Gjest Anonymous Skrevet 13. desember 2004 #1 Skrevet 13. desember 2004 jeg har et litt problem jeg ikke helt trives med.. ikke det at det er av den alvorligste sak men..saken er nemlig den, jeg får slike tanker noen ganger at jeg bare må gjøre det og det, hvis ikke vil det og det skjer... dette høres rart ut ja, men håpr det tas seriøst for for meg er det ganske seriøst.. en hendelse istad, jeg ristet brød, da jeg var ferdig tok jeg ut brødene og sku til å sette ristern på plass, uten å riste den tom for brødsmuler, så tenkt ejeg hvis jeg ikke gjør det kommer jeg tilå komme utfor en bilulykke etterpå, så da måtte jeg gjøre det.. om kvelden når jeg legger meg, kan jeg for eksempel se dne røde knappen på tvn lyse og jeg må bare ta påden, ikke noe mer, men må bare ta på den... samme med andre ting også.. det er ganske plagsomt. hva er dette? noen som har det likt? som vet hva det er som driver meg?
Gjest Anonymous Skrevet 13. desember 2004 #2 Skrevet 13. desember 2004 Jeg startet en tråd lik denne for en stund siden. Som du vil se der er du ikke den eneste.
Polluela Skrevet 13. desember 2004 #3 Skrevet 13. desember 2004 Kjente meg godt igjen i trådstarters innlegg. Slet en del med tvangstanker og tvangshandlinger før, og i en bitteliten grad fortsatt. Men jeg jobbet meg gjennom det meste ved for eksempel å ty beinhardt til fornuft, "tenke på noe annet" eller møte hva jeg var redd for og oppdage at det jeg forutså, ikke skjedde. Det tok mange år før jeg ble kvitt mesteparten av tvangstankene. Men det er som nevnt veldig vanlig det du sliter med, og hvis du leser litt om det og/eller prater med folk som har det på samme måten vil jeg tro du er på god vei til å utvikle noen teknikker for å bli kvitt disse tankene. Men for all del, hvis handlingene er veldig hemmende i hverdagen, synes jeg ikke du burde nøle med å kontakte psykolog eller lignende.
Gjest Anonymous Skrevet 13. desember 2004 #4 Skrevet 13. desember 2004 det er med andre ord bare å prøve å overse det? men hva om de ulykkene jeg da mener vil komme til å skje, faktisk skjer? da kan jeg aldri tilgi meg selv. det er hvertfall sikkert... godt å vite at det ikke bare er meg hvertfall.
Polluela Skrevet 13. desember 2004 #5 Skrevet 13. desember 2004 "Overse" blir kanskje litt feil. Jeg brukte en del teknikker som gikk litt på det, men med små steg om gangen. Det er vel som med generell angst - man må prøve å møte det man frykter, men innenfor visse rammer som er "trygge". Altså ikke bare kaste seg ut i det. Det er litt vanskelig for meg å utdype, føler jeg har fortrengt mye av det pga skam o.l. Jeg er ingen ekspert, og mine tanker og problemer var sannsynligvis ikke helt like dine. Men jeg anbefaler deg å lese litt, kanskje google er stedet å begynne hvis du ikke har vært der allerede (http://www.google.no/search?hl=no&q=tvangstanker&meta=), for å finne ut graden av dine problemer, møte en slags forståelse og finne ut hva du kan gjøre videre.
Polluela Skrevet 13. desember 2004 #7 Skrevet 13. desember 2004 Lykke til . Håper du finner noe som kan være til hjelp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå