Gå til innhold

Hvor mye blir hunder påvirka av eierne sine psykiske helse?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sliter med mye angst og redsel og indre uro og stress. Hvor mye merker hundene eierens følelser? Hvor mye blir de prega av dette? Jeg synes hundene mine virker mere stressa enn andre hunder og jeg er redd de er det pga. meg. Er veldig bekymra på dette da jeg ikke vil påføre hundene mine mere lidelse. Samtidig så er dette hunder og ikke mennesker så jeg vet ikke hvor mye de egentlig skjønner. Jeg prøver jo ikke vise noe av problemene mine til hundene mine og jeg vet ikke om de forstår og merker mere enn man tror. Man sier jo at hundene blir som eierne? 

Anonymkode: 3bdca...d3e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ingen som har noen synspunkter?

AnonymBruker
Skrevet

Kommer helt an på. Vet om hunder som har vært trygge hos rolige, men stressa mennesker. Men de stressa menneskene var flinke på å ha det rolig i hverdagen og gikk ikke rundt og stresset. Så da påvirker ikke det hunden så mye. Annerledes når hunden merker oppførsel der man er urolig, går mye rundt, skvetter av lyder, blir oppjaget når mobilen ringer osv.

Vet også om mer engstelige mennesker som ikke tørr sette grenser ovenfor andre mennesker som får mer viltre hunder.

Har du hund nå? Du merker vel om den/ de er veldig engstelige? Legg merke til hvordan hunden forholder seg til deg, hvordan den ser på deg. Er den rask å reise seg opp når du går fra pc til do? Er den rask og se seg nervøst rundt om du beveger på deg? Takler den at du irettesetter deg osv

Anonymkode: 7f2ea...7c9

AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sliter med mye angst og redsel og indre uro og stress. Hvor mye merker hundene eierens følelser? Hvor mye blir de prega av dette? Jeg synes hundene mine virker mere stressa enn andre hunder og jeg er redd de er det pga. meg. Er veldig bekymra på dette da jeg ikke vil påføre hundene mine mere lidelse. Samtidig så er dette hunder og ikke mennesker så jeg vet ikke hvor mye de egentlig skjønner. Jeg prøver jo ikke vise noe av problemene mine til hundene mine og jeg vet ikke om de forstår og merker mere enn man tror. Man sier jo at hundene blir som eierne? 

Min hund er også stressa, har selv mye stress og uro i kroppen. Hun var ikke slik når hun kom til meg, men har blitt mere stressa etter hvert. Hunder tar inn eierens følelser, og det kan vises i adferd også. Sånn er det bare, og det er ikke rett eller feil. 

Anonymkode: d4a71...302

Skrevet

Hunder blir uten tvil svært påvirket av de tobeintes helse, både fysisk og psykisk. De lukter jo stresshormonene våre, så vi kan neppe "lure" de. Det er relativt mye forskning på dette området.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...