AnonymBruker Skrevet 5. mars 2017 #1 Skrevet 5. mars 2017 Jeg blir litt oppgitt over at folk kaller seg alenemor dersom far har 50 % samvær. For meg er en alenemor en som har tydelig hovedomsorgen for barna. Opplevde en som spilte på "stakkars alenemor"-kortet, når hun har 50/50. Da har hun jo fri annenhver uke og kan pleie hobbyer, vennskap, ny kjæreste etc. Tilværelsen er så til de grader ulik en alenemor med 100 % eneansvar, at jeg synes det blir helt feil å kalle seg alenemor. Er jeg på viddene? Anonymkode: 3598b...e4a 18
Gjest Axl Rose Skrevet 5. mars 2017 #2 Skrevet 5. mars 2017 Jeg sier alenemor og alenefar når de ikke er sammen. Altså de er alene hver for seg. Betyr ikke at de ikke har mor/far også.
Gjest New Girl Skrevet 5. mars 2017 #3 Skrevet 5. mars 2017 Tja, dersom hun bor alene så er hun jo forsåvidt alenemor annenhver uke. Men jeg vil tro at de fleste forbinder ordet med de som har hovedomsorgen, ja.
moroklompen Skrevet 5. mars 2017 #4 Skrevet 5. mars 2017 Jeg er forsåvidt enig men skjønner ikke helt at det er en problemstilling å engasjere seg i? 6
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2017 #5 Skrevet 5. mars 2017 Enig! min mamma var/er alene mor, da min far bor i et annet land og min brors far bor i en annen by. Begge uten noe ansvar og betaler ikke et øre for oss (ikke engang bursdag,jul osv) en i klassen min syter over at hun er alenemor og derfor må få utsettelse på prøver minst en gang i uken. Hun har ungen sin 50/50 og klager og syter hele tiden Anonymkode: e34c3...d45 5
Gjest antbug Skrevet 5. mars 2017 #6 Skrevet 5. mars 2017 Jeg tenker også at en aleneforelder er en som har hovedomsorgen for barna, og ikke en som har 50/50.
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2017 #7 Skrevet 5. mars 2017 Akkurat nå, moroklompen skrev: Jeg er forsåvidt enig men skjønner ikke helt at det er en problemstilling å engasjere seg i? Det er bare litt irriterende når folk som er "alenemødre" likevel klarer å få tid til alt mulig. De fremstiller seg selv som over-achievers, og gir inntrykk av at det å være alene med barn er ganske enkelt. "Jeg får fint tid til å trene masse, shoppe, pusse opp og jobbe overtid som alenemor med barnehagebarn, jeg! Null problem"... Men så er de faktisk ikke alene med barn. De er 50/50 sammen med noen om å være forelder til barnet. Anonymkode: 3598b...e4a 7
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2017 #8 Skrevet 5. mars 2017 Mye rart man skal gidde å irritere seg over. Anonymkode: a0a71...eea 3
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2017 #9 Skrevet 5. mars 2017 Når de har 50/50 så er de deltidsforeldre. 🙄 Anonymkode: a166e...87c 11
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2017 #10 Skrevet 5. mars 2017 Jeg har hovedansvar 100% og har selv undret meg over at de som har 50/50 kaller seg alenemor. Da er man faktisk ikke alene om å oppdra ett barn, alene den ene uka ja, men ikke totalt sett. Å kalle seg alenemor til omverdenen sier også noe om hvilken belastning man har. Og det er virkelig en helt annen belastning å være alenemor 100%. Ordet deltidsforeldre nevnt i innlegget over, synes jeg er mer betegnende for de med 50/50. Anonymkode: 19e9c...04a 10
Rotemor Skrevet 5. mars 2017 #11 Skrevet 5. mars 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Når de har 50/50 så er de deltidsforeldre. 🙄 Anonymkode: a166e...87c Nei. Jeg har 50/50 samværsordning. Jeg er forelder 24/7. Er man ellers ikke forelder den tiden barnet er op skolen eller hos venner da? 3
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2017 #12 Skrevet 5. mars 2017 11 minutter siden, Rotemor skrev: Nei. Jeg har 50/50 samværsordning. Jeg er forelder 24/7. Er man ellers ikke forelder den tiden barnet er op skolen eller hos venner da? Du er i hvert fall ikke aleneforelder, beklager! Anonymkode: 3598b...e4a 6
Rotemor Skrevet 5. mars 2017 #13 Skrevet 5. mars 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du er i hvert fall ikke aleneforelder, beklager! Anonymkode: 3598b...e4a Det var ikke poenget mitt. 1
Rotemor Skrevet 5. mars 2017 #14 Skrevet 5. mars 2017 59 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har hovedansvar 100% og har selv undret meg over at de som har 50/50 kaller seg alenemor. Da er man faktisk ikke alene om å oppdra ett barn, alene den ene uka ja, men ikke totalt sett. Å kalle seg alenemor til omverdenen sier også noe om hvilken belastning man har. Og det er virkelig en helt annen belastning å være alenemor 100%. Ordet deltidsforeldre nevnt i innlegget over, synes jeg er mer betegnende for de med 50/50. Anonymkode: 19e9c...04a Nei. Jeg har 50/50 samværsordning. Jeg er forelder 24/7. 2
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2017 #15 Skrevet 5. mars 2017 Jeg har barna 95% av tiden, og hadde perioder det kunne gå 6 mnd, uten noe som helst barnefri. Har heller ikke familie. Så kommer mødre som har barna 50%, og har foreldre som hjelper mye, og skal klage over hvor slitsomt det er. Kjenner jeg blir litt frustrert da. Eller de som skryter over hvor flinke de er, og får gjort alt mulig rart, og det burde jo jeg klare og. Og bare ikke ser at vi er overhodet ikke, i samme situasjon. Anonymkode: c35dc...953 4
Gjest New Girl Skrevet 5. mars 2017 #16 Skrevet 5. mars 2017 Å kalle de med 50/50 samvær for deltidsforeldre er minst like dumt som å kalle de aleneforeldre. Jeg slutter ikke å være mamma bare fordi barnet mitt ikke er under samme tak som meg.
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2017 #17 Skrevet 5. mars 2017 4 minutter siden, Rotemor skrev: Nei. Jeg har 50/50 samværsordning. Jeg er forelder 24/7. 1 minutt siden, New Girl skrev: Å kalle de med 50/50 samvær for deltidsforeldre er minst like dumt som å kalle de aleneforeldre. Jeg slutter ikke å være mamma bare fordi barnet mitt ikke er under samme tak som meg. Det korrekte er at dere er deltidsansvarlige. Jeg har ansvaret hele tiden jeg. Dere har jo barnefri, og dermed fri for oppfølging av skole, venner og alt annet når barnet er hos den andre. Det kan ikke sammenlignes med skole etc. Når barnet mitt er på skolen er det jeg som blir oppringt om det er noe. Det er jeg som må komme hjem og passe på sykt barn. Egentlig mener jeg dere i praksis er deltidsforeldre. Dere er heltidsmamma/pappa, men forelder innebærer ansvar, og det har dere ikke hele tiden. Anonymkode: 18efc...ed5 3
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2017 #18 Skrevet 5. mars 2017 Fatter ikke hvorfor det er GRUFULLT å bli kalt deltidsforelder. Alle vet at man snakker samværsordning. Alle vet at man selvsagt er forelder hele tiden likevel. Anonymkode: 3598b...e4a 8
Gjest New Girl Skrevet 5. mars 2017 #19 Skrevet 5. mars 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det korrekte er at dere er deltidsansvarlige. Jeg har ansvaret hele tiden jeg. Dere har jo barnefri, og dermed fri for oppfølging av skole, venner og alt annet når barnet er hos den andre. Det kan ikke sammenlignes med skole etc. Når barnet mitt er på skolen er det jeg som blir oppringt om det er noe. Det er jeg som må komme hjem og passe på sykt barn. Egentlig mener jeg dere i praksis er deltidsforeldre. Dere er heltidsmamma/pappa, men forelder innebærer ansvar, og det har dere ikke hele tiden. Anonymkode: 18efc...ed5 For det første så visste jeg ikke at det var en konkurranse om å ha det verst... Er det det disse begrepene handler om? For det andre så legger jeg ikke fra meg alt ansvar selv om barnet er hos far. Det er ikke sånn at jeg kan bare lene meg tilbake og ikke gjøre noe uansett hva som skjer. Vi deler på ansvaret ja, men jeg er aldri helt uten.
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2017 #20 Skrevet 5. mars 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det korrekte er at dere er deltidsansvarlige. Jeg har ansvaret hele tiden jeg. Dere har jo barnefri, og dermed fri for oppfølging av skole, venner og alt annet når barnet er hos den andre. Det kan ikke sammenlignes med skole etc. Når barnet mitt er på skolen er det jeg som blir oppringt om det er noe. Det er jeg som må komme hjem og passe på sykt barn. Egentlig mener jeg dere i praksis er deltidsforeldre. Dere er heltidsmamma/pappa, men forelder innebærer ansvar, og det har dere ikke hele tiden. Anonymkode: 18efc...ed5 Slikt kjenner jeg også på. Jeg har hjertet i halsen hele dagen om jeg f.eks må reise til en annen by i forbindelse med jobb. Hva om barnet blir sykt eller flyet blir forsinket så jeg ikke rekker å hente? Har jo noen jeg kan ringe i krisetilfeller, men de kjenner ikke barnet godt nok til at det ville vært en ok løsning egentlig. Anonymkode: 3598b...e4a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå