Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! jeg skal være med på sånn nav jobbsøker kurs i morgen og dette varer en måned. det starter i morgen. Jeg har vært syk hele helga, er det enda. Bare spyr og jeg er skikkelig dårlig i magen, jeg har også klart å smitte samboeren min. Jeg vil gjerne på kurset, men sånn som det ser ut nå så er jeg for syk og jeg vil ikke dra dit for å smitte folk og bare løpe på do hele tiden også. Jeg får tillakspenger og sosialstønad. Det jeg lurer på er om jeg mister støtten min om jeg ringer inn å sier jeg er syk i morgen når nav åpner? jeg har ikke fått tilkaspengene enda, men mister jeg de da? 

Anonymkode: 23d1f...a99

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det håper jeg virkelig du gjør, alltid unnskyldninger hos unge på sossen!

Anonymkode: bef46...812

AnonymBruker
Skrevet

Ring og spør. Mulig du må ha legeerklæring, men det tviler jeg på er noe problem å få. Arrangørene er uansett neppe interessert i å ha deg der om du er en vandrende smittekilde.

Anonymkode: 8630f...fbb

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Bare sånn at du vet det så har jeg et friår fra skole nå. Jeg har jobbet ved siden av skolen, og når skolen var over ble jeg lovet 100% stilling på jobben. etter noen måneder med 100% måtte jeg gå pga nedbemanning. Jeg hadde ikke rukket å tjene nok til dagpenger? Jeg vil jo gjerne i jobb igjen før jeg begynner på skolen. Jeg er drittlei av å sitte hjemme og glo i veggen. Er ikke så mye annet jeg får gjort heller når alle venner er på jobb og skole dagen lang. Jeg skriver jobbsøknader hver dag og sender og møter opp personlig og er ikke kresen på jobbene, men det er tøft arbeidsmarked her jeg bor :( jeg hadde gledet meg til kurset fordi det er mange som er fornøyd med det og det hadde vært kjempefint om de hjalp meg i jobb eller praksisplass. Men er jeg syk så er jeg syk. Det kan ikke vare så lenge, det er omgangsyke så jeg mister vell bare 2-3 dager av kurset. Men jeg lurer på om man mister pengene om man er syk:( 

AnonymBruker
Skrevet

Du møter opp, spyr på golvet, så ser de at du ikke er bra. Du viste vilje, klarte ikke, og drar hjem.

Anonymkode: 48292...34a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

hehe:p nei, jeg tenker jeg får prøve å møte opp. Ser dem at jeg er syk så sender dem meg vell hjem. Da kan dem hvertfall ikke si noe på viljen min :)

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare sånn at du vet det så har jeg et friår fra skole nå. 

Friår er noe man tar når man har råd til det, å ta friår på det offentliges regning er bare jævlig frekt. Klar ingen vil ansette noen med den holdningen.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde jo jobb før jeg tok friår? Jeg hadde deltidsjobb, og jeg skrev under avtale på at når skolen var ferdig så skulle jeg jobbe 100% etter en stund så ble det nedbemanning siden det var en liten bedrift, så da sto jeg der på bar bakke. 

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Håper du får omgangssjuken selv. En som faktisk er syk, skal ikke lastes for at noen få ødelegger troverdigheten for alle.

håper faktisk du mister jobben for en periode selv, så du får se hvordan situasjonen er. Av og til må man gå noen mil i andres sko, før man får litt riktigere verdensbilde.

synes du er direkte ufin. Sannsynligvis har alt klaffet for deg, og denne problemstillingen har aldri vært er tema for deg. I så fall, håper jeg det fortsetter en stund til, før du en dag får litt motgang. Jeg lover. Du tåler ingenting.

veldig lett å sitte og hakke på andre, når man ikke sitter i det selv. Skam deg.

Anonymkode: 48292...34a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk! Ja, jeg liker faktisk å jobbe. Trivdes kjempe godt på arbeidsplassen jeg hadde før. Det var ikke veldig gøy å gå på nav da nei.. angrer jo veldig nå for at jeg ikke hoppet rett på studier med engang, men siden jeg var lovet en 100% stilling så trodde jeg at jeg var ganske safe. Syk kan alle bli, men jeg føler jeg får veldig dårlig samvittighet om jeg ikke møter opp og jeg håper jeg ikke mister pengene for 2-3 dager borte. Dere som sier jeg snylter. Jeg har betalt skatt i snart 2 år selv. Jeg har bodd alene siden jeg var 17 og levd på stipend og deltidsjobb ved siden av vgs, null støtte fra foreldre. Det er ikke alle som er like heldige. Jeg blir snart 20 år og nav er virkelig ikke noe jeg vil gå på :( jeg tar hva som helst av jobber. De eneste jobbene jeg ikke kan ta er de jobbene man trenger billappen for fordi det har jeg ikke :( Jeg misunner alle venna mine som har noe å bedrive dagen sin med. spesielt de som har begynt å studere. Fått mange nye venner osv. 

Skrevet

jeg tror du mistar pengene for alltid 

Skrevet

Jeg ville nok ringt både NAV og legen for å få en "bekreftelse" til nav. Det å dukke opp med omgangsjuke er per definisjon noe av det frekkeste du kan gjøre i min bok. Ligger du å spyr uttover natten, så risikerer du å smitte omtrent alle på dette jobbkurset, og du vet aldri hvem du møter. 

Ta et ekstrem eksempel her nå; jeg er arb.ledig og skal på jobbkurs i morgen, kommer og setter meg ned, du kommer også, men du har nettopp kastet opp, glemmer å holde deg for munnen dersom du nyser, ikke bare har du smittet meg i det sekundet, men fordi jeg også har et dårlig imunforsvar, tar opp næring dårlig og allerede er syk - du har nesten garantert at jeg a) smitter dette videre b) ender opp på sykehus fordi jeg blir så dårlig og dehydret og c) en blanding av a og b. 

Så du ringer nav i morgen tidlig, så ringer du legen og vips, det ordner seg. Det er lov til å bli syk, det viktigste er bare å få det dokumentert. 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, dillyduzit skrev:

Jeg ville nok ringt både NAV og legen for å få en "bekreftelse" til nav. Det å dukke opp med omgangsjuke er per definisjon noe av det frekkeste du kan gjøre i min bok. Ligger du å spyr uttover natten, så risikerer du å smitte omtrent alle på dette jobbkurset, og du vet aldri hvem du møter. 

Ta et ekstrem eksempel her nå; jeg er arb.ledig og skal på jobbkurs i morgen, kommer og setter meg ned, du kommer også, men du har nettopp kastet opp, glemmer å holde deg for munnen dersom du nyser, ikke bare har du smittet meg i det sekundet, men fordi jeg også har et dårlig imunforsvar, tar opp næring dårlig og allerede er syk - du har nesten garantert at jeg a) smitter dette videre b) ender opp på sykehus fordi jeg blir så dårlig og dehydret og c) en blanding av a og b. 

Så du ringer nav i morgen tidlig, så ringer du legen og vips, det ordner seg. Det er lov til å bli syk, det viktigste er bare å få det dokumentert. 

Tusen takk for seriøst svar! Ja, jeg har jo allerede klart å smitte samboeren min som er frisk og rask så det smitter veldig lett. Tror du legen tar meg inn for time i morgen når det bare er omgangsyke så jeg får legeerklæring eller er det noe annet han kan gjøre? når jeg har bestilt time før, så har jeg ikke fått før flere dager senere selv om det er "hastetime". Mister jeg pengene for de dagene jeg ikke er på tiltak selv om jeg er syk og har bekreftelse av lege? 

AnonymBruker
Skrevet

Om dette stemmer, skal du om jeg tolker riktig kunne bruke egenmelding. Men ring NAV og forklar saken. Dette ordner seg.

https://jobbklubb.wordpress.com/om/

Sitat

Sykdom

• Hvis du mottar dagpenger må du ha sykemelding fra første dag hvis du blir syk.
  • Mottar du individstønad el. annen ytelse fra NAV kan du levere egenmelding.
  • Ved barns sykdom kan du alltid levere egenmelding – også om du mottar dagpenger.

Anonymkode: 8630f...fbb

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for seriøst svar! Ja, jeg har jo allerede klart å smitte samboeren min som er frisk og rask så det smitter veldig lett. Tror du legen tar meg inn for time i morgen når det bare er omgangsyke så jeg får legeerklæring eller er det noe annet han kan gjøre? når jeg har bestilt time før, så har jeg ikke fått før flere dager senere selv om det er "hastetime". Mister jeg pengene for de dagene jeg ikke er på tiltak selv om jeg er syk og har bekreftelse av lege? 

Ring de som arrangerer kurset i morgen og fortell at du ikke kan jobbe. De rapporterer til de på NAV om hvem som møtte opp og ikke. De som ikke møter uten grunn/ikke gir beskjed mister plassen og plassen går til noen andre. 

Tiltakspenge forskriften §10

§ 10.Reduksjon av ytelse på grunn av fravær

Fravær fra arbeidsmarkedstiltaket fører til reduksjon av tiltakspengene. Ytelsen faller bort for alle dager med fravær.

Dokumenterer tiltaksdeltakeren at fraværet skyldes at han eller hun var syk, gis det tiltakspenger med full sats de tre første sykedagene og med 75 prosent av satsen resten av arbeidsgiverperioden. Tilsvarende som ved egen sykdom, gis det tiltakspenger dersom det dokumenteres at fraværet skyldes at deltakerens barn eller barnepasseren til deltakerens barn var syk.

Dokumenterer tiltaksdeltakeren at fraværet skyldes et jobbintervju, en avtalt time i det offentlige hjelpeapparatet eller sterke velferdsgrunner, reduseres ikke ytelsen.

Anonymkode: cf72c...d9d

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg ville nok bare ha ringt og sagt at du trenger en erklæring på at du har omgangsyke, og helt ærlig tror jeg neppe legen vil ha deg inn med mindre du sliter med dehydrering etc. Du forklarer symptomene, hvor de da sier; ja dette er nok en klassisk omgangsyke, får du i deg nok næring og drikke? - ja?, ja, da sender vi deg en erklæring på mail. 

Nå vet jeg ikke med det å miste pengene for de dagene, men så lenge du har dokumentert at du er syk, så skal vel ikke det skje. 48t etter siste oppkast er du trygg. 

Også vasker du alt! på 60? (90 for å være trygg). Håndklær, dyne, putetrekk, du legger deg på et annet rom, etc til samboer er frisk. Dette høres jævlig ekstremt ut, men vi tok faktisk koppehåndklær forran munnen og oppvaskhansker på dersom vi skulle inn på et rom der noen lå å spøy (hele familien på morsiden har jobbet/jobber i helsesektoren) 

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for flotte svar alle sammen! da ringer jeg lege med engang det åpner, så nav og så de som driver jobbsøkerkurset :D jeg regner med at jeg er nok ikke borte mer enn 3 dager uansett så med legerklæring så mister jeg hvertfall ikke pengene. 

Jeg vasker sengetøy, kluter osv på 90 grader :D Ja, jeg ligger på sofaen inntil videre. Er mye våken opp natta, må plutselig løpe til do så da er det bedre at jeg ligger på sofaen så jeg ikke vekker han hele tiden også! 

Da ser det ut til at det ordner seg, så får jeg håpe at jeg har kommet meg på jobbkurset innen uka :D 

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan gikk det, Ts?

Anonymkode: 8fd90...44f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...