AnonymBruker Skrevet 5. mars 2017 #1 Skrevet 5. mars 2017 I mange tråder legger folk ut hvor voksne og modne de er som sier ja takk til all mat som serveres, og at det er høflig å spise det man ikke liker. Det er så vidt allergi er grunn nok til å ikke spise noe, men kun med lapp fra legen fordi så mange lyver på seg allergier... Så hvordan takler dere egentlig at gjester eller kollegaer sier nei takk til mat eller kaker dere setter fram? Tar dere dette veldig personlig og ser ned på den personen, starter å krangle og diskutere og lager styr av det? Eller får folk spise hva de vil? Legger du tilrette for gjester som ikke spiser det du serverer? Er der forskjell på om personen ikke liker, om det er grunnet allergi, religion eller etikk? Eller prøver du å lage et måltid der alle kan få noe å spise? Hva om en av gjestene ikke kan spise det du planlegger. Hvordan reagerer du om vedkommende tar med mat selv? Anonymkode: 65a61...e51
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2017 #2 Skrevet 5. mars 2017 Jeg følger egentlig ikke så godt med på hva folk forsyner seg med og ikke. Har mange veggis-venner, og lager ofte vegetaralternativer, men utover det så tar jeg ingen spesielle hensyn når jeg inviterer til mat. Har aldri opplevd at folk som har restriksjoner på kostholdet lager noe styr utav det; de forsyner seg med det de kan spise og lar vær å ta det de ikke kan spise uten drama. Jeg vet selv at når jeg har vært på slankekur så har jeg vært veeeldig diskre med det. Tar feks imot kake, men spiser bare en bit eller to. Tror ikke noen får det med seg. Å lage krangel og styr utav det andre velger å spise og ikke spise er jo helt på tur. Voksne folk oppfører seg ikke sånn. Anonymkode: eebc1...357 3
Gjest Catalina Culès Skrevet 5. mars 2017 #3 Skrevet 5. mars 2017 Folk får spise det de vil, eller ikke vil, det er ikke noe jeg gidder å henge meg opp i
Gjest Aragorn II Elessar Skrevet 5. mars 2017 #4 Skrevet 5. mars 2017 Har viktigere ting å bry meg om.
Elaine Marley Skrevet 5. mars 2017 #5 Skrevet 5. mars 2017 Bryr meg ikke, og har aldri opplevd at noen har brydd seg om jeg ikke spiser alt. Har heller ikke opplevd at noen voksne sier "æsj,det liker jeg ikke". De fleste er voksne og tar det de liker eller kan spise. Kun her på KG at folk tilsynelatende synes at det er det verste i hele verden at noen ikke spiser noe eller ikke liker alt. 1
Gjest Herr Heftig Skrevet 5. mars 2017 #6 Skrevet 5. mars 2017 Det kommer veldig an på hva de takker nei til. Hvis de takker nei til litt kjedelig (som f.eks poteter) for å gomle i seg så mye av noe godt (som f.eks. kjøtt og saus) som mulig. Så anser jeg dem som undermennesker.
EvaLena Skrevet 5. mars 2017 #7 Skrevet 5. mars 2017 Jeg kunne ikke brydd meg mindre. Tar jeg med kake på jobb, så får de som vil ha spise og de som ikke vil kan la være. 2
Nappetass1 Skrevet 5. mars 2017 #9 Skrevet 5. mars 2017 Samme for meg, allergier eller ei. More for me!!
Callisto83 Skrevet 5. mars 2017 #10 Skrevet 5. mars 2017 Det blir gjerne et mønster man gjenkjenner hos enkelte over tid. Kan ikke ha fisk eller annen sjømat. Kan ikke smake på suppe, må ha grandiosa i stedet, eller pølse i brød. Hver gang. Man legger jo merke til sånne. Da mener jeg ikke de som er allergiske eller religiøse. Problemet er kanskje hvordan folk sier "nei takk"? Er man matsær og smart, så kan man kanskje i et selskap skjule hva man ikke liker så godt, man trenger ikke si det høyt.
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2017 #11 Skrevet 5. mars 2017 Folk får spise akkurat hva de vil for meg. Jeg respekterer de som ikke smaker, begynner ikke å spørre om hvorfor. Men har aldri opplevd at folk ikke har spist middag som jeg har servert. Hvis jeg har venninnekvelder, så setter jeg frem kanskje noe bakst, men også litt frukt. Så kan de velge hva de vil ha. Verre er det ikke. Anonymkode: 0385d...5c0
Søgni Skrevet 5. mars 2017 #12 Skrevet 5. mars 2017 Nei, det er jo viktigere for meg at folk koser seg når de er på besøk hos meg, enn at de spiser mat de ikke takler av rent prinsipp, eller fordi det er min rett som vert å servere det jeg vil ha. Selv om jeg er helt enig i at det er normal folkeskikk å smake på maten andre har laget, og ha høy terskel for å spørre om tilpasninger borte, så har jeg aldri skjønt at det ikke skal være mulig å være litt fleksibel som vert heller. Om jeg inviterer en vegetarianer på middag, så finner jeg på noe annet enn biff den dagen. Om et familiemedlem ikke liker fisk og jeg jevnlig har denne på middag, så lager jeg noe annet når jeg inviterer dette mennesket. Man kan så klart tenke sitt om veldig kresne folk, men en middagsinvitasjon fra meg er ikke et oppdragerprosjekt. Men det jeg ikke takler, er at folk gjør et nummer ut av at de ikke spiser f.eks. usunne ting, eller som @Herr Heftigsier, forsyner seg med det de liker best, når det er åpenbart at det gjør at det blir for lite til andre. Å si nei takk, på en hyggelig måte, er helt ok, så klart.
TinyBean Skrevet 5. mars 2017 #13 Skrevet 5. mars 2017 Sier "Alright" og går videre med livet. Har jeg folk på besøk til middag så blir vi enige om hva som skal spises først og av og til lager vi maten sammen, noe jeg syns er veldig koselig. Det er mye mer praktisk. Vi er voksne mennesker og kan da tåle at noen ikke spiser det samme som oss selv uten å bli snurt Det enkleste når det gjelder folk som har ting de ikke liker/tåler, er et koldtbord med mye forskjellig. Da kan folk ta med mat, alt kan deles mellom seg og alle får noe de liker.
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2017 #14 Skrevet 6. mars 2017 Jeg forsøker å være litt i "forkant" og lage mat som gjestene liker og kan spise, men om jeg bommer har det ikke noe å si. Er veganer selv og vet det kan være fryktelig vanskelig å "bare unngå det man ikke kan spise" for i en vanlig middag er det ofte ingenting uten animalske produkter. Jeg kommer fra byen hvor folk sjeldent bryr seg om hva jeg spiser eller ikke, men bor nå på bygda hvor de fleste føler for å både kommentere og diskutere kostholdet mitt. Anonymkode: c7277...331
Minlillesky Skrevet 6. mars 2017 #15 Skrevet 6. mars 2017 På 5.3.2017 den 2.13, AnonymBruker skrev: I mange tråder legger folk ut hvor voksne og modne de er som sier ja takk til all mat som serveres, og at det er høflig å spise det man ikke liker. Det er så vidt allergi er grunn nok til å ikke spise noe, men kun med lapp fra legen fordi så mange lyver på seg allergier... Så hvordan takler dere egentlig at gjester eller kollegaer sier nei takk til mat eller kaker dere setter fram? Tar dere dette veldig personlig og ser ned på den personen, starter å krangle og diskutere og lager styr av det? Eller får folk spise hva de vil? Legger du tilrette for gjester som ikke spiser det du serverer? Er der forskjell på om personen ikke liker, om det er grunnet allergi, religion eller etikk? Eller prøver du å lage et måltid der alle kan få noe å spise? Hva om en av gjestene ikke kan spise det du planlegger. Hvordan reagerer du om vedkommende tar med mat selv? Anonymkode: 65a61...e51 Når jeg skal ha gjester, lager jeg mat jeg vet alle liker. Om folk har allergier osv så får de klare å si fra på forhånd selv. Det er dems eget ansvar å si fra om. Om personen ikke liker alt det jeg lager kan den personen forsyne seg av det andre som er på middagsbordet.
Gjest Khloe Skrevet 6. mars 2017 #16 Skrevet 6. mars 2017 Tar alltid hensyn dersom jeg vet at noen av gjestene ikke tåler/liker noe. Da skal de selvfølgelig få alternativer eller så serverer jeg noe annet. Det forutsetter jo selvfølgelig at jeg vet om det, eller at de sier i fra. Jeg har veldig respekt for at noen ikke liker visse ting, og bli aldri fornærmet dersom noen takker nei. Det verste jeg vet er forventningen om at man skal spise ting man egentlig ikke liker eller ønsker å spise for å være høflig. Det skal ikke være noe sånt spisepress hos meg, hvertfall! Jeg er selv altetendes, men har full forståelse og medlidenhet med de som ikke er det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå