Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Skal søke PPU høsten 2018. Jeg er utdannet siv.ing og har lyst til å undervise i matematikk. Før jeg begynte på siv.ing-studiet tok jeg 30 stp i nordisk, og mangler da bare 30 til for å undervise i norsk. Siden jeg har stor interesse for begge fagene, hadde det vært gøy å undervise i disse. 

Men lurte litt på om det kan bli for voldsom rettebyrde med både matematikk og norsk? Det er jo to store fag. Jeg tenker fortrinnsvis på å undervise på VGS. Med kun 30 stp i nordisk, så får man kanskje kun undervise på VG1? 

Er dette en kombinasjon av fag som vil være ettertraktet i skolen, eller er det vanskelig å få jobb med to undervisningsfag som ligger så langt unna hverandre? 

Anonymkode: 5a1d9...9d8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men lurte litt på om det kan bli for voldsom rettebyrde med både matematikk og norsk? Det er jo to store fag. Jeg tenker fortrinnsvis på å undervise på VGS. Med kun 30 stp i nordisk, så får man kanskje kun undervise på VG1?  

Mente "Med kun 60 stp i nordisk...". Det gikk litt fort i svingene :)

Skrevet

Rettebyrden er større i norsk enn i matte. Matte er ikke så ille, man har jo fasit så det går ganske fort og greit. I alle fall sammenlignet med å vurdere tekster. Om man får en stilling med både norsk og matte avhenger jo av behovet på skolen :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Med 30 sp i norsk har du ikke undervisningskompetanse i faget, hverken vg1 eller ungdomsskole. Kravet er 60 poeng. For å ta ppu er det også et krav om 2 undervisningsfag, det holder ikke med kun matte (såvidt jeg vet).

Anonymkode: 094d0...0e1

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror kombinasjonen er litt uvanlig, men du vil nok greie å få 100% jobb. Ellers er det typiske kombinasjoner som gjelder: matte og naturfag, norsk og samfunnsfag/historie f.eks..

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, ArtyFarty skrev:

Rettebyrden er større i norsk enn i matte. Matte er ikke så ille, man har jo fasit så det går ganske fort og greit. I alle fall sammenlignet med å vurdere tekster. Om man får en stilling med både norsk og matte avhenger jo av behovet på skolen :) 

Rettebyrden er nok større i norsk, men den er ganske stor i matte og- til tross for klar fasit.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...