Gå til innhold

Tar du mannens etternavn?

Tar du mannens etternavn?  

1. 1. Tar du mannens etternavn?

• Ja
      45
    • Nei
      13

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er bare litt nysgjerrig på hvor vanlig det er nå til dags å skifte etternavn når man gifter seg. Hva mener folk om det? Tror selv jeg skal ta min kommende manns navn, synes dette er mest praktisk når man skal bli en familie, men kommer nok til å beholde mitt gamle etternavn i tillegg :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har kommet frem til at vi skal ta hverandres navn. Jeg synes det er fint, for da heter vi det samme, men ingen har måttet gi opp sitt eget navn.

Synes det er praktisk at vi alle heter det samme, når det forhåpentligvis blir barn også.

Skrevet

Jeg kommer ikke til å ta min kjæres navn den dagen vi gifter oss av flere grunner.

Først og fremst er jeg veldig glad i mitt doble etternavn ( per i dag fungerer det ene som mellom og det andre som etternavn) som jeg har fra begge mine foreldre. De er begge relativt sjeldne og jeg har mye av min identitet bundet opp mot mitt fulle navn.

I tillegg har min kjære et av Norges vanligste -sen navn, noe som gjør det enda mindre interessant for meg å ta hans navn, samt at det ikke betyr så mye for verken ham aller hans familie.

Det vi faktisk har snakket om er at han muligens tar mine navn, isåfall kommer vi nok til å gjøre det til et dobbelt-etternavn med bindestrek og dermed bli den eneste familien med dette etternavnet! Det hadde vært koselig det! :-)

Skrevet

Ja grunnen til at jeg tar hans og ikke omvendt er jo nettopp fordi jeg har et av Norges vanligste navn, men han har et skikkelig fint og sjeldent stedsnavn. Men vil likevel ikke kvitte meg med mitt eget, så det forblir et mellomnavn. Virker veldig fint å lage seg et nytt felles navn da!

Skrevet

Nei, jeg kommer ikke til å ta hans navn. Hvorfor skulle jeg det?

Skrevet

Jeg tror faktisk at jeg ville det. Men så har ikke ekteskap vært noe tema enda da...

Skrevet

Nei. Har sikkert tusen grunner til ikke å gjøre det.

Gjest Soon Mrs S
Skrevet

Kommer til å ta min snart manns etternavn. Men beholder samtidig mitt pikenavn også som "mellom navn". Føles naturlig for oss å gjøre det slik :-) :-)

Skrevet

Vi har allerede det samme etternavnet... Litt kjedelig kanskje, men ganske praktisk :wink:

Gjest Anonymous
Skrevet

Oi, jeg siterte feil, først, og da ble jo mitt innlegg uforståelig... Nå er det riktig:

Vi har kommet frem til at vi skal ta hverandres navn. Jeg synes det er fint, for da heter vi det samme, men ingen har måttet gi opp sitt eget navn.

Synes det er praktisk at vi alle heter det samme, når det forhåpentligvis blir barn også.

Det gjorde vi også: Hans etternavn som mellomnavn og mitt som etternavn. Har bare fått positive reaksjoner på det.

Skrevet

Jeg kommer til å ta min kjæres etternavn, i tillegg til den navnet jeg allerede har. Det passer bare best for oss å gjøre det slik :-) I flere sammenhenger har jeg måttet "forsvare" mitt ønske om å ta min manns etternavn ovenfor andre jenter. Jeg synes ikke jeg skal behøve å gjøre det, og blir rett og slett litt sur og provosert av det :evil:

Andre som har opplevd noe liknende?

Skrevet

Helt enig. Vår datter heter det samme som oss.

Våre navn gikk helt fint å sette sammen.

Gjest Anonymous
Skrevet

Min kjære har to etternavn, og det mellomste er sjeldent, mens det siste er et -sen navn. Jeg kutter ut mitt, og han sitt siste. Da går begge ut i den sore verden med samme navn som er relativt "nytt" for oss begge...

Skrevet

Jeg tar min kjæres etternavn. Har et spesielt etternavn selv men det er litt tungvindt og jeg opplever at jeg hele tiden på stave det....

Jeg har et ønske om å hete det samme som min mann og for å gjøre det litt enklere for meg selv kutter jeg mitt og tar hans navn som er mere vanlig men veeeeldig fint :)

Gjest Madam Felle
Skrevet

Kommer ikke til å ta hans navn, for mine barn fra tidligere heter det samme som meg. Hadde blitt rart, om jeg skulle hete noe annet enn de.

Skrevet

Hvordan gjør dere det? Lager dere ett dobbeltnavn med bindestrek?

Skrevet

jeg tar min manns etternavn, bare fordi jeg vil det...

Mulig jeg er litt hva mange av dere vil kalle gammeldags, men jeg skjønner ikke hvorfor man skal måtte forsvare det!! :evil:

Skrevet

Jeg synes også det er litt slitsomt å måtte forsvare det hele tiden :roll: Ser at noen kan synes det er gammeldags, men jeg gjør det jo fordi jeg har lyst, ikke fordi noen sier jeg må! Dessuten, hadde jeg hatt hans navn, så ville han tatt mitt. Vi valgte det vi synes er finest, og vi ser mange praktiske grunner til å hete det samme :Nikke:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...