AnonymBruker Skrevet 5. mars 2017 #1 Skrevet 5. mars 2017 Jeg ble nettopp 25 år. De to første årene etter vgs jobbet jeg og var på reise. Det neste året prøvde jeg meg på et årsstudium, men sluttet pga. spiseforstyrrelser og depresjon. Året etter tok jeg et nytt årsstudium, og fullførte. Året etter der begynte jeg på en bachelor i fysioterapi, men pga. psykiske plager greide jeg ikke å fullføre alle eksamenene. Dette skoleåret (16/17) har jeg bodd for meg selv og prøvd å jobbe en del, og ellers fått mye behandling for plagene mine. Ønsker å begynne å studere igjen, da jeg føler jeg er klar for det. Likevel føler jeg meg utrolig treig og mislykket når det gjelder utdanning, siden jeg er såpass gammel som 25 år, og kun har fullført vgs + et årsstudium, og ellers bare jobbet litt her og der og bodd mye hjemme hos foreldrene mine. I tillegg har jeg jo masse studielån pga. tre studieår hvor jeg også bare har bestått ett av dem (og dermed får omgjort lite av lånet til stipend). Har lyst til å prøve meg på fysioterapi igjen, fordi det er det jeg virkelig vil (bachelor + master). Men da vil jeg jo ikke være ferdig før jeg er 30 (hvis jeg fullfører innen normal tid), og opparbeide meg enda mer studielån. Har ikke nok penger på konto til å leve uten Lånekassen. Skjønner ikke hva jeg skal gjøre, og er ganske fortvilet både pga. alderen min, økonomien min, og føler jeg aldri greier å fullføre noe av det jeg har lyst til. Mange begynner sikkert å studere når de er 25, men da har de jo gjerne studert noe tidligere også, eller kanskje jobbet mye og dermed har arbeidserfaring og god økonomi, ikke bare masse lån og hull i CV-en som jeg har. Noen tips her? Tas imot med takk Anonymkode: e448a...b29
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2017 #2 Skrevet 5. mars 2017 Du er fortsatt ung! Du skal uansett jobbe resten av livet ditt, så om du ikke er ferdig med studier før du er 30år, gjør INGENTING! Anonymkode: 5eb97...7b0 2
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2017 #3 Skrevet 5. mars 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du er fortsatt ung! Du skal uansett jobbe resten av livet ditt, så om du ikke er ferdig med studier før du er 30år, gjør INGENTING! Anonymkode: 5eb97...7b0 Men hva med studielånet? Det blir jo åtte år til sammen, pluss at de to av dem har jeg ikke fullført og dermed blir veldig lite omgjort til stipend Anonymkode: e448a...b29
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2017 #4 Skrevet 5. mars 2017 Du er nok ikke den eneste i en slik situasjon . Bedre med en god utdannelse og et studielån enn en ikke ferdig utdannelse og studielån. Gå for studier -lønner seg alltid! Så løser nok alt annet seg etterhvert Anonymkode: 5eb97...7b0 4
karamellterte Skrevet 5. mars 2017 #5 Skrevet 5. mars 2017 25 år er ingenting! Du er fortsatt så ung. Å ha lån betyr bare at du må betale tilbake penger, og penger kan man alltid tjene opp! Spesielt hvis du får deg en ordentlig utdannelse, og en godt betalt jobb! IKKE STRESS. Du må følge din egen vei - ikke alle andres. 1
Sapree Skrevet 6. mars 2017 #6 Skrevet 6. mars 2017 Du for jobbe om du ikke får nok lån til studier. Har selv levd med å bare jobbe når jeg har ikke hatt lån fra lånekassen i løpet av en to års periode , klarte meg såvidt men det gikk. Ble også ferdig som 30 åring, så dette klarer du fint
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2017 #7 Skrevet 6. mars 2017 Følg drømmen din. Ikke tenk så mye på det du ikke har klart, se på hva du har klart. Du må jo ha ganske bra karakterer fra vgs også hvis du kommer inn på fysioterapi (min kusine som er normalt skoleflink stod på venteliste helt til to dager etter skolestart for noen år siden). Dette klarer du. Og ikke tenk så mye på lånet. Som ferdig utdannet vil du tjene mer enn nok til å klare å betale tilbake. Prøv å skaffe deg en jobb der du kan jobbe mye i feriene og kanskje litt i helgene hvis du klarer det i tillegg til studiene, så blir det ikke så trangt økonomisk, og kanskje du klarer å spare opp litt penger også (f.eks egenkapital til bolig). Jeg er 45 år og halvveis i første året av min bachelor, så du er absolutt ikke for gamnel... Anonymkode: a6b19...58f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå