Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Altså siden jeg kom tilbake til folkehøgskolen for en uke siden, har jeg hatt vanskeligheter med pusten, den føles tung ut ofte.. Jeg har "lysere" timer, der jeg ikke føler det. Jeg reiser på klassetur imorgen, der jeg ikke kjenner noen så veldig godt, jeg gruer meg bare utrolig mye, jeg stresser sykt mye, og ikke minst overtenker alle mulige scenarioer. Har dere noen gode tips? :( sliter litt her... 

Anonymkode: 5de93...39c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

pust fra magen. det går bra.

Anonymkode: 8171c...443

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dersom det er en lærer der du kan snakke med, så anbefaler jeg deg å gjøre det for å lufte tankene litt. :)

Anonymkode: 5decf...c32

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Veldig vanlig med pusteproblemer når man går med angst, ts. Prøv å fokusere på å puste dypt, det blir lett overflatepusting når du er engstelig. :hug:

Anonymkode: 51d15...67d

Gjest Dacini
Skrevet

Det er ikke uvanlig at pusten kjennes tung når man er urolig, gruer seg for noe eller har et fullt ut angstanfall. Det er veldig ubehagelig, men det er ikke farlig. Det kan være vanskelig å komme ut av situasjonen og slik jeg forstår det er det en tur du skal på som trigger deg og gjør deg engstelig.

Jeg syns du skal dra på turen. Det kommer til å gå helt fint. Kan du kanskje gardere deg med en lærer eller annen voksen person. Si fra hvordan du har det og kanskje kunne snakke litt om de situasjonene du ser for deg og som du er redd for? 

Etter turen syns jeg uansett du skal ta deg en tur til fastlegen din, fortell hvordan du har det og hva du opplever. Ofte kan det hjelpe litt å få tatt en sjekk og vite at det ikke er noe galt med deg, og det er greit at fastlegen vet litt om hvordan du har det.

Lykke til, jeg heier på deg!

-dacini-

AnonymBruker
Skrevet

Følelse av tung pust eller overfladisk pust er normalt når man er veldig engstelig/har angst. Det er veldig ubehagelig, men det som faktisk skjer er at du får nok oksygen, faktisk mer enn det du trenger. Fokuser på å puste dypt og rolig, slik som andre her skriver. Det kan også hjelpe å holde pusten noen sekunder, det stabiliserer det hele.

Forsøk så godt du kan å snu om på scenarioene du forestiller deg. Det er tankene som gjør at du føler deg engstelig og kjenner kroppslige symptomer, derfor kan det du tenker også gjøre deg mer avslappet. Se for deg hva positivt som kan skje og hvordan du skal klare å mestre de tingene som føles ekstra vanskelig. Det er utfordrende å snu tankene slik, men det kan hjelpe hvis man øver seg. 

Jeg tror du kommer til å klare dette helt fint! Men er enig i at det kan være lurt å snakke med noen om det :) 

Anonymkode: 38c20...26d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...