Gjest miau Skrevet 13. desember 2004 #1 Del Skrevet 13. desember 2004 Jeg har skaffet meg en omplasseringshund. Den var ett år når jeg fikk henne og jeg har hatt henne i fire måneder. Nå har det seg sånn at jeg kjenner den gamle eiern hennes. Hun har vært her og besøkt oss noen ganger. Hun vil gjerne passe/låne hunden med seg hjem. Jeg har sagt at jeg ikke tror det er noen god ide på en stund, fordi hunden har brukt litt tid på å tilpasse seg. Jeg tror ikke det er bra for hunden å bli mint på sitt gamle hjem. Jeg tror den kan bli veldig usikker av det. Noen som har noen tanker rundt dette? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 13. desember 2004 #2 Del Skrevet 13. desember 2004 Jeg er enig med svaret over. Jeg hadde ikke lånt bort hunden min som en eller annen bok, og I HVERTFALL ikke til tidligere eier. Høres ut til at denne kanskje synes gresset ser grønnere ut på den andre siden nå? Hilsen Ella Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 13. desember 2004 #3 Del Skrevet 13. desember 2004 Heilt enig.. det e din hund no...! :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vindelspev Skrevet 13. desember 2004 #4 Del Skrevet 13. desember 2004 Et tvert brudd er det absolutt beste. Å dra ut ved stadige besøk hos/av tidligere eier, vil bare forvirre den. Nå har den en ny flokk, og må få slippe å forholde seg til den gamle i tillegg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 13. desember 2004 #5 Del Skrevet 13. desember 2004 Enig med tidligere posteringer.... :enig_animasjon: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 13. desember 2004 #6 Del Skrevet 13. desember 2004 Hvorfor vil dette forvirre hunden? Jeg måtte gi bort hunden min fordi jeg skulle flytte til et annet sted og det var ikke lov til å ha hund der. Men jeg er innom på besøk og hunden er overlykkelig når den ser meg el barna. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 13. desember 2004 #7 Del Skrevet 13. desember 2004 Det må da komme an på hvorfor hunden er omplassert, og hvilke "regler" man kan bli enige med forrige eier om. Jeg ville feks informert tidligere eier om hvordan man har oppdratt hunden o.l, og bedt vedkommende forholde seg til dette. Og så dreier det seg tross alt om en HUND, ikke et fosterbarn med svikefulle foreldre. Selvsagt - har hunden hatt det vondt i sitt gamle hjem ville jeg ikke ønsket å la den være på besøk der. Men ellers er det da helt normalt å la feks oppdretter passe hunden sin...? Og det er jo liksom gamleflokken det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vindelspev Skrevet 13. desember 2004 #8 Del Skrevet 13. desember 2004 Det er forskjell på en tidligere eier som stikker innom en gang iblant/evt oppdretter passer av og til, og det at tidligere eier har ukentlig kontakt med hunden/tar den hjem til seg osv, osv. Legger til at det også er veldig opp til individet. Noen er meget tilpasningsdyktige, andre opplever stort stress ved endringer i hverdagen. I dette tilfellet har hunden brukt mye tid på tilvenning, og da ser jeg ikke noe positivt med å dra den tilbake til tidligere hjem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ninakanin Skrevet 13. desember 2004 #9 Del Skrevet 13. desember 2004 Tror nok det vil være uheldig om det er snakk om ofte. Da kan hunden bli forvirret om hvilken flokk den hører til, hviklen mamma som er leder, ja i det hele tatt. Men er det en gang i blant tror jeg heller det er de to eierene som begge sliter med "hvem er hunden mest glad i"-følelser og er litt irrasjonelle begge to Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest miau Skrevet 15. desember 2004 #10 Del Skrevet 15. desember 2004 Jeg lar den gamle eiern komme på besøk til oss, det synes jeg er helt greit. Hun hadde ikke tid nok til hunden. Da vi tok den over kunne den bare èn kommandonoen ganger.Dette var jeg selvfølgelig klar over på forhånd. Vi har valgt å oppdra hunden.Dette er nok noe av grunnen til at den har brukt tid på å tilpasse seg. Det jeg tror er at om den er på besøk hos henne vil den bli mere usikker.Omplasseringshunder har det med å være litt usikre....Fordi de er omplassert. Men er det en gang i blant tror jeg heller det er de to eierene som begge sliter med "hvem er hunden mest glad i"-følelser og er litt irrasjonelle begge to Hvem hunden er mest gla i bryr jeg meg ikke om. Det er like naturlig at den er gla i sin gamle eier som at den er gla i sine nye.Men jeg prøver å tenke på det som er hundens beste .. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sekhmet Skrevet 17. desember 2004 #11 Del Skrevet 17. desember 2004 Jeg skjønner ikke hvorfor hun skal låne hunden, den er jo din nå. Greit at hun kanskje savner den, men det kan nok fort forvirre hunden å bli tatt med til sitt gamle hjem. Syns løsningen om at hun besøker hunden hos deg høres bedre ut, men kanskje ikke før hunden har tilpasset seg sitt nye liv hos deg ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 18. desember 2004 #12 Del Skrevet 18. desember 2004 Jeg lar den gamle eiern komme på besøk til oss, det synes jeg er helt greit. Hun hadde ikke tid nok til hunden. Da vi tok den over kunne den bare èn kommandonoen ganger.Dette var jeg selvfølgelig klar over på forhånd. Vi har valgt å oppdra hunden.Dette er nok noe av grunnen til at den har brukt tid på å tilpasse seg. Det jeg tror er at om den er på besøk hos henne vil den bli mere usikker.Omplasseringshunder har det med å være litt usikre....Fordi de er omplassert. Hvem hunden er mest gla i bryr jeg meg ikke om. Det er like naturlig at den er gla i sin gamle eier som at den er gla i sine nye.Men jeg prøver å tenke på det som er hundens beste .. Hva med å ringe til noen som har peiling, da? En FOD-gård eller noe? Når hunden ikke er traumatisert har det sikkert ikke så stor betydning om den er på besøk hos tidligere eier, men det med oppdragelse tror jeg kan være viktig. Hvis ikke gamleeieren bryr seg om/følger opp det dere har lært den, tror jeg helt sikkert den kan bli forvirret, og kanskje en del av arbeidet deres vil være "forgjeves". Men vet ikke jeg, har ikke personlige erfaringer med dette. Er også usikker på om det har mer å si at det er en tidligere eier enn en annen som skal passe hunden, egentlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå