Gjest Anonymous Skrevet 13. desember 2004 #1 Del Skrevet 13. desember 2004 Jeg gleder meg sånn til å kjøre telemark i vinter! Skal en uke til Østerrike i januar, gleder meg! Men problemet mitt er: Jeg er litt pinglete... Noen som har gode tips til hvordan jeg kan bli litt tøffere i bakken? Synes ikke det er morsomt når det er så bratt :oops: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Seleena Skrevet 13. desember 2004 #2 Del Skrevet 13. desember 2004 Eg plar seie til meg sjøl: Dette klarar du!! Bit tennene saman!! Du er tøffast i heile verden!! Så flott dette går! OI kor det går! Redd for stor fart sit som oftast i hovudet. Klarar du å overbevise deg sjølv at dette går bra, høyrer hjernen etter og slappar meir av. Ein kamerat av meg er ekstremkjøyrar på telemark og plar ha musikk i øyrene. (Ikkje anbefalt i løper, berre der det ikkje er folk å ta hensyn til). Kva med å melde deg på kurs i offpist? Januar er ikkje så lenge til, så kanskje du skal berre reise ned ta bakken som den kjem og bruke mine eksempel. :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 13. desember 2004 #3 Del Skrevet 13. desember 2004 Hei, du long-gone telemarksfrende! Eg er redd for at det er i hovudet det sit, ja... Det går liksom så bra heilt til det vert bratt og eg tenkjer "HJELP eg kjem til å skrense HJELP nokon kjem til å køyre på meg HJELP tenk om eg går på trynet og vrir kneet ut av ledd og kneskadar er vanskelege har eg høyrd og ikkje minst HJELP eg klarar ikkje dette!" Og det har jo alltid gått bra til no :oops: Eg må berre tenkje at eg er TØFFAST! Nokre store planar for sesongen, Seleena? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 14. desember 2004 #4 Del Skrevet 14. desember 2004 ... Det går liksom så bra heilt til det vert bratt og eg tenkjer "HJELP eg kjem til å skrense HJELP nokon kjem til å køyre på meg HJELP tenk om eg går på trynet og vrir kneet ut av ledd og kneskadar er vanskelege har eg høyrd og ikkje minst HJELP eg klarar ikkje dette!" Det er ofte sånn at når men begynner å tenke "dette går ikke", så blir man redd. Når man blir redd så trekker man seg, og når man trekker seg så faller man. Så det sitter mye i hodet - en annen ting som er greit å huske på er at det faktisk er enklere og mindre anstrengende å kjøre fort på Telemark. Ser mange som kjører sakte og med mange svinger - om du kjører fort får du et mye bedre skjær. Anbefaler deg å jobbe med det å tenke "dette går bra" - så kan du gradvis kjøre fortere/brattere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
coda Skrevet 14. desember 2004 #5 Del Skrevet 14. desember 2004 For meg hjelper det å tenke at jeg vet at dersom jeg legger all vekten på ytterski vil jeg kunne svinge og stoppe farten litt. Jeg trenger ikke gjøre det, men jeg vet at jeg kan. I tillegg har jeg blitt mye flinkere til å kjøre med kjappere svinger. Da har jeg mye bedre kontroll på tempo, og oppdager ofte at det sannelig går ganske fort! Ikke bruke hele bakken på å svinge, du mister farten, men uten kontroll. Forståelig forklart? Litt av det samme som gjesten over meg forklarer, men jeg mener at du ikke nødvendigvis behøver å kjøre fortere for å ta raskere svinger - det kommer bare som en morsom bivirkning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Seleena Skrevet 19. desember 2004 #6 Del Skrevet 19. desember 2004 Hei, du long-gone telemarksfrende! Nokre store planar for sesongen, Seleena? Oh yeah! Har tenkt meg til Hoven, Røldal og eit lokalt skitrekk. Er eg heldig kjem eg meg til Voss òg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 25. januar 2005 #7 Del Skrevet 25. januar 2005 Jeg er hjemme! Og etter en uke i snøen har jeg faktisk blitt mye tøffere. Jeg lagde meg et motto for hver dag, og prøvde å ha mottoet i hodet hele tiden. Det hjalp: * Jeg er ikke så redd for andre folk i bakken lenger, jeg tør å kjøre selv om det ikke er tomt bak meg * Jeg tar kjappere svinger * Jeg tør å kjøre der det er bratt * Jeg har begynt å DIGGE løssnø! Det var rett og slett kjempemoro, selv om de to siste dagene ble litt amputert på grunn av snøstorm i Alpene. Nå må jeg ut og kjøre igjen snart! Takk for alle tipsene jeg fikk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Seleena Skrevet 26. januar 2005 #8 Del Skrevet 26. januar 2005 Kjekt å høyre at alt gjekk kjempeflott!! Misunner deg. Dette må eg oppleve ein gong. Referat i dagboka??? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 27. januar 2005 #9 Del Skrevet 27. januar 2005 Kjekt å høyre at alt gjekk kjempeflott!! Misunner deg. Dette må eg oppleve ein gong. Referat i dagboka??? Hmmmja, eg får sjå - det var jo mest skikøyring, då, vi var ikkje så harde på afterskien. Men moro, moro! Eg skal seie ifrå om eg skriv noko meir utfyllande Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå