Gå til innhold

TRONDHEIM - Moholt Studentby vs. Nedre Singsakerslette?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vet det finnes mange tråder om dette fra før, men kanskje noen har nye erfaringer? 

Hvis du kunne velge mellom parleilighet på Moholt Studentby eller Nedre Singsakerslette, hvilken hadde du valgt og hvorfor? 

- Tar også gjerne imot erfaringer fra begge. Husk at kun parleilighet, og kun disse to studentbyene, er aktuelt:) Lurer også litt på hvordan Nedre Singsakerslette egentlig ser ut, da det ikke finnes noen bilder av disse på SiTs hjemmeside. 

Anonymkode: df79d...6b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvor skal du studere? Moholt er veldig bra, spesielt de nyeste husene oppi moholt alle og Herman krags. Har studert på både gløs og dragvoll mens jeg bodde her. Veldig bra busstilbud. Er ikke helt sikker på hvor den andre du nevner ligger, men mye mer bråk der kanskje? Pga sentral beliggenhet? På moholt er det fine grøntareal og utsiktsplass og treningssenter og masse matbutikker i alle fall:)

Anonymkode: 7f0e5...3d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har vært i parleiligheter i begge studentbyene. Hadde selv valgt Nedre Singsagerslette. Synes leilighetene er finere og ser nyere ut, pluss at det ligger mye mer sentralt enn Moholt. 

Anonymkode: 78a0f...fc1

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor skal du studere? Moholt er veldig bra, spesielt de nyeste husene oppi moholt alle og Herman krags. Har studert på både gløs og dragvoll mens jeg bodde her. Veldig bra busstilbud. Er ikke helt sikker på hvor den andre du nevner ligger, men mye mer bråk der kanskje? Pga sentral beliggenhet? På moholt er det fine grøntareal og utsiktsplass og treningssenter og masse matbutikker i alle fall:)

Skal studere ved Handelshøyskolen :)  Men er det ikke mye bråk på Moholt også, da, eller er det kanskje mer ved kollektivene? Sånn som jeg forstår det ligger parleilighetene og kollektivene hver for seg? 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært i parleiligheter i begge studentbyene. Hadde selv valgt Nedre Singsagerslette. Synes leilighetene er finere og ser nyere ut, pluss at det ligger mye mer sentralt enn Moholt. 

Anonymkode: 78a0f...fc1

Plasseringen frister mye, ja; hadde vært greit å bodd nært byen. Hvordan er det inni de leilighetene, er det stort? (Oppsett for) oppvaskmaskin, vaskemaskin? Mye innsyn, bråk? 

Føler jeg vet mest om Moholt, og ingenting om Nedre Singsakerslette , hehe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nedre Singsakerslette er mye mer sentralt, men det er veldig stor variasjon i størrelse på dem og ofte ikke oppvaskmaskin etter det jeg har hørt. Har ikke sett parleilighetene, men en venninne bor i kollektiv der og hun trives godt. Standaren er ganske bra. 

På Moholt har de både parleiligheter og familieleiligheter, hvilken av disse er du interessert i? Parleilighetene ble nettopp ferdig bygd, etter det jeg har sett er de veldig fine ja - men med mye bråk og usentralt. Jeg bor nå i familieleilighet (men par uten barn kan få hvis de søker om det, det fikk vi på Moholt), og betaler kun 6500 (som vi deler på oss to) for hele 50 kvm! Kjenner få som har så stor studentbolig og for en så rimelig pris. De ligger i de eldre byggene, og fasadene ser triste ut ja, men inni er leiligheten lys med store vinduer og jeg tror den har blitt pusset opp. Venner av meg ble i hvert fall veldig positiv overrasket da de så den. I tillegg tror jeg det er så stille her som du kan få det i Trondheim - det er kun familier og par her, og leiligheter ligger helt ytterst i studentbyen vekke fra alt det andre. Så er aldri fester her og jeg får alltid en god natt søvn mens vennene mine i de nye blokkene sliter med mye bråk rundt seg. 

Ja, det er usentralt, så det kommer an på hva du vil. Sentralt, lite og dyrt vs usentralt og bråkete vs usentral, stille, stort og billig. 

Anonymkode: 3ba42...f5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi bor i parleilighet på Nedre Singsakerslette og er veldig fornøyd :) Vi har oppvaskmaskin og har satt inn vaskemaskin + tørketrommel. Har ikke vært inne i andre leiligheter enn min egen, så vet ikke om standarden er lik i alle leilighetene. Beliggenheten synes jeg er flott! Rett ved Gløs, treningssenter, Samfundet, butikk og busstopp. Det er et rolig område, men samtidig er det ikke langt til byen. Jeg ville absolutt valgt Nedre Singsakerslette, kan ikke se noen fordeler ved å bo på Moholt. 

Anonymkode: aca47...bfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi bor i parleilighet på Nedre Singsakerslette og er veldig fornøyd :) Vi har oppvaskmaskin og har satt inn vaskemaskin + tørketrommel. Har ikke vært inne i andre leiligheter enn min egen, så vet ikke om standarden er lik i alle leilighetene. Beliggenheten synes jeg er flott! Rett ved Gløs, treningssenter, Samfundet, butikk og busstopp. Det er et rolig område, men samtidig er det ikke langt til byen. Jeg ville absolutt valgt Nedre Singsakerslette, kan ikke se noen fordeler ved å bo på Moholt. 

Hvor stor er leiligheten og hva koster det? :) meg og kjæresten min er interesserte i å flytte dit, var bekymret for at man ikke kunne installere vaskemaskin der (vi vil gjerne få bruk for vår hehe). Håper vi får plass der! Søkte egentlig på Lerkendal og nærmere nede ved byen, men fikk heller plass på Moholt.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tusen takk for svar, alle!

Jeg lurer på en ting til angående SiT; hvis man får tildelt en leilighet, får man ikke anledning til å se på den før man takker ja, altså visning? Er det sånn at hvis jeg for eksempel hadde fått leilighet fra 1. april så hadde jeg fått nøklene denne dagen og sett leiligheten for første gang dagen vi flytter inn? 

Da vet jeg jo ikke hvor stor sofa og seng det er plass til for eksempel! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor stor er leiligheten og hva koster det? :) meg og kjæresten min er interesserte i å flytte dit, var bekymret for at man ikke kunne installere vaskemaskin der (vi vil gjerne få bruk for vår hehe). Håper vi får plass der! Søkte egentlig på Lerkendal og nærmere nede ved byen, men fikk heller plass på Moholt.. 

Vi betaler vel 8300 tror jeg, har 45 kvadrat eller noe sånt. Og vi var også bekymret for det med vaskemaskin, så forstår deg godt. Tror det er litt forskjell på leilighetene, så er ikke sikker på om det er noe fasitsvar på hvor store rommene er. Det er ingen visning på sit, tror de tenker at de får folk til å flytte inn uansett, så det er ikke nødvendig. Tror vi fikk fem dager til å bestemme oss for om vi ville ha leiligheten, og fikk ikke se den før vi flyttet inn. Men vi gikk en tur i området før vi takket ja og prøvde å se inn vinduene da ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer på en ting til angående SiT; hvis man får tildelt en leilighet, får man ikke anledning til å se på den før man takker ja, altså visning? Er det sånn at hvis jeg for eksempel hadde fått leilighet fra 1. april så hadde jeg fått nøklene denne dagen og sett leiligheten for første gang dagen vi flytter inn? 

Nei. Men dere får naturligvis en plantegning dersom dere etterspør det. 

Anonymkode: 563a9...551

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, du kan få se på leiligheten før dere flytter inn, det fikk i alle fall vi. Men det kan komme an på når på året dere søker og om de har mange leiligheter ledig. De vil jo leie ut fortest mulig og har de få på søkerlisten gir de deg nøkler så du får se. Vi fikk se leiligheter to uker før vi ønsket å leie, men så var dette sent på høsten/tidlig vinter, med mange leiligheter ute. Vi bor ikke på noen av de stedene du nevner, men fikk se en familieleilighet på Moholt og den var helt grei. Du bor billig og standarden er deretter. 

Anonymkode: f054e...f88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når i måneden fikk dere tilbud om leilighet? Nå i starten eller mer midt i måneden? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Moholt er ikke usentralt, trondheim er en liten by:)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville definitivt valgt nedre singsaker. Moholt er kjent for å være gammelt (hvis ikke leiligheten ligger i de nye "tårnene", slitt og med mye bråk. Ser en over her nevner at det er fredelig å bo i familieleilighet der, men det vil jeg påpeke bare er midlertidig. "Kjellerne" til ulike linjeforeninger ligger i desse blokkene, men er midlertidig stengt. De åpner opp igjen til jul, til tross for en del protester fra barnefamiliene som bor der. Tidligere har det vært mye festing med støy og urinering utenfor blokkene osv + ølbrygging og andre illeluktende aktiviteter der. 

Nedre singsakerslette er flaks og uflaks. Havner du nederst i singsakerbakken så får du en relativt ny, fin leilighet med lite innsikt. Tror ikke det er lov med vaskemaskin her, men det er vaskeri i kjelleren. Øverst (20-26), så er B realtivt nye, store leiligheter med god plass til vaskemaskin. A har også plass til vaskemaskinen, gjerne større leiligheter, men litt mer slitt og golvet er ikke nødvendigvis i vater. Korsgata er svært varierende, litt som øvre singsakerbakken men her kan du være heldig å få nyrenovert, med oppvaskmaskin. 

Generelt sett har sit hverken visning eller tillater vaskemaskin, men det finnes unntak. Sjekk inventarliste, de ligger åpent på nettsidene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

^ nei, familieleilighetene på moholt allé ligger langt unna kjellerområdet. Flere hundre meter:) mulig de som ligger nærmere bunnpris er mer slitt? 

50 kvadrat pluss stor bod i kjelleren, utsiktspunkt og muligheter for "parkliv" med soling og grilling rett utenfor, 6(!) matbutikker like i nærheten, to treningssentre... å betale 6500kr i måneden fordelt på 2 er fantastisk.

Det er dessuten nyoppusset på moholt alle så fint om dere slutter å kalle det gammelt og slitt:)

vi har oppvaskmaskin og det var opplegg for vaskemaskin her. Godt isolert, stor lys stue og badekar tilogmed. 

Med bussholdeplasser rett utenfor, både den i retning sentrum/ elgeseter og den i retning sirkus shopping/buran så er man aldri langt unna. 

Eneste minuset må være oppoverbakkene hjem - men man triller til skole / jobb på kort tid. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du om dere kan få leilighet på Nedre Singsakerslette? Da jeg og samboeren min søkte var Nedre Singsakerslette en av stedene vi hadde inne søknad, men der fikk vi beskjed om at det var sjelden folk flytta ut, da vi stakk innom SiT Bolig og spurte (vi bodde i Trondheim, så var ikke noe problem å stikke innom). Tipset vi fikk var å heller sette Nedre Berg øverst, og sånn tre dager etter fikk vi tilbud om parleilighet der.

Nå kommer litt sånt som du, TS, sikkert ikke er interessert i, om denne leiligheten på Nedre Berg: 

Den var kjempefin, og herlig beliggenhet. Den var relativt romslig, med eget soverom (hadde vært uaktuelt for oss å sove i stua), oppvaskmaskin og mulighet for å sette inn vaskemaskin (vi benyttet oss bare av vaskekjelleren). Hadde tidenes innflytningsfest i fellesrom i kjelleren der. Nå bor vi i samboers egen leilighet, men vi husker fortsatt tilbake til vår første leilighet med en sånn nostalgisk lykkefølelse. Hvorfor er kun Nedre Singsakreslette og Moholt aktuelt? Jeg vil si at Nedre Berg nesten blir mellomtingen mellom de to. Hvis en av dere skal gå på Gløshaugen er det like nærme som Nedre Singsakerslette, samtidig som det også er sentralt, men veldig kort vei til busstopp for å komme seg til Dragvoll. 

Så tilbake til det du spør om:

Jeg ville uten tvil valgt Nedre Singsakerslette, hvis valget sto mellom der og Moholt. Selv om jeg gikk på Dragvoll ville jeg valgt sånn. For å ha et sosialt liv og virkelig nyte det å være student i Trondheim er det best å bo sentralt. Ikke noe styr å komme seg hjem etter arrangementer på Samfundet, eller byturer ellers. Kort vei til alle mulige busser, og mange forskjellige fritidsaktiviteter og treningssentre er det også. Når det er sagt, er det en del linjeforeninger på Gløshaugen som har egen kjeller på Moholt, hvor de har masse fester og sånt, så hvis dere har tenkt til å være med på mye linjeforeningsgreier kan det være en idé å bo der. Men for alt annet som skjer i Trondheim, og kanskje spesielt om dere vil være aktive i gjenger på Samfundet eller UKA (noe jeg anbefaler på det varmeste), er det best å bo på Nedre Singsakerslette (eller mitt kjære Nedre Berg, som jeg ikke skjønner hvorfor er uinteressant :P ).

Ser nå at du verken skal gå på Gløs eller Dragvoll, men skolen din ligger også sentralt, så jeg vil fortsatt anbefale Nedre Singsakerslette :)

Endret av Sludd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
14 timer siden, Sludd skrev:

Hvorfor er kun Nedre Singsakreslette og Moholt aktuelt?

Fordi av de som er ledige når det passer for oss, er det disse to som er aktuelle.. Ville absolutt vurdert Nedre Berg om den var ledig når vi trenger, for de virker veldig fine! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi av de som er ledige når det passer for oss, er det disse to som er aktuelle.. Ville absolutt vurdert Nedre Berg om den var ledig når vi trenger, for de virker veldig fine! 

Aha, da er jeg med :) Da ville jeg valgt Nedre Singsakerslette, hvis ikke det er mye dyrere :) Så enkelt og greit å bo sentralt som student! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 timer siden, Sludd skrev:

Aha, da er jeg med :) Da ville jeg valgt Nedre Singsakerslette, hvis ikke det er mye dyrere :) Så enkelt og greit å bo sentralt som student! 

Tror det blir den, altså! Tenker plasseringa gjør opp for at den er (litt) dyrere. Ikke så mye dyrere heller!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 6.3.2017 den 16.46, AnonymBruker skrev:

Når i måneden fikk dere tilbud om leilighet? Nå i starten eller mer midt i måneden? 

Bumper opp denne, jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...