AnonymBruker Skrevet 5. mars 2017 #1 Skrevet 5. mars 2017 Forskning fra WSAVA (World Small Animal Veterinary Association) viser at man trenger bare å vaksinere hunden 2-3 gånger i løpet av livet, mot de tre sykdommene valpesyke, hepatit og parvovirus. Les: https://dognews.se/2016/12/24/nya-direktiv-vaccinera-hunden-endast-2-3-ganger-under-hundens-livstid/ Anonymkode: 55ebf...ec7
Wenda Skrevet 5. mars 2017 #2 Skrevet 5. mars 2017 Mange veterinærer her i Norge sier det samme. Alle hunder jeg har hatt har fått valpevaksinene. Etter det har jeg vaksinert dem kun et par ganger i løpet av levetiden deres.
Leo Skrevet 5. mars 2017 #3 Skrevet 5. mars 2017 Til og med iht. NKK sine regler for hunder som skal delta på utstillinger eller i konkurranser holder det med vaksine hvert 3. år, så jeg har aldri vaksinert oftere enn det og da blir det ikke så mange ganger i løpet av hundens levetid. Unntaket er vaksine mot kennelhoste. Den har kortere varighet og når jeg vet at hundene blir utsatt for stort smittepress, for eksempel på innendørs utstillinger, så har jeg latt dem få det hvert år. 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2017 #4 Skrevet 5. mars 2017 Min veterinær vaksinerer heller ikke hvert år. Da jeg hadde hund hadde vi årlig helsesjekk, så sjekka de vaksinekortet og oppdaterte de vaksinene det var behov for, ut fra når de sist ble tatt. Anonymkode: c7198...cb3 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2017 #5 Skrevet 5. mars 2017 Dette sa også en av veterinærene jeg har brukt til meg. Da jeg var innom klinikken hennes med ene hunden, og møtte kollegaen hennes, fikk jeg derimot streng beskjed om at den burde vaksineres. Hun modererte seg etter hvert til å oppfordre meg til å ta en vaksine som skal ta hvert tredje år, men jeg husker ikke hva denne var mot. Jeg har valgt å høre på hun som mente det var greit med de hundene har fått. Begge har fått grunnvaksinering, og er også fulgt opp med standardvaksiner, den ene sine 3 første leveår, den andre i syv år. Så i følge linken skulle jeg ikke behove å vaksinere dem mer noensinne, slik jeg leser det? De er ikke med i noen form for konkurranser, stilles ikke ut. De er vanlige familiehunder som lunter rundt i hagen eller går tur i bånd. Unntaket må jo bli om vi må plassere dem på hundepensjonat i ferien e.l, for der kreves det, forståelig nok, vaksinering. Anonymkode: 7c94d...2da
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2017 #6 Skrevet 5. mars 2017 13 timer siden, Leo skrev: Til og med iht. NKK sine regler for hunder som skal delta på utstillinger eller i konkurranser holder det med vaksine hvert 3. år, så jeg har aldri vaksinert oftere enn det og da blir det ikke så mange ganger i løpet av hundens levetid. Unntaket er vaksine mot kennelhoste. Den har kortere varighet og når jeg vet at hundene blir utsatt for stort smittepress, for eksempel på innendørs utstillinger, så har jeg latt dem få det hvert år. Hvert 3. år er for ofte i følge artikkelen. Og kennelhostevaksinen kan man droppe helt for den virker ikke. Den eneste gangen hunden min har hatt kennelhoste var når hun var vaksinert mot det. En veterninær med spesialisering innenfor immunologi, Dr Ronald Schultz skriver at kennelhoste er ikke mulig å vaksinere mot fordi det er så mange forskjellige patogener som forårsaker det, altså omtrent som forkjølelse, som også er en uvaksinerbar sykdom.: https://www.vetmed.wisc.edu/people/ronald d schultz/ Her er mer om den: http://www.dogsnaturallymagazine.com/three-critical-problems-kennel-cough-vaccine/?utm_source=Facebook&utm_medium=Paid-Post&utm_content=Problems-With-Kennel-Cough-Vaccine&utm_campaign=Vaccine Her er en til artikkel, det denne damen som er fosterhjem for omplasseringshunder skriver er også min erfaring, om enn bare med èn hund. Hun hadde kennelhoste når hun kom til meg fra omplasseringen, nyvaksinert, men aldri etter jeg sluttet å vaksinere henne: "When all of my vaccinated dogs contracted kennel cough, I began to wonder what the point of vaccinating them in the first place was, and elected to skip the vaccine the following year(...) In my own experience, I have a houseful of dogs and do rescue and foster work. I find that when I bring in a foster that has come from a shelter (who of course elects to vaccinate the dog for many things including kennel cough just before sending them to me), they will begin to show symptoms of kennel cough shortly after coming into my home. Even though these dogs are in close quarters with my own dogs, my dogs do not develop the symptoms of kennel cough."http://www.tailsofsuccessny.com/kennel-cough-vaccination-long/4585789457 "Doctor Karen Becker, DVM states: “The truth is, these vaccines are ineffective and will not prevent your dog from getting kennel cough. The infection is caused by a wide variety of bacterial and viral agents, and no single vaccine can provide protection from them all.”" Anonymkode: 55ebf...ec7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå