Gjest baremei Skrevet 6. mars 2017 #1 Skrevet 6. mars 2017 (endret) Jeg har lenge tenkt på det å skaffe meg hund, og føler nå at jeg virkelig er klar for en helt egen en! Jeg har aldri hatt egen hund før, men er oppvokst med hund og har passet en del hunder de siste årene. Føler jeg vet hva det innebærer. Det jeg egentlig lurer på er om det er noen som har tips til hva som egner seg godt til førstegangshund. Jeg vil gjerne ha en hund som: Er lett å trene (vil ikke alle?) Ikke har FOR mye energi. Jeg vil kunne ha med hunden på for eksempel fjellturer, men den kan heller ikke være for hyper om dere skjønner. Ikke mye pelsstell Glad i mennesker Bør gå sammen med andre hunder, siden det er en del hunder i familien (jada, jeg vet at de to siste er mye opp til meg, men noen hunder er vel mer menneskesky og mindre glad i andre hunder enn andre) Ikke være for liten. Da tenker jeg at raser som chihuahua eller jack russel terrier er eksempler på hunder som er for små. Kjenner et par stk med eurasier, synes dette er et fint eksempel på størrelse jeg kunne tenkt meg. Litt større hunder går også fint. Kunne trene litt agility eller spor for moro Som dere skjønner så har jeg en del krav.. Det aller viktigste er en velfungerende hund som jeg kan ha med over alt, og som fint kan være med på turer, men som også kan være en sofahund. Jeg har noen tanker om hunderaser som kan passe, men vil gjerne høre litt rundt om noen har noen tips å komme med. Det ville jeg virkelig satt pris på! Edit: Om noen har noen tanker om man burde få i hannhund eller tispe første gangen taes dette også i mot med takk! Endret 6. mars 2017 av baremei Lagt til tekst
OppNedPåAlt Skrevet 6. mars 2017 #2 Skrevet 6. mars 2017 Høres ut som en Whippet kan passe deg De er aktive sofagriser, er med på alt De trenger klær i de kaldeste og våteste dagene. Kjenner flere som går agility med sine whippeter.
EvaLena Skrevet 6. mars 2017 #3 Skrevet 6. mars 2017 Jeg hadde Schæfer som min første hund og aldri hatt annet etter det. De var så snille og kosete. Samtidig vakthunder. Til dags dato har jeg ennå ikke vært på noe dressurkurs, men alle 5 var helt toppers. De gikk uten bånd og var snill mot både dyr og mennesker.
Gjest baremei Skrevet 6. mars 2017 #4 Skrevet 6. mars 2017 2 timer siden, OppNedPåAlt skrev: Høres ut som en Whippet kan passe deg De er aktive sofagriser, er med på alt De trenger klær i de kaldeste og våteste dagene. Kjenner flere som går agility med sine whippeter. Hvordan er whippeten mot folk og andre hunder da? Det er en rase jeg har vært veldig lite borti 2 timer siden, EvaLena skrev: Jeg hadde Schæfer som min første hund og aldri hatt annet etter det. De var så snille og kosete. Samtidig vakthunder. Til dags dato har jeg ennå ikke vært på noe dressurkurs, men alle 5 var helt toppers. De gikk uten bånd og var snill mot både dyr og mennesker. Schæfer er jo veldig fine hunder, jeg forhørte meg litt om den rasen tidligere. Om man er "heldig" med oppdretter og sånn så tror jeg schæfere kan være veldig fine hunder, men har jo vært mye sykdom på de de siste årene.. Ei venninne av meg har ikke vært så heldige med sine schæfere for å si det sånn.
EvaLena Skrevet 6. mars 2017 #5 Skrevet 6. mars 2017 4 minutter siden, baremei skrev: Hvordan er whippeten mot folk og andre hunder da? Det er en rase jeg har vært veldig lite borti Schæfer er jo veldig fine hunder, jeg forhørte meg litt om den rasen tidligere. Om man er "heldig" med oppdretter og sånn så tror jeg schæfere kan være veldig fine hunder, men har jo vært mye sykdom på de de siste årene.. Ei venninne av meg har ikke vært så heldige med sine schæfere for å si det sånn. Hør med NKK, da kan du få skikkelige oppdrettere som ikke driver med noen tull.
OppNedPåAlt Skrevet 6. mars 2017 #6 Skrevet 6. mars 2017 4 minutter siden, baremei skrev: Hvordan er whippeten mot folk og andre hunder da? Det er en rase jeg har vært veldig lite borti De whippetene jeg kjenner er liker både folk og hunder, ganske happy og Lucky. Men akkurat der vet jeg det kommer litt an på oppdretter og linjer. Sånn generelt er de omgjengelige
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2017 #7 Skrevet 6. mars 2017 Om de liker folk og andre dyr kommer helt an på deg. Sosialisering er nøkkelen. Spiller ingen rolle hva slags hund det er på det punktet hvis du ikke er flink til å sosialisere Anonymkode: 6eee9...583 1
Gjest baremei Skrevet 6. mars 2017 #8 Skrevet 6. mars 2017 (endret) 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om de liker folk og andre dyr kommer helt an på deg. Sosialisering er nøkkelen. Spiller ingen rolle hva slags hund det er på det punktet hvis du ikke er flink til å sosialisere Anonymkode: 6eee9...583 Det skrev jeg jo i hovedinnlegget mitt at jeg er klar over, men noen raser er reserverte, andre er sosiale. Så klart kan det være individuelt, men hunderasene har jo som regel noen fellestrekk... Jeg vil ha en sosial hund. Takk for tips @OppNedPåAlt og @EvaLena, skal ta med whippet inn i vurderingen, og kanskje revurdere schæfer Endret 6. mars 2017 av baremei
tørkestativ Skrevet 7. mars 2017 #9 Skrevet 7. mars 2017 Sier også whippet veldig kjekke hunder som elsker å ligge under dyna, men som også gjerne er med på ting. De har behov for å løpe fra seg et par ganger i uka. De er i utgangspunktet reserverte mot mennesker, men har møtt flere som eeelsker folk. Reservert skal ikke være det samme som utrygg da. De kan være litt vanskelige å trene siden de ikke liker terping og fort går lei, men har aldri hørt om at dette har vært et stort problem hos de jeg kjenner. De trenger heller ikke pelsstell
Gjest baremei Skrevet 7. mars 2017 #11 Skrevet 7. mars 2017 1 time siden, tørkestativ skrev: Sier også whippet veldig kjekke hunder som elsker å ligge under dyna, men som også gjerne er med på ting. De har behov for å løpe fra seg et par ganger i uka. De er i utgangspunktet reserverte mot mennesker, men har møtt flere som eeelsker folk. Reservert skal ikke være det samme som utrygg da. De kan være litt vanskelige å trene siden de ikke liker terping og fort går lei, men har aldri hørt om at dette har vært et stort problem hos de jeg kjenner. De trenger heller ikke pelsstell 1 time siden, ArtyFarty skrev: Golden retriever tispe Takk for tips! Har lenge vurdert golden, men bor nå i ei ikke alt for stor leilighet, har lest noen plasser at golden trenger en del plass.. Derfor jeg er litt usikker på den rasen.
Majott Skrevet 7. mars 2017 #12 Skrevet 7. mars 2017 1 minutt siden, baremei skrev: Takk for tips! Har lenge vurdert golden, men bor nå i ei ikke alt for stor leilighet, har lest noen plasser at golden trenger en del plass.. Derfor jeg er litt usikker på den rasen. Store hunder trenger ikke mer plass innendørs. Så du kan godt vurdere Golden, selv om du bor trangt. Så lenge den får nok trening og mosjon ute, så har ikke inneplassen mye å si. Jeg har to store hunder, og jeg ser at de ikke trenger mye plass. Kunne godt bodd på en hybel med dem, for de sover stort sett når de er inne.
ArtyFarty Skrevet 7. mars 2017 #13 Skrevet 7. mars 2017 4 minutter siden, baremei skrev: Takk for tips! Har lenge vurdert golden, men bor nå i ei ikke alt for stor leilighet, har lest noen plasser at golden trenger en del plass.. Derfor jeg er litt usikker på den rasen. Den skal jo ikke turne inne - fysisk aktivitet gir du den ute. Inne kan du gi mental stimuli, og det trenger man ikke store plassen til
Gjest baremei Skrevet 7. mars 2017 #14 Skrevet 7. mars 2017 Har bare hatt små hunder tidligere, eneste store hunden jeg har hatt er irsk setter. Ser hva dere mener.. Hvor mye morsjon mener dere en golden trenger? Det kommer vel litt an på hunden også, men noe ligger jo i rasen.
ArtyFarty Skrevet 8. mars 2017 #15 Skrevet 8. mars 2017 8 timer siden, baremei skrev: Har bare hatt små hunder tidligere, eneste store hunden jeg har hatt er irsk setter. Ser hva dere mener.. Hvor mye morsjon mener dere en golden trenger? Det kommer vel litt an på hunden også, men noe ligger jo i rasen. Det er jo også avhengig av hvilken type mosjon den får - man får større uttelling av en sykkeltur enn en rusletur. Nå er jeg av den formening at uansett rase så må den få en time sammenhengende, i tillegg til tisseturer osv, men dette kan jo med fordel være mer for en golden. Spesielt når det er unghund. Om man enkelte dager er på kurs, eller trener LP AG eller annet, så vil ikke behovet for fysisk aktivitet være like stort den dagen. Hvor mye tur, aktivisering osv pr dag ser du for deg at er realistisk for deg da?
Gjest baremei Skrevet 8. mars 2017 #16 Skrevet 8. mars 2017 3 timer siden, ArtyFarty skrev: Det er jo også avhengig av hvilken type mosjon den får - man får større uttelling av en sykkeltur enn en rusletur. Nå er jeg av den formening at uansett rase så må den få en time sammenhengende, i tillegg til tisseturer osv, men dette kan jo med fordel være mer for en golden. Spesielt når det er unghund. Om man enkelte dager er på kurs, eller trener LP AG eller annet, så vil ikke behovet for fysisk aktivitet være like stort den dagen. Hvor mye tur, aktivisering osv pr dag ser du for deg at er realistisk for deg da? Jeg er som regel ute å løper rundt en time hver dag, så 1-2 timer med fysisk aktivitet samt annen trening er ikke en umulighet for meg.
ArtyFarty Skrevet 8. mars 2017 #17 Skrevet 8. mars 2017 5 minutter siden, baremei skrev: Jeg er som regel ute å løper rundt en time hver dag, så 1-2 timer med fysisk aktivitet samt annen trening er ikke en umulighet for meg. Da ser jeg ingen grunn til at du ikke kan ha en golden retriever Mentalt er de gode førstegangshunder.
Gjest baremei Skrevet 8. mars 2017 #18 Skrevet 8. mars 2017 26 minutter siden, ArtyFarty skrev: Da ser jeg ingen grunn til at du ikke kan ha en golden retriever Mentalt er de gode førstegangshunder. Det høres egentlig sånn ut ja.. Tusen takk for at du tar deg tid til å svare Om noen har tips til gode oppdrettere taes det også i mot
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2017 #19 Skrevet 10. mars 2017 Syntes dansk svensk gårdshund kan passe utifra det du forteller Anonymkode: 1861b...dea
Maren N Skrevet 10. mars 2017 #20 Skrevet 10. mars 2017 Det er utrolig krevende med hund. Det er bedre om du kan være fostermamma / ha en hund på for i et år først for å se om det er noe for deg!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå