulig det er i grenseland dette altså, men banken var med på det. 

Anonymkode: 80928...428

AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan godt bruke BSU kontoen din til det, men da må du betale all skatt du har fått skattelette på. 

Anonymkode: ad40f...dde

Så da gjelder det kun offentlige boliglån og ikke private. Om jeg låner de samme pengene i banken kan jeg jo bruke BSUen der. 

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hørt om et tilfelle der banken fiksa det slik at det ble tatt opp mer i boliglån, all BSUen gikk inn i boliglånet og midlene som ble tatt opp på lånet gikk til å bygge på huset. Fordi BSU ikke skal brukes til oppussing. Vet ikke hvordan det hadde blitt dersom du brukte disse midlene fra boliglånet til å betale tilbake til foreldrene dine. Mulig det er i grenseland dette altså, men banken var med på det. 

Anonymkode: 80928...428

Det er mulig det kun er lov å bruke pengene på offentlig boliglån og ikke private. Men om de går med på det til oppussing burde de vell kanskje gått med på det til nedbetaling av penger som faktisk er lånt til bolig også. Får forhøre meg imorgen med banken min. 

AnonymBruker
Skrevet

Er lånet ført opp som gjeld på selvangivelsen, samt kan du dokumentere pengeflyten? Isåfall mener jeg at dette bør kunne gå. Jeg ville hørt med skatteetaten om de godkjenner bruken  

Fra LigningsABC'en om BSU:

Det er ikke krav om at lånet er benevnt boliglån av långiver eller er sikret med pant i huset, aksjen, andelen eller obligasjonen, men lånebeløpet må være benyttet til erverv av boligen. Skattyter må sannsynliggjøre at lånet er et boliglån.

Anonymkode: da20d...e42

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er lånet ført opp som gjeld på selvangivelsen, samt kan du dokumentere pengeflyten? Isåfall mener jeg at dette bør kunne gå. Jeg ville hørt med skatteetaten om de godkjenner bruken  

Fra LigningsABC'en om BSU:

Det er ikke krav om at lånet er benevnt boliglån av långiver eller er sikret med pant i huset, aksjen, andelen eller obligasjonen, men lånebeløpet må være benyttet til erverv av boligen. Skattyter må sannsynliggjøre at lånet er et boliglån.

Anonymkode: da20d...e42

Kan gjøres det som må. Ringer skattetaten imorgen for å spør dem. De kan jo bevises at er brukt på bolig tenker jeg, feks i form av overførsel/betalingskvittering osv, hvis dette er godt nok. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...