Gå til innhold

Magnesium mangel

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan det føre til skjelvings/ristende følelse i ryggen osv? Man merker knapt til det da men 😂

Anonymkode: 50650...03d

AnonymBruker
Skrevet

Er mangelen påvist i blodprøve? Manglet du noe annet av vitaminer og mineraler?

Anonymkode: 0f9d6...b29

Gjest Daryl Dixon
Skrevet (endret)

Jeg får leggkramper om natten om jeg mangler magnesium, etter hvert får jeg mye hjertebank hvis jeg er for sløv med å begynne med tiskudd. 

Endret av Daryl Dixon
AnonymBruker
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er mangelen påvist i blodprøve? Manglet du noe annet av vitaminer og mineraler?

Nei har ikke sjekket meg i det siste. Men for to måneder siden tok jeg blodprøve som viste veldig mye jernmangel og d-vitamin. Jerntablettene er jeg ferdig med å ta, mens har litt d-vitamin igjen. 8 dråper daglig. Fikk kramper i leggen, men det ga seg når jeg begynte med d-vitamin. Sånn skjelvingsfølelse, den er så vag, at jeg nærmest ikke merker den. Og det er bare noen ganger det skjer.

AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, Daryl Dixon skrev:

Jeg får leggkramper om natten om jeg mangler magnesium, etter hvert får jeg mye hjertebank hvis jeg er for sløv med å begynne med tiskudd. 

Ja hadde leggkramper, helt forferdelig. Våkna av det mens jeg sov. Men det ga seg når jeg begynte med d-vitamin. Begynte du med magnesium etterblodprøver eller tok du bare det?

Gjest Daryl Dixon
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja hadde leggkramper, helt forferdelig. Våkna av det mens jeg sov. Men det ga seg når jeg begynte med d-vitamin. Begynte du med magnesium etterblodprøver eller tok du bare det?

Etter blodprøver. Skal egentlig ta det daglig, men er så altfor ofte at jeg glemmer å hente ut magnesium. Da begynner jeg å ta de igjen når jeg får kramper. 

AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, Daryl Dixon skrev:

Etter blodprøver. Skal egentlig ta det daglig, men er så altfor ofte at jeg glemmer å hente ut magnesium. Da begynner jeg å ta de igjen når jeg får kramper. 

Ba du om å få sjekke magnesium eller sjekker de pga symptomene, som kramper? Jeg vet ikke om jeg har blitt sjekket for det. Fordi jeg mye av hjertebank også før. Ga seg når jeg tok jerntilskudd og d-vitaminer.

Gjest Daryl Dixon
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ba du om å få sjekke magnesium eller sjekker de pga symptomene, som kramper? Jeg vet ikke om jeg har blitt sjekket for det. Fordi jeg mye av hjertebank også før. Ga seg når jeg tok jerntilskudd og d-vitaminer.

Jeg tar ofte blodprøver pga oppfølging. Ble fortalt at jeg hadde lave verdier. Symptomene kjente jeg fra før. Hvis jeg var deg ville jeg bedt om å få tatt prøver og sjekket de fleste verdiene hvis du føler du mangler noe. Der er ofte enkelt å få gjort noe med og kan spare en for mye  småubehag I hverdagen. :jepp:

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei har ikke sjekket meg i det siste. Men for to måneder siden tok jeg blodprøve som viste veldig mye jernmangel og d-vitamin. Jerntablettene er jeg ferdig med å ta, mens har litt d-vitamin igjen. 8 dråper daglig. Fikk kramper i leggen, men det ga seg når jeg begynte med d-vitamin. Sånn skjelvingsfølelse, den er så vag, at jeg nærmest ikke merker den. Og det er bare noen ganger det skjer.

Du skriver at du er ferdig å ta jerntablettene, har du da kontrollert at du har fått rikelig med påfyll i dine jernlagre? Det betviler jeg nemlig at du har fått i løpet av to måneder. D vitaminmangel og jernmangel kan gi mange rare kropslige opplevelser/utslag. Det vanlige er å ta både jern og dvitaminer en periode og så gå tilbake til legen for ny nlodprøve. 

Magnesium som enkelte skriver oppi her at de bruker mot leggkramper med god effekt, betyr ikke dermed at de har for lite magnesium. 

Både for lite og for mye av vitaminer og mineraler kan gi problemer. Derfor er hovedregelen å ikke ta mer enn en mulitvitamintablett inneholder daglig, med mindre det er påvist mangel i blodprøve. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...