Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Postet dette i kropp og helse også, men passer muligens bedre her,

Jeg håper på noen råd i forhold til å søke 50 % ufør, og prosessen hos NAV.

Jeg er i 40 årene, har hatt to runder med yrkesrettet attføring/aap. Jeg full førte 3 årig høyere utdannelse i 2011, og har jobbet siden 2011-2016.

I disse årene har jeg vært eneste år hatt perioder med 4-5 uker 100% sykemelding og en periode med 6 mn gradert sykemelding. Slik har det vært siden jeg startet å jobe i begynnelsen av 20 årene. Jeg har diagnose ADHD.

Problemet er ikke at jeg ikke kan jobbe 100 %, men at jeg ikke klarer å håndtere 100% jobb itillegg til private forpliktekser som behandling, regninger, oppfølging av barn, hus og hjem. 

Det som skjer er altså at jeg jobber 100%, og livet rundt begynner å flyte, helt til det blir så gale at jeg blir veldig deprimert og sykemeldt. Det koster meg også enormt med penger, da jeg ikke klarer å håndtere posten, slik at jeg tiltross for at jeg har midler ikke får betalt regningene, og ender opp med skyhøye gebyrer. Har dokumentert nesten 150 000 i gebyrer de siste 20 årene.

Legen foreslo for noen år siden å søke 50% ufør, men jeg motsatte meg dette. jeg har alltd hatt ambisjoner og vil så gjerne få brukt utdannelsen min. Men jeg ser nå at det kanskje er på tide å stikke fingeren i jorden og akseptere at jeg ikke er 100 % frisk eller har 100% arbeidskapasitet.

Spm mitt er iforhold til NAV, jeg har jo hørt uendelige skrekkhistorier om årelange utredninger, og diverse. Jeg tror helt ærlig en slik prosess vil gjøre meg veldig mye dårligere enn jeg allerede er, Har nå vært sykemeldt i 11 mnd, og er innvilket aap.

Dere som er 50% ufør, vet dere om det er en like lang prosess som 100%? Og er det mulig at nav kan legge min tidligere helsehistorie, og abeidserfaring til grunn? Jeg har hatt mange mange jobber i forskjellige bransjer, så føler ikke at arbeidstrening skulle føre til noen nye "oppdagelser" slik sett. Er det noen som helst mulighet for at jeg kan slippe utprøving i "vernede" bedrifter, og lign tiltak dersom jeg søker 50% ufør?

Dersom jeg må gjennom en slik mølle tror jeg rett og slett at jeg dropper det, og fortsetter som før. Selv om det ikke særlig smart helsemessig. Er også redd for at dersom jeg nevner ufør til NAV, vil de nekte å hjelpe med kompetansehevning etter som jeg "bare" er i stand til gradert jobb. 

Marerittet er jo at jeg nevner ufør, får beskjed om å gjennmføre en rekke meningsløse tiltak, ingen nyttig kompetansehevning, og ender opp med avslag på 50%'en..

Anonymkode: 748ae...fa5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prosessen for å søke om uføretrygd er den samme uansett. Det er ikke slik at man søker om 50%, man får satt en uføregrad ut i fra hvor stor arbeidsevne man har. For å komme frem til arbeidsevnen må man avklares mot arbeid. Dersom du har et arbeid som du klarer å fungere ca 50% og du har en legeerklæring som sier at du ikke vil kunne fungere noe bedre i noe annet arbeid, så kan det være nok, men dette vurderes individuelt.
Når man vurderer arbeidsevnen så skal denne vurderes opp mot ethvert arbeid. Dersom det antas at du vil kunne fungere 100% i en eller annen jobb vil du ikke få innvilget uføretrygd, selv om det er dokumentert at du ikke kan beholde den jobben du har i dag.
Siden du nå er på arbeidsavklaring så vil det være naturlig at spørsmålet om gradert uføretrygd kommer opp på et tidspunkt, dersom veilederen din også mener at du ikke bør være i full jobb.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar.Jeg har dessverre ikke jobb i dag, pga nedbemanninger i høst. 

Men hvordan skal de få avklart dette? Det er jo mulig det finnes en eller annen jobb jeg kunne klart 100%, men jeg kan jo ikke prøve alle jobber som finnes. Har vært innom undervisning, kundeservice, kontorarbeid, salg, jobbet i stall, barnehage, prosjektleder, prosjektassistent, og flere andre ting.

Probleme er ikke knyttet direkte til arbeidsoppgavene, men belastningen ved å jobbe 40 timer i uken.

Jeg har jo fungert 100% i alle jobbene, men aldri mer enn noen mnd av gangen. Vil dette si at jeg egentlig er 100% arbeidsfør? Vet du om det er knyttet noe krav til at det må fungere over tid?

Huff, er veldig fortvilet, jeg ønsker ikke uføretrygd, og er egentlig nervøs for å nevne det siden jeg er redd det reduserer mulighetene til å få hjelp med kompetanse heving. 

Anonymkode: 748ae...fa5

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke selv ufør, men faren min er 50%. Husker det var en lang og forferdelig prosess :unsure: dessverre var det så vanskelig for han at nav ba han om å ta 100% for å gjøre saken lettere! Han nektet dette og fikk til slutt 50%. Det var kanskje ikke dette du ville høre, og alle prosesser er jo ulike, så det er ikke sikkert du får den samme vonde og lange opplevelsen som han :)  Du får ha lykke til uansett hva du velger

Anonymkode: 3692d...a7f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det er vanskelig å gi noe fast løype her.

En jeg kjenner er i ferd med å søkes inn på 50% ufør. Han gikk først på 50% sykemelding i ett år, deretter 1.5 år på 50% AAP hvor nav-veileder prøvde ut tiltak for å se om det kunne hjelpe tilbake til 100% jobb. Personen har jobb, så tiltakene dreide seg om å tilrettelegge på jobb. Ingen prøve-jobbing i ulike andre yrker. I et møte med personen, fastlege og nav-veileder oppsummerte de forsøkene som var gjort, og konkluderte at de skulle begynne å forberede papirer for 50% ufør.

Forskjellen på deg og denne personen, er at personen har vært kontinuerlig 50% fraværende fra jobb hele perioden. Du kan jo tenke på å høre med legen om å teste ut om 50% sykemelding over en lengre periode gjør at du holder koken på arbeid og ikke ryker i 100% sykmelding iblandt. NAV har noen regler om minst 50% sykemeldt så hold deg unna f.eks 40%. Hvis det viser seg å fungere, så vil vel det være et argument for.

Anonymkode: f6b4d...058

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...