AnonymBruker Skrevet 6. mars 2017 #1 Skrevet 6. mars 2017 Minsten på 1 år har nøtteallergi. Det fant vi ut nylig etter å ha smakt på en matvare som inneholdt en liten mengde nøtter som jeg ikke var klar over. Det ble sykehus og hele pakka for å si det sånn.. ikke trivelig. Fra blodprøvene kom svaret at barnet reagerer på peanøtter og cashewnøtter. Så nå holder vi barnet unna alt som er eller har spor av nøtter. Dvs jeg ønsker ikke å kjøpe NOE som kan ha spor av nøtter i seg og ha i hus. Men. Mannen min er delvis uenig og mener vi godt kan spise sjokolade (med spor av nøtter) og sånt selv, samt gi noe til største barnet vårt på 3 år. Er ikke dette farlig da? Hva hvis vi har rester av sjokolade rundt munnen eller fingrene. Hva hvis feks størsten har rester av sjokolade på fingrene sine, og tar på minsten, evt minsten putter en leke i munnen som kan ha klisj av sjokolade på seg etter største kid har tatt på den. Hvor "hysterisk" eller ikke skal man være? Hvordan gjør dere andre dette? Og hva med kryssallergier? Er det sånn at barnet fint kan spise andre belgfrukter som det har spist før, slik som erter, bønner etc? Er det sånn at det plutselig en dag kan gi utslag som et allergen da proteinene kan ligne på peanøtters proteiner som barnet reagerer på? Eller skulle da barnet allerede ha vist tegn på allergi også for disse..? Takker på forhånd for svar, og ønsker kun saklige kommentarer... Anonymkode: 8914f...ee5
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2017 #2 Skrevet 6. mars 2017 Hvor sterk var reaskjonen, hva sier legene? Sykehusinnleggelse kan være så mangt, men jeg syntes vel egentlig at dere kan holde dere til dumle. Anonymkode: 66d09...515
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2017 #3 Skrevet 6. mars 2017 Oi, jeg vil tro det er svært risikabelt å ha noe med (spor av) nøtter liggende i huset! Mulig det er flere grader av denne allergien, men... En elev på skolen til barna våre har nøtteallergi, og ingen på skolen har lov til å ha med noe med nøtter i på matpakka. Også tilstelninger på kveldstid/i helgene må holdes helt nøttefrie pga denne eleven. Når vi har overnattet på korpsturer på andre skoler, er det relativt vanlig å få beskjed om at sjokolade med nøtter etc er forbudt å ha med, pga at en elev som går på den skolen er allergisk. Jeg ville uansett hørt med legen en gang til. Han/hun burde ha advart dere klart og tydelig hvis barnet har alvorlig grad av allergi, skulle man tro... Anonymkode: b7c5c...d46 2
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2017 #4 Skrevet 6. mars 2017 Som den over har svart, i vår barnehage får heller ingen barn ha med noen form for matvarer med nøtter i pga et barn med nøtteallergi. Jeg ville nok ikke tatt sjangsen på å ha det i huset, særlig små barn går jo å plukker på og putter ALT i munnen. Anonymkode: c343a...22f 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2017 #5 Skrevet 6. mars 2017 Enig med de over. Jeg har nøtteallergi og har etterhvert utviklet allergi mot kikerter og pinjekjerner. Pesto er f. eks livsfarlig. Anonymkode: 36960...9a4
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2017 #6 Skrevet 6. mars 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvor sterk var reaskjonen, hva sier legene? Sykehusinnleggelse kan være så mangt, men jeg syntes vel egentlig at dere kan holde dere til dumle. Anonymkode: 66d09...515 Ved nøtteallergi har det ingenting å si hvor sterk/sterk/svak allergi. Nøtteallergikere blir verre ved enhver eksponering for produkter med nøtter i. Allergenet legger seg som støv i luften som pustes inn. Skal dere spise sjokolade eller andre ting med spor av nøtter i, så gjør dere det utendørs, uten barnet og vasker fingrene grundig og skyller munnen før deree kommer hjem til barnet. Bilen er heller ikke et sted for spising av godsaker barnet ikke tåler. Som skrevet over, ved en hver eksponering for nøtter selv i små mengder, så kan allergien trigges, inntil barnet ved et uhell får i seg noe med nøtter/spor av nøtter i. Da er tusenogett ute. Vær obs på buss, gi beskjed ved bestilling av flybilletter (det må ringes beskjed om nøtteallergi når du har bestilt billetter på nett) og innsjekking på fly. Beskjed i barnehage og før selskaper m.m. det er ikke for ingenting slottet har nøtteforbud på grunn av Ari Behns nøtteallergi. Men dette forhindrer ikke mannen å leve. En telefon til eller et medlemskap hos naaf.no er helelr ikke dumt. Professor Kjell Aas har laget en fortynning av fiskeallergener der han viser til hvor små mengder som skal til av fiskeallergen i et stort svømmebaseng, noe som sier sitt om eksponering, også for nøtter ved allergi. Anonymkode: 94031...e0e 3
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2017 #7 Skrevet 6. mars 2017 http://www.naaf.no/fokusomrader/allergi-og-overfolsomhet/pollenallergi/kryssreaksjoner/ Glemte kryssreaksjoner. I lenken finner du oversikt over produkter som kryssreagerer. Anonymkode: 94031...e0e
Arkana Skrevet 6. mars 2017 #8 Skrevet 6. mars 2017 (endret) Jeg synes du skal snakke med legen om hva barnet ditt kan spise, men ellers virker du noe hysterisk. Jeg har selv et barn med nøtteallergi. Han tåler fint matvarer med spor av nøtter og får det også, dette er avklart med legen. Det er bare tull og hysteri det en AB skriver over her om at man skal holde seg unna alt som inneholder det minste spor av nøtter og at man ikke engang kan spise dette i nærheten av noen med nøtteallergi, det kommer helt an på allergikeren og er ikke gyldig for alle nøtteallergikere. Jeg synes det er unødvendig å spre slik feilinformasjon på den måten. Det er uvanlig nøtteallergikere at er så sensitive at de ikke tåler spor eller ikke tåler at andre spiser nøtter i samme rom. Det er foruroligende at det også nevnes naaf sine sider, for hvis du hadde lest det du selv linker til ville du visst at det du skriver er helt feil. Dette må man snakke med legen om så man kommer fram til hva som er riktig for akkurat ditt barn. Endret 6. mars 2017 av Arkana 5
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2017 #9 Skrevet 6. mars 2017 49 minutter siden, Arkana skrev: Jeg synes du skal snakke med legen om hva barnet ditt kan spise, men ellers virker du noe hysterisk. Jeg har selv et barn med nøtteallergi. Han tåler fint matvarer med spor av nøtter og får det også, dette er avklart med legen. Det er bare tull og hysteri det en AB skriver over her om at man skal holde seg unna alt som inneholder det minste spor av nøtter og at man ikke engang kan spise dette i nærheten av noen med nøtteallergi, det kommer helt an på allergikeren og er ikke gyldig for alle nøtteallergikere. Jeg synes det er unødvendig å spre slik feilinformasjon på den måten. Det er uvanlig nøtteallergikere at er så sensitive at de ikke tåler spor eller ikke tåler at andre spiser nøtter i samme rom. Det er foruroligende at det også nevnes naaf sine sider, for hvis du hadde lest det du selv linker til ville du visst at det du skriver er helt feil. Dette må man snakke med legen om så man kommer fram til hva som er riktig for akkurat ditt barn. Takk. Føler også at jeg er hysterisk, vet liksom ikke hvor langt jeg må gå for å hindre at barnet mitt får reaksjon. F.eks siden barnet er allergisk mot peanøtter, vil det da være best å holde det vekk fra alle sorter belgfrukter, dvs erter, bønner, linser etc. Kan jeg spørre hvordan ditt barn reagerer på nøtter ved inntak? For vår del ble det slik at barnet gned seg i øynene og hovnet til dels opp på ene øyelokket mens vi spiste middag. Deretter oppkast og blek med utslett på kroppen og slapp/sløv til dels sovende.. Alt skjedde under noen få minutter. Ambulansepersonellet gav ikke adrenalin, men vi ble fløyet på sykehus med det samme og barnet fikk medisiner der. Vi har nå fått utskrevet epipen dersom barnet skulle få pustevansker eller hovne opp i svelget/munnen. Anonymkode: 8914f...ee5
Arkana Skrevet 6. mars 2017 #10 Skrevet 6. mars 2017 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan jeg spørre hvordan ditt barn reagerer på nøtter ved inntak? Anonymkode: 8914f...ee5 Han føler kun at det klør i munn og svelg. Dette er likevel så ubehagelig at han selv unngår nøtter (og det er jo greit). Det høres jo definitivt ut som ditt barn er mer sensitiv og reagerer sterkere og da skal du selvsagt være mer forsiktig med nøtter. Det er likevel lurt å snakke med legen om hvor nøye dere skal være. Det er enkelt å unngå nøtter, men litt vanskeligere om man skal unngå også spor, så det har en del å si for det rent praktiske. Selv om det er uvanlig at nøtteallergikere ikke tåler spor eller at andre spiser nøtter i nærheten så finnes det likevel noen som gjør det (på eldste trinn på skolen er det en som er så sensitiv så hele trinnet har nøtteforbud, dvs kan ikke ha med nøtter/nøttepålegg i matpakken) så det er greit å få dette avklart med legen.
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2017 #11 Skrevet 6. mars 2017 1 time siden, Arkana skrev: Han føler kun at det klør i munn og svelg. Dette er likevel så ubehagelig at han selv unngår nøtter (og det er jo greit). Det høres jo definitivt ut som ditt barn er mer sensitiv og reagerer sterkere og da skal du selvsagt være mer forsiktig med nøtter. Det er likevel lurt å snakke med legen om hvor nøye dere skal være. Det er enkelt å unngå nøtter, men litt vanskeligere om man skal unngå også spor, så det har en del å si for det rent praktiske. Selv om det er uvanlig at nøtteallergikere ikke tåler spor eller at andre spiser nøtter i nærheten så finnes det likevel noen som gjør det (på eldste trinn på skolen er det en som er så sensitiv så hele trinnet har nøtteforbud, dvs kan ikke ha med nøtter/nøttepålegg i matpakken) så det er greit å få dette avklart med legen. Ok skjønner. Da reagerer vi litt forskjellig ja. Ja definitivt noe å ta opp med lege, skal gjøre det Takk for råd! Anonymkode: 8914f...ee5
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2017 #12 Skrevet 6. mars 2017 5 timer siden, Arkana skrev: Jeg synes du skal snakke med legen om hva barnet ditt kan spise, men ellers virker du noe hysterisk. Jeg har selv et barn med nøtteallergi. Han tåler fint matvarer med spor av nøtter og får det også, dette er avklart med legen. Det er bare tull og hysteri det en AB skriver over her om at man skal holde seg unna alt som inneholder det minste spor av nøtter og at man ikke engang kan spise dette i nærheten av noen med nøtteallergi, det kommer helt an på allergikeren og er ikke gyldig for alle nøtteallergikere. Jeg synes det er unødvendig å spre slik feilinformasjon på den måten. Det er uvanlig nøtteallergikere at er så sensitive at de ikke tåler spor eller ikke tåler at andre spiser nøtter i samme rom. Det er foruroligende at det også nevnes naaf sine sider, for hvis du hadde lest det du selv linker til ville du visst at det du skriver er helt feil. Dette må man snakke med legen om så man kommer fram til hva som er riktig for akkurat ditt barn. Den typen råd og feilinformasjon du her sprer, kan være direkte dødelig for enkelte. Med nøtteallergi som med andre allergier så er der en feilfunksjon i imunreaksjonen IgE. Med all allergi så er det en dose/respons som avgjør når tid det tipper fullstendig i feil retning. Ingen, selv ikke leger eller forskere kan forutsi når tid en persons tåleranse overskrides slik at det fører til pustestopp. Nøtter og Torsk er de mest allergene proteinene vi har. Anonymkode: 94031...e0e 3
Arkana Skrevet 6. mars 2017 #13 Skrevet 6. mars 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Den typen råd og feilinformasjon du her sprer, kan være direkte dødelig for enkelte. Med nøtteallergi som med andre allergier så er der en feilfunksjon i imunreaksjonen IgE. Med all allergi så er det en dose/respons som avgjør når tid det tipper fullstendig i feil retning. Ingen, selv ikke leger eller forskere kan forutsi når tid en persons tåleranse overskrides slik at det fører til pustestopp. Nøtter og Torsk er de mest allergene proteinene vi har. Anonymkode: 94031...e0e Det er du som sprer feilinformasjon. Les på naaf sine egne sider om nøtteallergi. Der står det at noen er mer sensitive enn andre, at man må finne sin egen tålegrense, at ikke alle trenger være like forsiktige og at de fleste tåler spor av nøtter.
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2017 #14 Skrevet 6. mars 2017 Jeg lurer på om noen av dere har fått resept på adrenalin? Det sier nemlig noe om alvorlighetsgraden, og om vi her snakker om allergi eller overfølsomhet. Jeg lurer og på om dere er helsepersonell i tillegg til å være foreldre? Anonymkode: 94031...e0e
Fru Uperfekt Skrevet 6. mars 2017 #15 Skrevet 6. mars 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Minsten på 1 år har nøtteallergi. Det fant vi ut nylig etter å ha smakt på en matvare som inneholdt en liten mengde nøtter som jeg ikke var klar over. Det ble sykehus og hele pakka for å si det sånn.. ikke trivelig. Fra blodprøvene kom svaret at barnet reagerer på peanøtter og cashewnøtter. Så nå holder vi barnet unna alt som er eller har spor av nøtter. Dvs jeg ønsker ikke å kjøpe NOE som kan ha spor av nøtter i seg og ha i hus. Men. Mannen min er delvis uenig og mener vi godt kan spise sjokolade (med spor av nøtter) og sånt selv, samt gi noe til største barnet vårt på 3 år. Er ikke dette farlig da? Hva hvis vi har rester av sjokolade rundt munnen eller fingrene. Hva hvis feks størsten har rester av sjokolade på fingrene sine, og tar på minsten, evt minsten putter en leke i munnen som kan ha klisj av sjokolade på seg etter største kid har tatt på den. Hvor "hysterisk" eller ikke skal man være? Hvordan gjør dere andre dette? Og hva med kryssallergier? Er det sånn at barnet fint kan spise andre belgfrukter som det har spist før, slik som erter, bønner etc? Er det sånn at det plutselig en dag kan gi utslag som et allergen da proteinene kan ligne på peanøtters proteiner som barnet reagerer på? Eller skulle da barnet allerede ha vist tegn på allergi også for disse..? Takker på forhånd for svar, og ønsker kun saklige kommentarer... Anonymkode: 8914f...ee5 Jeg har ett barn med oral nøtteallergi, med enkelte kryssallergier. Barnet vet, og er opplært til å vite, hva som kan spises og ikke og at vi andre kan spise mat med f.eks nøtter i.
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2017 #16 Skrevet 6. mars 2017 Jeg er allergisk mot nøtter, peanøtter og mandler. Kan spise sjokolade og kaker som kan inneholde spor av nøtter. Har havnet på sykehuset en gang da jeg fikk i meg kjeks med paranøtter, og etter det har jeg alltid med epipenn i veska. Folk kan spise nøtter i nærheten av meg, men jeg synes det har en sterk lukt, og det føles uehagelig, men hovner ikke opp i halsen av det. Veldig slitsomt å ha denne allerien særlig når man elsker mat fra ulike asiatiske land. Utrolig mye som inneholder nøtter. Tørr heller ikke å reise til f.eks Thailand pga dette. Anonymkode: 57308...e3b
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2017 #17 Skrevet 6. mars 2017 Med en ettåring skal man selvfølgelig ta alle forholdsregler! En ettåring har ikke samme forutsetninger for å gi beskjed om at han får en reaksjon. I verste fall kan han reagere sterkere neste gang! En voksen eller et større barn har mer erfaring og /eller kommunikasjinsferdigheter til å kunne gjenkjenne og varsle om en alergisk reaksjon! I et hus med en ettåring som er alergisk mot nøtter ville jeg ikke tatt inn noe med nøtter i! Anonymkode: 41947...ed2 3
RonjaR Skrevet 1. november 2021 #18 Skrevet 1. november 2021 (endret) Gammel tråd, men drar den opp igjen. Vi har et lite barn med alvorlig nøtteallergi, har epipenn. Vi har ingen nøtter i hus, men vi voksne spiser produkter som "kan inneholde spor av nøtter". Dette er stort sett en forsikring for produsentene selv, og inneholder sjeldent nøtter i en potent mengde. Men det jeg finner vanskelig er dette: noen tåler fint spor av nøtter og hos andre kan ingen i samme bygg spise nøtter. Dere skriver om å finne tåleevnen, men hvordan kommer man dit? Vi har kun hatt en reaksjon, men ønsker på ingen måte å oppleve noe lignende igjen. Har dere fått matprovokasjon/testing via sykehus? Alt vi fikk var flere epipenner og et lykke til... Endret 1. november 2021 av RonjaR .
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #19 Skrevet 1. november 2021 Det er kanskje dumt for meg å skyte inn, men er ikke retningslinjer endret seg i det siste? Fra å fullstendig avstå, som var tidligere sagt, nå er det ikke så strengt lengre. Ullevål vet jeg kjørte forskningsprosjekt der de prøvde å "venne" allergiske barn til å tåle mer peanøtter. Dette gjøres for å forbedre livskvaliteten, for som andre sier, det er mye enklere på holde seg unna nøtter enn spor av nøtter. Den forskningen tror jeg var vellykket! Altså barna tålte mer mengder nøtter etter perioden. Jeg fant litt her https://www.nrk.no/livsstil/peanotter-mot-peanottallergi-1.11733733 Oppfordrer på ingen måte å starte liknende tilvenning selv! Jeg bare tror at retningslinjene ble endret som følge av dette prosjektet. Anonymkode: 3badf...b49
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #20 Skrevet 1. november 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det er kanskje dumt for meg å skyte inn, men er ikke retningslinjer endret seg i det siste? Fra å fullstendig avstå, som var tidligere sagt, nå er det ikke så strengt lengre. Ullevål vet jeg kjørte forskningsprosjekt der de prøvde å "venne" allergiske barn til å tåle mer peanøtter. Dette gjøres for å forbedre livskvaliteten, for som andre sier, det er mye enklere på holde seg unna nøtter enn spor av nøtter. Den forskningen tror jeg var vellykket! Altså barna tålte mer mengder nøtter etter perioden. Jeg fant litt her https://www.nrk.no/livsstil/peanotter-mot-peanottallergi-1.11733733 Oppfordrer på ingen måte å starte liknende tilvenning selv! Jeg bare tror at retningslinjene ble endret som følge av dette prosjektet. Anonymkode: 3badf...b49 Jeg har vært i kontakt med et par forskere innen disse studiene og det er fortsatt studier dvs ikke behandling. Og det har også vært en del bivirkninger ift dette. Virker som mange har tro på en løsning på et punkt i framtiden, håper virkelig det. Anonymkode: 27e8c...04e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå