Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

- Hvor mange ansatte er du leder for?
- I hvilket yrke?
- Hva gjør deg til en god sjef?
- Hvordan har du funnet linjen mellom å være hyggelig og å være sjef, spesielt om du er leder for et lite team?

Anonymkode: fa089...441

Videoannonse
Annonse
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

- I hvilket yrke?
- Hvordan har du funnet linjen mellom å være hyggelig og å være sjef, spesielt om du er leder for et lite team?

Er ikke leder lenger nå men var det for 1 år siden så kan vel svare😊

Personalansvar for 30 Personer. Dette var personer som var selvgående og innen forskjellige felt.

Jobber i staten...

Å lytte,gi ansvar,ha tillit,være behjelpelig,motivere,følge opp,sette grenser,være tydelig,gi og ta imot informasjon.

Det er ikke noe som heter å være hyggelig og å være sjef... Når du er leder så kan du ikke 'leke'sjef. Du har et Personalansvar men og ansvar for bedriftens målsetninger. Om man har problemer med å være hyggelig og samtidig sette grenser og være tydelig så burde man kanskje ikke bli leder?

Eksempelvis så har du ansatte som kommer forsent stadig. Dette skal ta opp med den ansatte og forklare at denne må møte opp i tide og er pliktet til det osv. Dette skal du uten problemer  klare å formulere uten å være stygg i kjeften eller virke 'slem'. Noen må jo snakkes til 'hardere'enn andre,men blir du sint eller lignende så har det en langvarig effekt at folk ser deg som dårlig skikket og ustabil. Det hjelper kanskje der og da,men ikke i det lange løp. Du MÅ kunne sette krav osv uten å være sur og frekk..Blir det motgang eller dårlige tall så skal du kunne takle det uten å la det gå utover andre.

Jeg har idag noe ansvar for mellomleder ei bedriften. Og vi har sagt opp flere fordi de ikke kan oppføre seg. Det er et problem at mange som søker seg til mellomlederjobben ikke takler det og er dårlige. De bryter aml ved feks å bryte taushetsplikten og jeg leste i et tidsskrift at ledere er de som står bak en stor del av mobbingen på norske arbeidsplasser...

Vær hyggelig men ikke dumsnill. Ikke tenk engang at du er viktigere enn de ansatte fordi du har en høyere stilling. Tenk heller at dere har deres roller og at alle disse rollene er nødvendige og like viktige. Vær omgjengelig og bry deg,men du er ingens psykolog. Interesser deg for livet deres feks ved å spørre om hvordan det går med barna,men ikke lek vennine..og ikke glem at du vil ha ansatte som ALLTID er misfornøyde og renner deg ned med klager og du vil ha ansatte som ALLTID er perfekte men som kan føle seg glemt...(med det mener jeg feks at du har 2 barn. Den ene er snill og gjør lite av seg,den andre er slem,utagerer osv og hvem bruker du mest tid på? Den slemme...)Den snille føler seg ikke sett og det kan føres til at du mister gode ansatte..

Vær var på å skille mellom komplimenter og smisk. Noen slikker ræv for å bli din yndling mens andre er bare hyggelige uten baktanker. Prøv å 'se'alle og ikke bare de som er kompliserte og alltid klagende..les gjerne litt om kommunikasjonsmetoder,ledelse og mellommenneskelige relasjoner😊 har du interesse for å bli en god leder så bør du ha ork til å lese deg litt opp☺

p.s: nå skriver jeg som meg selv. Måten jeg snakker på og skriver er annerledes på jobb...for ser jo selv at det virker som en 17 åring har skrevet dette på enkelte av ordene😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for godt svar, vil gjerne ha flere :)

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

- I hvilket yrke?

Nå er jeg leder for bare 10, men vært for opptil 50. Har jobbet som leder i 15-16-år innen ulike bransjer...bank...forsikring....motorsykkel forretning....bilforhandler...byggebransjen og innen industri. 

Tja...i følge mine ansatte. Flink til å involvere dem og legge tilrette for at de skal gjøre en best mulig jobb. Samt belønne de når de har vært flinke og ta tak i problemer eller "problem ansatte" fort. Også gi noen sparken....ikke koselig men må gjøres av og til dessverre.

ved å være klar og tydelig på jeg forventer av de ansatte uten å henge over skuldrene deres. Litt frihet og ansvar innen satte grenser som jeg har satt.

Å lede et lite team kontra et større team er ikke så forskjellig. Man har som oftest en eller to personer som er uromomentet. Enten ved dårlige holdninger, alltid for seint på jobb, eller andre ting som ødelegger dynamikken i gruppa....stor eller liten gruppe. Og det er disse personene man som leder må gjøre noe med fort. De ødelegger for de andre ansatte og for firmaet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...