Gå til innhold

Forsørge tre barn på 30 000?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vil det gå greit å alene forsørge tre barn (2,4,7) på 30 000? Etter at faste utgifter er betalt er det rundt 10 000 igjen, til mat, aktiviteter, klær, sparing til evnt ferier. 

Anonymkode: 31d47...b10

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil det gå greit å alene forsørge tre barn (2,4,7) på 30 000? Etter at faste utgifter er betalt er det rundt 10 000 igjen, til mat, aktiviteter, klær, sparing til evnt ferier. 

Selvsagt er det mulig. Synes det er et slags hysteri her i Norge om at alle familier skal tjene 1 million +, helt vanvittig.

Selv er jeg skilt og har hovedomsorg for to barn (6 og 8), tjener ca. 35 000 netto pr. mnd. Går fint det.

Anonymkode: 2a063...f58

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

PS: Glemte å si at når du er alene/har hovedomsorg, har du rett til utvidet barnetrygd(for et barn mer enn du har), og stønad til barnetilsyn (utgjør ca. 60& av dine utgifter til barnehage og SFO).

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts her. Takk for svar. Ingen forventing om millionlønn altså for et OK liv, bare sitter å regner på det som totalt kommer inn inkl både bidrag, utvidet barnetrygd og inntekt, og fikk litt blodpumpe. Klarer å beholde leiligheten da, det hjelper, oppi alt. 

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt er det mulig. Synes det er et slags hysteri her i Norge om at alle familier skal tjene 1 million +, helt vanvittig.

Selv er jeg skilt og har hovedomsorg for to barn (6 og 8), tjener ca. 35 000 netto pr. mnd. Går fint det.

Hva er da brutto 100% årslønn? 

Det er jo hva man ser på...

Anonymkode: af5b0...fb1

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her. Takk for svar. Ingen forventing om millionlønn altså for et OK liv, bare sitter å regner på det som totalt kommer inn inkl både bidrag, utvidet barnetrygd og inntekt, og fikk litt blodpumpe. Klarer å beholde leiligheten da, det hjelper, oppi alt. 

"Bidrag"? Hva vil det si?

AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

PS: Glemte å si at når du er alene/har hovedomsorg, har du rett til stønad til barnetilsyn (utgjør ca. 60& av dine utgifter til barnehage og SFO).

Ikke hvis TS tjener mer enn kr 500.000,- i året!

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

"Bidrag"? Hva vil det si?

Barnebidrag. Det far betaler mor, om hun har mere omsorg enn han ;) 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Lurer på virkelig om 10.000 er nok for mat, klær, aktiviteter og sparing til ferie ???

Tror ikke på det!! Det er altfor lite spør du meg. Ikke noe luksus ,men hårklipp både for barna og deg, når vinteren kommer er ikke akkurat barneklær billigst, et tur til kino kan plutselig koster 500 kr minst, gaver til bursdager barna skal gå i ...

Du kommer ikke til å spare et øre ...

Anonymkode: 7c60e...bb0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lurer på virkelig om 10.000 er nok for mat, klær, aktiviteter og sparing til ferie ???

Tror ikke på det!! Det er altfor lite spør du meg. Ikke noe luksus ,men hårklipp både for barna og deg, når vinteren kommer er ikke akkurat barneklær billigst, et tur til kino kan plutselig koster 500 kr minst, gaver til bursdager barna skal gå i ...

Du kommer ikke til å spare et øre ...

Man bruker ikke 10 000 hver måned på kino og klær, da må man omprioritere. Om pengene ikke strekker til får man heller lære barna at de ikke kan gå på kino hver helg. Det tåler de fint. Bra å lære seg at man ikke kan drive med ting som koster hver eneste dag og helg heller, det er faktisk mulig å underholde seg selv hjemme.

Anonymkode: af177...cd7

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Synes du har litt høye faste utgifter bare. Her er det jeg og 2 barn, og ca 26 000 med alt utbetalt i måneden. Men jeg har faste utgifter på ca 13-14 000 i måneden. Jeg har ikke bil da, det hjelper vel en del.

Anonymkode: 2e2b0...fa1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man bruker ikke 10 000 hver måned på kino og klær, da må man omprioritere. Om pengene ikke strekker til får man heller lære barna at de ikke kan gå på kino hver helg. Det tåler de fint. Bra å lære seg at man ikke kan drive med ting som koster hver eneste dag og helg heller, det er faktisk mulig å underholde seg selv hjemme.

Anonymkode: af177...cd7

Kall det gjerne kino, klær, besøk,en uventet regning, vaskemaskin som går i stykket , hårføner ... faktisk ,med 3 barn i huset og seg selv er du NØDT til kjøpe klær hver måned mer eller mindre..

Ja det dreier seg om prioriteringer men at TS kommer til å spare for ferie i tillegg?! det tror jeg at det ikke la seg gå

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ts her. Vi gjør mye billige aktiviteter, lek hjemme og ute, går i skogen, langrenn (alpint for dyrt), har også vært heldige å arve mye klær, men kjøper også litt nytt (ofte på salg). Kjøper ikke klær til meg selv. 

Boutgifter er 

3800 (fellesutgufter brlag)

7000 (lån og avdrag)

5300 (bhag og SFO)

1300 månedskort kollektiv

Så kommer strøm, lisens, Internett i tilegg. 

Har foreløpig ikke bil. 

AnonymBruker
Skrevet

Høres litt trangt ut, ja. Har du en buffer? Det kan kanskje akkurat gå rundt i hverdagen, men det er ikke mye til uforutsette ting.

Anonymkode: 77476...c09

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Min mor har 3 barn og har levd med lønn på 18 000kr i flere år. Resulterer i 1000kr igjen etter alle utgifter, og vi har klart oss bra.

Tror du kommer til å klare deg bra.

Anonymkode: 90639...4ca

AnonymBruker
Skrevet

10 000,- er ikke all verden lenger. Men du kan klare det helt fint, med rett innstilling.

Dere kan sikkert leve greit på 5000,- pr mnd i mat (alt av såper o.l. inkl), 1000,- kr i snitt pr mnd på klær (sesongklær til tre barn er dyrt, mulig pappaen kan spleise på dette?) Jeg ser du ikke har tatt med forsikringer, men antar at dette har du kontroll på.

Min erfaring er at økonomi er mye enklere i teorien enn i praksis. Det er veldig lett å sette opp et budsjett, og det ser romslig og greit ut. Men stadig vekk dukker det opp utgifter som vi ikke har tenkt på...

Mitt råd er å leve mest mulig sparsommelig de første mnd, prøve å legge deg opp en buffer, samtidig som du skaffer deg 100% oversikt over dine faktiske utgifter. Ført da har du oversikt til å kunne unne deg litt ekstra i hverdagen (planlegge ferie, gå på kino, o.l.).

Mitt hotteste sparetips: Bruk kontanter når du handler, og handle bare en gang pr uke! Da får du veldig god oversikt over "det store sluket" som for de fleste er på matbutikkene :) 

Anonymkode: 46a97...9ac

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke hvis TS tjener mer enn kr 500.000,- i året!

1G pr 01.05.2016 var 92 576

Stødnadene forsvinner ved 6G, altså 555 456 kr

Anonymkode: 60e0b...191

AnonymBruker
Skrevet

Det burde gå helt fint.

Vi er 2 voksne og 2 barn, og lever på 25 000 i mnd... Det er jo ikke fett, det blir mye first price og mye "nei". Men når man ikke har andre alternativer må det bare gå!

Anonymkode: 5e02d...759

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kall det gjerne kino, klær, besøk,en uventet regning, vaskemaskin som går i stykket , hårføner ... faktisk ,med 3 barn i huset og seg selv er du NØDT til kjøpe klær hver måned mer eller mindre..

Ja det dreier seg om prioriteringer men at TS kommer til å spare for ferie i tillegg?! det tror jeg at det ikke la seg gå

Vi er fem stykker i huset, men det kan gå flere måneder mellom hver gang vi kjøper klær.

Prøv å gjør litt større innkjøp når det er salg, så slipper klær å bli en stor utgift.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts her. Tusen takk for mange gode innspill! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...