AnonymBruker Skrevet 6. mars 2017 #1 Skrevet 6. mars 2017 Hei, Jeg har termin nå i juli og skal da gå hjemme et år med barnet. Vikariatet i jobben min går ut i juli, noe som sier at jeg ikke har jobb å gå tilbake til og dermed er arbeidsledig etter permisjonen min når jenta mi er 1 år neste år. Vet jeg kan få kontantstøtte for å ha henne hjemme etter 1 år, men får en noe i tillegg som arbeidsledig? Noen som vet? Anonymkode: f83f8...ff4
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2017 #2 Skrevet 6. mars 2017 Dagpenger er økonomisk ytelse for arbeidsledige. Du får kontantstøtte gitt at barnet ditt ikke får barnehageplass. Men for å få dagpenger må du være aktivt jobbsøkende, dvs du må i teorien ha barnehageplass. Anonymkode: 4cc4b...6f6 14
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2017 #3 Skrevet 6. mars 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dagpenger er økonomisk ytelse for arbeidsledige. Du får kontantstøtte gitt at barnet ditt ikke får barnehageplass. Men for å få dagpenger må du være aktivt jobbsøkende, dvs du må i teorien ha barnehageplass. Anonymkode: 4cc4b...6f6 Jeg har en venninne som går hjemme med sin nå 1,5 år gamle gutt fordi hun har fått en ny som er 2 mnd. Hun har ikke engang søkt barnehageplass til han eldste men får likevel full kontantstøtte? TS Anonymkode: f83f8...ff4
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2017 #4 Skrevet 6. mars 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har en venninne som går hjemme med sin nå 1,5 år gamle gutt fordi hun har fått en ny som er 2 mnd. Hun har ikke engang søkt barnehageplass til han eldste men får likevel full kontantstøtte? TS Anonymkode: f83f8...ff4 Hun kan ikke si nei til barnehageplass og beholde kontantstøtte. Men det varer nå bare til barnet er 24 måneder og er ikke akkurat noe å bli rik på. Dumt siden opptaket er stengt, og hun bare har 6 måneder igjen med ks. Med mindre dere bor et sted med god dekning. Men det er litt utenom poenget antar jeg. Du får ikke noen ekstra ytelser fordi du har barn. Litt høyere dagpenger bare Anonymkode: 4cc4b...6f6
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2017 #5 Skrevet 6. mars 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hun kan ikke si nei til barnehageplass og beholde kontantstøtte. Men det varer nå bare til barnet er 24 måneder og er ikke akkurat noe å bli rik på. Dumt siden opptaket er stengt, og hun bare har 6 måneder igjen med ks. Med mindre dere bor et sted med god dekning. Men det er litt utenom poenget antar jeg. Du får ikke noen ekstra ytelser fordi du har barn. Litt høyere dagpenger bare Anonymkode: 4cc4b...6f6 Jo du kan si nei til barnehageplass og fremdeles få kontantstøtte. Jeg fikk plass i barnehage jeg ikke ville ha og valgte å gå hjemme til jeg fikk plass i rett barnehage. Sto på venteliste til den hun går i nå men hun begynte først i høst da hun var 2 år og 3 mnd. Fikk ikke plassen før da. Anonymkode: dde03...b08 8
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2017 #6 Skrevet 6. mars 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jo du kan si nei til barnehageplass og fremdeles få kontantstøtte. Jeg fikk plass i barnehage jeg ikke ville ha og valgte å gå hjemme til jeg fikk plass i rett barnehage. Sto på venteliste til den hun går i nå men hun begynte først i høst da hun var 2 år og 3 mnd. Fikk ikke plassen før da. Anonymkode: dde03...b08 POenget er at du ikke kan få både kontantstøtte og dagpenger. Dagpenger legger til grunn at du er aktivt arbeidssøkende, og dermed skal ha barnepass på plass når du får jobb, evt når nav ber deg dukke opp på kurs på to dagers varsel. Får du kontantstøtte har du ikke barnepass, og får dermed ikke dagpenger. Anonymkode: 43ec0...80b 5
Million Skrevet 6. mars 2017 #7 Skrevet 6. mars 2017 Du kan starte som dagmamma når mammapermisjons-året ditt er omme. Ta inn et eller to barn, det blir noen tusenlapper i måneden. Dette kan du jo gjøre et år eller to, eller til en ny jobb dukker opp. Vet ikke hva en dagmamma får pr barn i dag, men det er minst det samme som kontantstøtten. Foreldre som har barnet sitt hos dagmamma, kan jo heve kontantstøtte siden de ikke benytter seg av offentlig barnehage.
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2017 #8 Skrevet 6. mars 2017 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: POenget er at du ikke kan få både kontantstøtte og dagpenger. Dagpenger legger til grunn at du er aktivt arbeidssøkende, og dermed skal ha barnepass på plass når du får jobb, evt når nav ber deg dukke opp på kurs på to dagers varsel. Får du kontantstøtte har du ikke barnepass, og får dermed ikke dagpenger. Anonymkode: 43ec0...80b Jo det kan du og. Du får kontantstøtte hvis du bruker dagmamma. Så lenge du på kort varsel kan møte på alt nav pålegger deg i forbindelse med dagpengene er det ingenting i veien for å få begge deler. Om du bruker dagmamma, besteforeldre, venner eller lignende har ingenting å si. Mangler du derimot muligheten for barnepass og må takke til nei til tilbud fra nav eller vanlige jobber pga det mister du naturlig nok dagpengene. Anonymkode: dde03...b08 5
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2017 #9 Skrevet 6. mars 2017 8 minutter siden, Million skrev: Du kan starte som dagmamma når mammapermisjons-året ditt er omme. Ta inn et eller to barn, det blir noen tusenlapper i måneden. Dette kan du jo gjøre et år eller to, eller til en ny jobb dukker opp. Vet ikke hva en dagmamma får pr barn i dag, men det er minst det samme som kontantstøtten. Foreldre som har barnet sitt hos dagmamma, kan jo heve kontantstøtte siden de ikke benytter seg av offentlig barnehage. Dagmammaprisen er stort sett kontantstøtte pluss makspris i barnehage. Selvfølgelig med variasjoner om det er stor eller liten etterspørsel. De jeg kjenner som tar så mye jobber hvitt. Anonymkode: dde03...b08 1
FantasDick Skrevet 6. mars 2017 #10 Skrevet 6. mars 2017 Du kan i teorien få både dagpenger og kontantstøtte, men det er jo litt som AB sier, at du skal være reell arbeidssøker, dvs kunne møte på jobb/tiltak på kort varsel. Du kan jo fint ha ordnet deg med annen barnepass (dagmamma, familie, venner) så barnehageplass er ikke noe krav for å kunne få dagpenger.
Gjest rabrabara Skrevet 6. mars 2017 #11 Skrevet 6. mars 2017 Men hordan vet du at du er arbeidsledig om ett og et halvt år? Har du ikke tenkt å søke noen jobber innen den tid?
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2017 #12 Skrevet 6. mars 2017 Trygdesvindel kalles dette. Anonymkode: 3fb1a...20b 5
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2017 #13 Skrevet 6. mars 2017 10 minutter siden, rabrabara skrev: Men hordan vet du at du er arbeidsledig om ett og et halvt år? Har du ikke tenkt å søke noen jobber innen den tid? Sikkert fordi hun ikke ser vitsen. kan jo i beste fall få dagpenger (60% av foreldrepengene) og 7500 kr i kontantstøtte. Trors ikke hun kommer til å tjene mer enn det ved å jobbe. Anonymkode: 80845...57d
Gjest rabrabara Skrevet 6. mars 2017 #14 Skrevet 6. mars 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Sikkert fordi hun ikke ser vitsen. kan jo i beste fall få dagpenger (60% av foreldrepengene) og 7500 kr i kontantstøtte. Trors ikke hun kommer til å tjene mer enn det ved å jobbe. Anonymkode: 80845...57d Ok, da skjønner jeg. Så det er fellesskapet som skal betale lønna. Skjønner.
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2017 #15 Skrevet 6. mars 2017 Du kan få både kontantstøtte og arbeidsledighetspenger. Men da må du må fremdeles søke jobb og ha en backup for barnet om du eller nav finner en jobb til deg. var i samme situasjonen i fjor. Anonymkode: a34a7...469
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2017 #16 Skrevet 6. mars 2017 Å sånn får dagens småbarnsmødre brukt opp oljepengene sånn at det ikke er noe igjen til dere når dere skal pensjoneres. Anonymkode: 3fb1a...20b 2
Mearrasámi Skrevet 6. mars 2017 #17 Skrevet 6. mars 2017 Du får la mannen din forsørge deg om du skal gå hjemme etter endt permisjon. Staten kan ikke forsørge kvinner som ønsker å være husmødre. Det er det dere har mannen deres til. Han jobber og tjener penger til familien, dere kvinner som ønsker å være hjemme skal da vaske hus, lage mat og passe barn. Det er ikke statens oppgave å forsørge deg som mor, som ikke gidder å jobbe. 8
Rotemor Skrevet 6. mars 2017 #18 Skrevet 6. mars 2017 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Trygdesvindel kalles dette. Anonymkode: 3fb1a...20b Ja, det gjør det. Dagpenger lar seg ikke kombinere med rollen som hjemmeværende mor. 5
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2017 #19 Skrevet 6. mars 2017 Jeg var\er i sammesituasjon. Ferdig med permisjon nå. Får både kontantstøtte og dagpenger. Men jeg søker jobber da. Jeg får ikke barnehageplass før 1 august(står på løpende opptak, men det ser dårlig ut), men har avklart situasjonen med veileder på nav. Barnet mitt har besteforelde som kan stille som dagmamma/pappa på rimelig kort varsel dersom jeg eller nav skulle skaffe meg jobb. Når man har dagpenger må man også stille på jobbklubb og møter på ganske kort varsel. Enkelt sagt; er du reell jobbsøker så får du dagpenger. Hvis ikke så får du bare kontantstøtten. Den vil vel ligge på 7500 i mnd når du skaø søke den. Anonymkode: f96b2...cd9
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2017 #20 Skrevet 7. mars 2017 Heldigvis er det snakk om å fjerne kontantstøtten. Håper det skjer fort. Anonymkode: 3fb1a...20b 8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå