plastfolien Skrevet 6. mars 2017 #1 Skrevet 6. mars 2017 Hei! Har hatt pulsklokka polar M400 i et par år. På treningsbakgrunn har jeg innstillingene på "hard" og makspulsen er beregnet ut i fra min alder. Har den også på nivå 3, da jeg er mye i aktivitet. Tok en sånn kondisjonstest på pulsklokka i sommer, også gjorde jeg det på nytt igjen nå forrige uke. Min vo2 maks er forbedret, og her kommer spørsmålet mitt: Hvilken sammenheng har vo2 maks og kaloriforbrenning? Før jeg tok den siste testen forbrant jeg rundt 200 kal i følge klokka på 4x4 intervaller, mens etter jeg tok den testen ligger det på godt over 300. Er det noen som har peiling på hvilken sammenheng det har? Før den testen måtte jeg virkelig jobbe for å nå 100% på dagens aktivitet, mens etter jeg tok den testen når jeg 100% etter bare en treningsøkt. (Har normalt 2 økter om dagen, kommer derfor alltid laaangt over 100%..) Tusen takk for alle svar!
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2017 #2 Skrevet 6. mars 2017 Kan ikke forklare hvordan sammenhenger er, men det er helt klart en sammenheng mellom oksygenopptak og forbrenning. Høyere oksygenopptak resulterer i høyere forbrenning. Anonymkode: 39e03...694
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2017 #3 Skrevet 6. mars 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Kan ikke forklare hvordan sammenhenger er, men det er helt klart en sammenheng mellom oksygenopptak og forbrenning. Høyere oksygenopptak resulterer i høyere forbrenning. Anonymkode: 39e03...694 Kom gjerne med kilder når du påstår at oksygenopptak har sammenheng med metabolisme. Anonymkode: ad726...80d
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2017 #4 Skrevet 6. mars 2017 Om du forbrenner flere kalorier på en økt er det fordi du har økt intensiteten, ved fart, varighet eller begge deler. Økt VO2 maks betyr bedre form og da orker du å ta i mer. Anonymkode: 81c9f...377 1
Wiggins Skrevet 7. mars 2017 #5 Skrevet 7. mars 2017 På 6.3.2017 den 12.05, studenten93 skrev: Hei! Har hatt pulsklokka polar M400 i et par år. På treningsbakgrunn har jeg innstillingene på "hard" og makspulsen er beregnet ut i fra min alder. Har den også på nivå 3, da jeg er mye i aktivitet. Tok en sånn kondisjonstest på pulsklokka i sommer, også gjorde jeg det på nytt igjen nå forrige uke. Min vo2 maks er forbedret, og her kommer spørsmålet mitt: Hvilken sammenheng har vo2 maks og kaloriforbrenning? Før jeg tok den siste testen forbrant jeg rundt 200 kal i følge klokka på 4x4 intervaller, mens etter jeg tok den testen ligger det på godt over 300. Er det noen som har peiling på hvilken sammenheng det har? Før den testen måtte jeg virkelig jobbe for å nå 100% på dagens aktivitet, mens etter jeg tok den testen når jeg 100% etter bare en treningsøkt. (Har normalt 2 økter om dagen, kommer derfor alltid laaangt over 100%..) Tusen takk for alle svar! Jeg ville ikke ha brukt maksimumspuls beregnet utifra alder, det er store individuelle forskjeller. Det er ikke uoverkommelig å ta en test av maksimumspuls. Deretter kan du regne med at den synker med ca. ett slag per år. For å virkelig kunne måle VO2 må du sitte på spinningsykkel (siden det er omtrent den eneste mølla der man kan måle effekten med god nøyaktighet) med pustemaske. Har du vært gjennom en sånn test, eller har du bare tatt en test der du skal prestere på et visst nivå i en viss tid? Det siste gir en pekepinn om oksygenopptaket, men sier mest om det går opp eller ned, ikke så nøyaktig hvor stort det er. Effekt er den fysiske størrelsen som måler hvor mye arbeid vi gjør per tid. For eksempel kan det stå 10 watt på ei lyspære. Det betyr at den forbruker 10 joule per sekund. Joule (J) er SI-enheten for energi, og er bygd opp av meter, sekund og kg. Calori er en gammel enhet for energi. Hvis man absolutt vil vite hvor mange kcal man forbrenner ved å yte X antall joule i en viss tid må man gange med 4,2, siden 1 calori = 4,2 Joule. Effekt er altså joule per sekund, og har fått betegnelsen W for watt. Syreterskelen er den effekten du kan yte der kroppen klarer å bryte ned like mye melkesyre som den produserer. Ingen kan ligge særlig lenge over syreterskelen. Desto mer man ligger over, desto kortere tid kan man ligge der. Når VO2 maks øker vil syreterskelen flyttes, det vil si at man kan yte et høyere antall watt og fremdeles ligge under syreterskelen enn da VO2 maks var lavere. Dette skjer fordi oksygentransporten i kroppen er forbedret. Fettforbrenning skjer aerobt, og da kan kroppen ligge på fettforbrenning lengre opp i intensitet. Dermed kan du forbrenne mer på samme tid enn da VO2 var lavere, men bare hvis gjennomsnittseffekten gjennom økta er høyere enn den du pleide å ha. Ellers lurer jeg veldig på hva du mener med å være på eller over 100% på ei økt. Hva er det som måles? Hvis du sitter på en spinningsykkel med wattmåler er det veldig enkelt, da ser du bare på gjennomsnittseffekten gjennom økta. 2
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2017 #6 Skrevet 7. mars 2017 9 minutter siden, Wiggins skrev: Jeg ville ikke ha brukt maksimumspuls beregnet utifra alder, det er store individuelle forskjeller. Det er ikke uoverkommelig å ta en test av maksimumspuls. Deretter kan du regne med at den synker med ca. ett slag per år. For å virkelig kunne måle VO2 må du sitte på spinningsykkel (siden det er omtrent den eneste mølla der man kan måle effekten med god nøyaktighet) med pustemaske. Har du vært gjennom en sånn test, eller har du bare tatt en test der du skal prestere på et visst nivå i en viss tid? Det siste gir en pekepinn om oksygenopptaket, men sier mest om det går opp eller ned, ikke så nøyaktig hvor stort det er. Effekt er den fysiske størrelsen som måler hvor mye arbeid vi gjør per tid. For eksempel kan det stå 10 watt på ei lyspære. Det betyr at den forbruker 10 joule per sekund. Joule (J) er SI-enheten for energi, og er bygd opp av meter, sekund og kg. Calori er en gammel enhet for energi. Hvis man absolutt vil vite hvor mange kcal man forbrenner ved å yte X antall joule i en viss tid må man gange med 4,2, siden 1 calori = 4,2 Joule. Effekt er altså joule per sekund, og har fått betegnelsen W for watt. Syreterskelen er den effekten du kan yte der kroppen klarer å bryte ned like mye melkesyre som den produserer. Ingen kan ligge særlig lenge over syreterskelen. Desto mer man ligger over, desto kortere tid kan man ligge der. Når VO2 maks øker vil syreterskelen flyttes, det vil si at man kan yte et høyere antall watt og fremdeles ligge under syreterskelen enn da VO2 maks var lavere. Dette skjer fordi oksygentransporten i kroppen er forbedret. Fettforbrenning skjer aerobt, og da kan kroppen ligge på fettforbrenning lengre opp i intensitet. Dermed kan du forbrenne mer på samme tid enn da VO2 var lavere, men bare hvis gjennomsnittseffekten gjennom økta er høyere enn den du pleide å ha. Ellers lurer jeg veldig på hva du mener med å være på eller over 100% på ei økt. Hva er det som måles? Hvis du sitter på en spinningsykkel med wattmåler er det veldig enkelt, da ser du bare på gjennomsnittseffekten gjennom økta. Makspuls utregnet i forhold til alder er faktisk ganske korrekt. Jeg skal ha 205 i makspuls, og har 206 i maks for eksempel. Man bør selvsagt uansett teste det, så det er jeg enig i. Anonymkode: 0bef9...70a
Wiggins Skrevet 7. mars 2017 #7 Skrevet 7. mars 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Makspuls utregnet i forhold til alder er faktisk ganske korrekt. Jeg skal ha 205 i makspuls, og har 206 i maks for eksempel. Man bør selvsagt uansett teste det, så det er jeg enig i. Anonymkode: 0bef9...70a Det er ganske korrekt for deg. Jeg vet om folk over 40 som har makspuls på 210. Som en pekepinn er det brukbart, men hvis man vil ha bedre kontroll over sin trening bør man vite hva makspulsen er. Skal man virkelig ha kontroll bør man ta en VO2-test med måling av laktatverdier (stikk i fingeren) ved stigende belastning, men det koster noe sånt som 1500 kroner å gjøre, så da skal man ha ganske høye mål som mosjonist.
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2017 #8 Skrevet 7. mars 2017 Den der VO2 max-testen på Polar M400 innebærer jo bare å ha på seg et pulsbelte mens man ligger i 5 minutter. Det kan da ikke være særlig nøyaktig. Anonymkode: 4cda9...cc1 1
plastfolien Skrevet 8. mars 2017 Forfatter #9 Skrevet 8. mars 2017 12 timer siden, Wiggins skrev: Jeg ville ikke ha brukt maksimumspuls beregnet utifra alder, det er store individuelle forskjeller. Det er ikke uoverkommelig å ta en test av maksimumspuls. Deretter kan du regne med at den synker med ca. ett slag per år. For å virkelig kunne måle VO2 må du sitte på spinningsykkel (siden det er omtrent den eneste mølla der man kan måle effekten med god nøyaktighet) med pustemaske. Har du vært gjennom en sånn test, eller har du bare tatt en test der du skal prestere på et visst nivå i en viss tid? Det siste gir en pekepinn om oksygenopptaket, men sier mest om det går opp eller ned, ikke så nøyaktig hvor stort det er. Effekt er den fysiske størrelsen som måler hvor mye arbeid vi gjør per tid. For eksempel kan det stå 10 watt på ei lyspære. Det betyr at den forbruker 10 joule per sekund. Joule (J) er SI-enheten for energi, og er bygd opp av meter, sekund og kg. Calori er en gammel enhet for energi. Hvis man absolutt vil vite hvor mange kcal man forbrenner ved å yte X antall joule i en viss tid må man gange med 4,2, siden 1 calori = 4,2 Joule. Effekt er altså joule per sekund, og har fått betegnelsen W for watt. Syreterskelen er den effekten du kan yte der kroppen klarer å bryte ned like mye melkesyre som den produserer. Ingen kan ligge særlig lenge over syreterskelen. Desto mer man ligger over, desto kortere tid kan man ligge der. Når VO2 maks øker vil syreterskelen flyttes, det vil si at man kan yte et høyere antall watt og fremdeles ligge under syreterskelen enn da VO2 maks var lavere. Dette skjer fordi oksygentransporten i kroppen er forbedret. Fettforbrenning skjer aerobt, og da kan kroppen ligge på fettforbrenning lengre opp i intensitet. Dermed kan du forbrenne mer på samme tid enn da VO2 var lavere, men bare hvis gjennomsnittseffekten gjennom økta er høyere enn den du pleide å ha. Ellers lurer jeg veldig på hva du mener med å være på eller over 100% på ei økt. Hva er det som måles? Hvis du sitter på en spinningsykkel med wattmåler er det veldig enkelt, da ser du bare på gjennomsnittseffekten gjennom økta. Takk for utfyllende svar! Jeg fikk målt VO2 med pustemaske på tredemølle, men det er godt over et år siden, og lå på 54. Med 100% mener jeg rett og slett bare det som pulsklokka har regnet ut at jeg skal oppnå i løpet av en dag. Feks så så mange skritt, så mye aktivitet osv.
plastfolien Skrevet 8. mars 2017 Forfatter #10 Skrevet 8. mars 2017 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Den der VO2 max-testen på Polar M400 innebærer jo bare å ha på seg et pulsbelte mens man ligger i 5 minutter. Det kan da ikke være særlig nøyaktig. Anonymkode: 4cda9...cc1 Jepp, men den stemmer så og si overrens med det jeg fikk på en ordentlig VO2 max- test. Lå på 54 på en ordentlige testen, mens klokka målte meg inn til 52.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå