AnonymBruker Skrevet 4. mars 2017 #1 Del Skrevet 4. mars 2017 Fins det noen erfarne strikkere her? Lurer litt på strikkeoppskrifter. Er ikke den mest erfarne strikkeren, men har strikket en del gratisoppskrifter av babysokker. Oppdaget i dag at en person nå selger oppskrifter veldig like disse tøflene jeg har strikket. Hvordan går grensen for slikt egentlig? Bare endre maskeantall også kan en utgi det som en ny oppskrift? Anonymkode: 6156c...3f3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2017 #2 Del Skrevet 4. mars 2017 Faktisk ja. Du må ha patenterte rettigheter for å kunne eie en strikkeoppskrift. Mariusgenseren er en patentert oppskrift. Anonymkode: e8512...627 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2017 #3 Del Skrevet 4. mars 2017 Aah! Da så. Greit å vite. Syns jo det virket litt rart i utgangspunktet, men er det lov så er det lov. Takk for svar 😀 Anonymkode: 6156c...3f3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frida Skrevet 4. mars 2017 #4 Del Skrevet 4. mars 2017 Det er nok vanskelig å sette grenser angående strikkeoppskrifter, det fikk designeren av genseren fra "Forbrytelsen" erfare. Selv har jeg strikket en damejakke med flettemønster, og et år etterpå så jeg at noen solgte oppskrift på en jakke som var helt lik den jeg strikket. Samme farge, samme flettemønster, samme fasong, samme raglanfelling. Jeg hadde strikket etter mitt eget hode, ikke noe mønster. Det er nok mange som får samme ide, og da blir det mye likt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2017 #5 Del Skrevet 4. mars 2017 Det er kjedelig. Jeg skjønner at flere kan få samme idé, men her er det snakk om nedskrevet gratisoppskrifter. Så enkelt å kopiere. Anonymkode: 6156c...3f3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Søgni Skrevet 4. mars 2017 #6 Del Skrevet 4. mars 2017 Ganske mange oppskrifter er veldig like. For eksempel så vil det ofte bli tilnærmet likt maskeantall, fremgangsmåte, garnforbruk, forslag til pinnestørrelse, og avstand mellom fellinger, på to like, enkle gensere med raglanfelling, i samme størrelse målt i cm, og med garn av tilnærmet lik kvalitet. I tillegg til saken Frida sikter til, ble det jo også litt debatt om hvor disse grensene går, i forbindelse med Skappel-genseren. For alle som har strikket litt, eller eid en strikkegenser som er litt stor og baggy, så vet man jo at veldig mange gensere ligner på denne Skappelgenseren, og hviler på lignende prinsipper for fremgangsmåte. http://www.nattogdag.no/2012/09/hold-maska-nar-du-strikker/#.UE3MaqOZh8E http://www.minmote.no/#!/artikkel/22921920/dorthe-skappel-faar-knallhard-kritikk-for-skappelgenseren Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå