AnonymBruker Skrevet 5. mars 2017 #1 Skrevet 5. mars 2017 Hei, Jeg er kunde hos Nordea og opplevde noe jeg synes ikke er greit. Nordea trengte noen opplysninger om meg og siden de manglet tlf nr mitt ble min mor oppringt og de nærmest forlangte at hun ga dem tlf nr mitt. Er dette lov? Min mor har ikke noe med min konto å gjøre og har aldri hatt det heller. Jeg har hemmelig nr men har aldri oppført min mor sitt nr noen steder, de må da altså ha søkt etter hennes nr siden de ikke fant mitt. Er dette lov? At de kan bare ringe min mor og lett avsløre at jeg har noe konto der gjør meg veldig usikker. Finnes det noe steder jeg kan høre om dette i det hele tatt er lov? Vurderer å bytte bank etter hendelsen. Anonymkode: d02bb...927
Eneri Skrevet 5. mars 2017 #2 Skrevet 5. mars 2017 (endret) Dette syns jeg var langt over streken! Antar du både er myndig og at din mor ikke er oppført som kausjonist for et lån du har i Nordea . De har andre muligheter til å nå deg, fex via mail hvis de har den, adressen din har de vel uansett så de kan sende brev i posten, eller melding til kunde inne på nettbank. Hadde jeg vært din mor, ville jeg ikke oppgitt ditt tlfnr, men sagt jeg kunne kontakte deg og be DEG ringe banken. Endret 5. mars 2017 av Eneri 9
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2017 #3 Skrevet 5. mars 2017 Her hadde jeg blitt ekstremt skeptisk. Hvem som helst kan ringe og utgi seg for å være fra en eller annen bank. Jeg håper din mor nektet å oppgi nummeret ditt. Anonymkode: 72457...720 10
Gjest Catalina Culès Skrevet 5. mars 2017 #4 Skrevet 5. mars 2017 Nei, det er ikke lov, tviler faktisk på at det var Nordea som ringte, tenker svindel.
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2017 #5 Skrevet 5. mars 2017 Hvor gammel er du og hvor lenge har du vært kunde hos Nordea? Jeg har hatt samme bankkonto siden jeg var 12, og da den ble opprettet, måtte de også ha en myndig person som er medeier av kontoen min, det var naturlig nok moren min. Det var ingen automatikk i at medeieren av konto ble slettet så fort jeg selv ble myndig. Så min mor som jeg ikke har hatt kontakt med i mange år, fikk årlig oppdateringer av innholdet på kontoen min fra banken. Dette oppdaget jeg helt tilfeldig for noen år siden og slettet henne fort som fy. Kan det være det i ditt tilfelle? Anonymkode: 9fe48...c85 1
vendeli Skrevet 5. mars 2017 #6 Skrevet 5. mars 2017 Minnet meg om denne saken... http://m.side3.no/sms-svindel---ikke-apne-denne-meldingen/3423161708.html
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2017 #7 Skrevet 5. mars 2017 Hei. Moren min ringte opp til Nordea og det stemte at tlf nr tilhørte dem så det var nok dem som ringte. Søkte også opp på nr som ringte og det var også registrert på Nordea. Jeg opprettet kontoen etter at jeg ble myndig og hun har aldri stått som kausjonist da jeg ikke har noe lån der men kun en vanlig konto. Moren min er syk og hun bor hos meg men det betyr vel ikke at de har rett til å ringe henne på hennes private tlf? Jeg er veldig sikker på at de har søkt etter hennes nr for å nå meg noe vi begge synes er uakseptabelt. Anonymkode: d02bb...927
Gjest Catalina Culès Skrevet 5. mars 2017 #8 Skrevet 5. mars 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei. Moren min ringte opp til Nordea og det stemte at tlf nr tilhørte dem så det var nok dem som ringte. Søkte også opp på nr som ringte og det var også registrert på Nordea. Jeg opprettet kontoen etter at jeg ble myndig og hun har aldri stått som kausjonist da jeg ikke har noe lån der men kun en vanlig konto. Moren min er syk og hun bor hos meg men det betyr vel ikke at de har rett til å ringe henne på hennes private tlf? Jeg er veldig sikker på at de har søkt etter hennes nr for å nå meg noe vi begge synes er uakseptabelt. Anonymkode: d02bb...927 Bytt bank, dette virker veldig useriøst.
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2017 #9 Skrevet 5. mars 2017 Send heller en klage, enn å bytte bank. Dette er nok ikke vanlig praksis i noen banker og det er ikke sikkert at banken selv er klar over problemet. Da får Nordea ryddet opp i grumset. Anonymkode: 9fe48...c85 5
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2017 #10 Skrevet 5. mars 2017 1 minutt siden, Loki Laufeyson skrev: Bytt bank, dette virker veldig useriøst. Må innrømme at jeg har fått brev fra dem om at jeg må oppdatere noe informasjon og har egentlig bare ignorert det siden jeg ikke bruker kontoen noe særlig. Men det betyr vel fortsatt ikke at jeg mister rett på personvern og at de kontakter familien min? Anonymkode: d02bb...927
Gjest Catalina Culès Skrevet 5. mars 2017 #11 Skrevet 5. mars 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Må innrømme at jeg har fått brev fra dem om at jeg må oppdatere noe informasjon og har egentlig bare ignorert det siden jeg ikke bruker kontoen noe særlig. Men det betyr vel fortsatt ikke at jeg mister rett på personvern og at de kontakter familien min? Anonymkode: d02bb...927 Syns dette høres meget spesielt ut, de har da ingenting med å kontakte din mor angående ditt kunde forhold i nordea. Nei her tråkker nordea langt over grensene.
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2017 #13 Skrevet 5. mars 2017 Har du hemmelig adresse også, eller bare telefonnummer? Lurer litt på hvordan de visste at din mor faktisk var din mor. Dere er registrert på samme adresse? Veldig sjeldne navn? Anonymkode: 70103...3c5 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2017 #14 Skrevet 5. mars 2017 De har sendt brev til adressen min så den har de nok fra før, og moren min sin adresse og tlf kommer opp når de søker på navnet hennes. Hun er også kunde hos Nordea. De må bare ha antatt at hun var moren min. Anonymkode: d02bb...927
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2017 #15 Skrevet 5. mars 2017 Antar som følger... Nordea har bedt deg om opplysninger de i utgangspunktet er pliktige til å ha om deg. Du har ignorert dem over tid. De søker opp navnet ditt. Og får et treff på telefonnummer på din faste adresse. Da din mor svarer er det enkelt å spørre "vet du hvordan vi kan få kontakt med henne direkte?". Ikke helt innenfor. Men samtidig forståelig. Anonymkode: 37679...10a
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2017 #16 Skrevet 5. mars 2017 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Antar som følger... Nordea har bedt deg om opplysninger de i utgangspunktet er pliktige til å ha om deg. Du har ignorert dem over tid. De søker opp navnet ditt. Og får et treff på telefonnummer på din faste adresse. Da din mor svarer er det enkelt å spørre "vet du hvordan vi kan få kontakt med henne direkte?". Ikke helt innenfor. Men samtidig forståelig. Anonymkode: 37679...10a Nei, det er overhodet ikke forståelig. Dersom en kunde ikke er å få tak i, ja, da er kunden ikke å få tak i. Anonymkode: ecbfe...649 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2017 #17 Skrevet 5. mars 2017 Kontakt Datatilsynet. Dette er en sak o grenseland. Har du gitt i fra deg nødvendige kontaktopplysninger, og hvilken info var det banken trengte? Dette er to vesentlige spørsmål av betydning for svaret. Anonymkode: cc1e9...c0f
paulette Skrevet 6. mars 2017 #18 Skrevet 6. mars 2017 Her har jo banken strengt tatt brutt taushetsplikten sin, og den er streng! Klag inn saken til banken og ta det derfra ville jeg gjort, se hva du kan få av info på hvorfor det har blitt gjort slik.. 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2017 #19 Skrevet 7. mars 2017 Jeg opplevde noe lignende med Sparebanke1 Vest, som det het i den tid. Der hadde min far ringt dem for å be dem gi meg tilbud på noe forsikring (helt uten min viten og vilje!), og dette tok de bare for god fisk, og ringte meg opp for å diskutere når jeg skulle komme inn til møte for å snakke med dem.... Herregud så sint jeg var da. Er ikke kunde hos dem nå lenger, for å si det sånn. Hvem som helst kan ringe inn og si at de er faren min, de har IKKE noe med å diskutere mine finansielle anliggender med noen som helst andre enn meg. Anonymkode: d9ec8...df8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå