WubWub Skrevet 5. mars 2017 #1 Skrevet 5. mars 2017 (endret) For dere som kjenner eller har kjent borderlines/emosjonelt ustabile/impulsive; Stemmer disse 2 videoene overens med dine erfaringer/bekjentskap med mennesker som lider med denne type problematikk? Noen punkter fra videoen ; - Splittelse - Ekstrem svart hvitt tenkning - Ingen kjerne identitet; derfor prøver de hele tiden ut "nye personligheter" i håp om å finne den rette - Ekstreme humørsvingninger som er urelatert til ytre omstendigheter - Kan respondere med "feil følelser" til "feil tidspunkt" - Ekstrem redsel for å bli forlatt - Paranoia - Kan reagere med voldsomt sinne eller utbrudd for små bagateller som vanlige mennesker ikke ville brydd seg om - Veldig kort lunte - Manglende impulskontroll - De har kontakt med realiteten og omverden. Ingen psykoser eller vrangforestillinger - Tomhet (som ofte blir fylt med selvdestruktiv adferd "bare for å føle noe") - Veksling mellom idealisering og devaluering av mennesker - Ustabile relasjoner Endret 5. mars 2017 av WubWub
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2017 #2 Skrevet 5. mars 2017 Borderline er en samlebetegnelse på symptomer. Generelt er personer med borderlinediagnose personer det er meget vanskelig å forholde seg til både for privatpersoner og for helsepersonell. Derfor setter jeg punktum her. Anonymkode: 784f8...4e3 4
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2017 #3 Skrevet 5. mars 2017 Denne diagnosen har blitt altfor mye brukt og er et skamløst forsøk på å videreføre Freuds teori om hysteria. Jeg er sikker på at dette vil være et skammens kapittel i fremtidens bøker om psykologiens historie. Maken til generalisering, stempling og feilbehandling fra helsepersonell skal man lete lenge etter. Anonymkode: 5d8ee...7e8 1
WubWub Skrevet 5. mars 2017 Forfatter #4 Skrevet 5. mars 2017 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Borderline er en samlebetegnelse på symptomer. Generelt er personer med borderlinediagnose personer det er meget vanskelig å forholde seg til både for privatpersoner og for helsepersonell. Derfor setter jeg punktum her. Anonymkode: 784f8...4e3 I Norge brukes vel "emosjonelt ustabil pf" som samlebetegnelsen? Under den finnes det flere klassifikasjoner. Er det din opplevelse at noen av disse har vist til bedring ved rett behandling og medisinering?
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2017 #5 Skrevet 5. mars 2017 Ja det passer med eksen min. Anonymkode: 1dbac...bbd
WubWub Skrevet 7. mars 2017 Forfatter #7 Skrevet 7. mars 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, meg selv Anonymkode: 48db8...9b4 Får du noe hjelp? Har du sett noe bedring eller blir det verre med årene?
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2017 #8 Skrevet 7. mars 2017 Jeg har også blitt diagnostisert med borderline/ emosjonell ustabil pf. Har vært igjennom 3 år med gruppeterapi kombinert med individuell terapi med psykolog. Nå er det 2 år siden jeg sist var i behandling. Kvalifiserer ikke lenger til diagnosen ( remisjon) og regnes som frisk, da jeg ikke lenger har de symptomene/ kjennetegnene som skal til for å inneha diagnosen. Er i dag i 100 % jobb og har egen familie😊 Anonymkode: defe9...785
mindfulness Skrevet 7. mars 2017 #9 Skrevet 7. mars 2017 Både ja og nei. Borderline er jo en underkategori av personlighetsforstyrrelser som igjen har underdelinger igjen. Mangel på affektregulering og redusert mentaliseringevne står jo ofte sentralt i de (mange) tilfellene jeg har arbeidet med gjennom jobb som terapeut . Det betyr selvsagt at man ikke kan gjøre noe med dette og få gode liv til tross for denne diagnosen.
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2017 #10 Skrevet 7. mars 2017 Jeg er/var slik. 2 år med terapi 2-3 ganger i uken har hjulpet. Likevel finner jeg disse tankene og følelsene inni meg i ny og ne. Ingen ser det da jeg alltid har full kontroll, de dagene jeg føler jeg har llte kontroll blir jeg hjemme eller usosial. Anonymkode: fcdd8...535
WubWub Skrevet 7. mars 2017 Forfatter #11 Skrevet 7. mars 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har også blitt diagnostisert med borderline/ emosjonell ustabil pf. Har vært igjennom 3 år med gruppeterapi kombinert med individuell terapi med psykolog. Nå er det 2 år siden jeg sist var i behandling. Kvalifiserer ikke lenger til diagnosen ( remisjon) og regnes som frisk, da jeg ikke lenger har de symptomene/ kjennetegnene som skal til for å inneha diagnosen. Er i dag i 100 % jobb og har egen familie😊 Anonymkode: defe9...785 Shit ass. Makan til behanling skal man lete lenge etter
WubWub Skrevet 7. mars 2017 Forfatter #12 Skrevet 7. mars 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er/var slik. 2 år med terapi 2-3 ganger i uken har hjulpet. Likevel finner jeg disse tankene og følelsene inni meg i ny og ne. Ingen ser det da jeg alltid har full kontroll, de dagene jeg føler jeg har llte kontroll blir jeg hjemme eller usosial. Anonymkode: fcdd8...535 Men da var du ikke borderline i utganspunkte - du var det samme "unike snøflaket" som alle tenåringer/drittunger liker å beskrive seg selv som.
Spiteful Skrevet 7. mars 2017 #13 Skrevet 7. mars 2017 Har ingen diagnose, for jeg har aldri tenkt over dette, men alt det som er listet opp i HI passer skremmende godt til meg...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå